Annons

Jämförelse mellan RAW omvandlare

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Camera Raw mfl konverterare är tänkta för en lite annan typ av arbetsflöde där man själv tar kommandot över tolkningen och är beredd att lägga ner lite tid för att själv ta fram kurvor mm.

Jag tycker det borde ingå färg- och tonkurvor som ger en korrekt färgåtergivning för den kamera som man har. Uppenbarligen gör det det i mjukvaror som Bibble som fixar färgerna rätt för min kamera och jag kan koncentrera mig på annat, som uppskärpning, utjämning av kontraster för högkontrastbilder och liknande skojjigheter.

Hälsar
R
 
Det verkar som om Pentax photo lab klarar sig bra i "testet", och den står sig nog bra i verkligheten oxå. Så det blir inget dyrt RAW program för mig.
 
Lånar tråden lite. Det är som så att när jag kopplar in min kamera via USB:n så kan jag inte se bilderna som är tagna i RAW. Dom har en konstig filhändelse PEG :s

Måste jag använda Pentax program som kommer med cd:n för att öppna dom?
 
För att vara lite konkret så kan jag ju beskriva hur det fungerar med Pentax, vitbalansering och CameraRaw i praktiskt bruk. Om jag vitbalanserar manuelt mot gråkort eller vit bakgrund i ateljén innan jag fotar, så är det ju för att slippa justera vitbalansen i efterhand. Men när jag öppnar bilderna i ACW så är det vita inte vitt utan rosa! Om jag då använder ACW;s vitbalansering så blir det vitt.

En fråga: kan man på ett enkelt sätt göra en egen kameraprofil till ACW så man slipper göra den efterjusteringen?
 
Vart kan man ladda ner det här programmet? Jag laddade ner ArcSoft RAW Thumbnail Viewer. Fungerar dock bara på 1 bild. resten visar den inte :s
 
Jag vet inte om det blev fel, men det är inte bara så att du ska klickar på "Visa" uppe och sen "miniatyrer"?
 
Blir lite förvirrad. Förstår inte varför pentax har valt att ge raw bilderna filhändelsen .PEF(?)

Laddáde dock ner ett program som heter RAW Therapee. och den vägen spara bilden som Jpeg/TIFF/PNG

Är det sen en 100 bilder så är det ju ett jävla jobb.
 
DrPepper skrev:
Blir lite förvirrad. Förstår inte varför pentax har valt att ge raw bilderna filhändelsen .PEF(?)

PEF = Pentax Electronic File.
Pentax eget format för råbilder.
De flesta tillverkarna har sitt eget format, Canons heter exempelvis CR2 (Canon Raw version 2) och Nikons heter NEF.

Adobe har tagit fram ett försök till standard som heter DNG (Digital NeGative) och har du en K10D så kan du välja att använda DNG som råformat istället för PEF, men PEF är mindre.

För att kunna visa PEF bilder direkt i datorn så behöver datorn vara förberedd för PEF. Har man en Mac så finns stöd för Pentax senaste kameror direkt i senaste OS X och de kan visas som bilder utan tilläggsprogram.

Man behöver inte använda Pentax egen mjukvara för att framkalla bilderna, men det följer med kameran och är gratis. Alternativ som Bibble, LightZone, ACR med Photozone eller Lightroom kostar pengar.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.