Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jämförelse mellan Canon 10-22 och Tokina 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)
Så bra som 10-22:an presterade i FOTO:s test borde det vara svårt att slå.

Synd att slovakerna inte testade distorsionen.

Läste jag ordet distortion? Den är obefintlig! Däremot har STF konstig design på sina vandrarhemsrum.

(Canon 10-22 på 10 mm)

Bilagor

• distortion.jpg
    distortion.jpg
    20.6 KB · Visningar: 639
En gång för alltid kan vi fastslå att det skiljer rejält mellan olika exemplar. För att ett test ska vara rättvist, behöver man (imho) minst 3 ex av varje objektiv, ibland fler för att kunna upptäcka eventuella guldkorn bland alla "måndagsexemplar".

Jag har sett bilder från båda och de flesta bilder jag sett från 10-22 har sett mycket bra ut. Bättre än de flesta bilder jag sett från Tokinas 12-24. MEn jag har även sett det motsatta resultatet vid jämförelser, så jag är ganska mycket inne på Adams linje. Man kan inte bara testa ett exemplar av varje.
Testet som du länkar till såg jag för ett par dagar sedan och blev mycket förvånad över resultatet från Tokinan. Det är det i särklass sämsta jag sett den prestera hittils, vilket, åter igen, talar för att man måste testa flera exemplar av ett objektiv.

Kan inte vissa fabrikat vara ojämnare än andra?
Går det att få ett dåligt exemplar bra om man lämnar in det på service? De kan ju justera fokus, men kan de även fixa annat som kan skilja mellan ett dåligt och ett bra exemplar? Tycker förresten att det borde finnas test att ladda ner så man kan testa skärpa m m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar