Installerade DPP Express på min iPad igår och testade lite med två bilder tagna från samma plats och på samma motiv.
Den ena bilden där det står att den är tagen med en ”unsupported camera” är tagen med i april 2019 med min 7D med 100-400L på 400mm. Märkligt dock att appen säger att kameran inte stöds då andra bilder tagna med 7D med samma objektiv eller annat inte får samma varningstext.
Den andra bilden är tagen här om dagen med min R5 och 100-500L på 500mm
Båda bilderna är på 100% enligt appen, och jag har alltså inte zoomat i R5-bilden så den ska motsvara 18MP som 7D har. Och ändå verkar det verkar ju som om R5 med 500mm ger väsentligt mer ”räckvidd” än 7D med faktor 1,6 och 400mm.
Känns ju som det bilderna visar kan matcha de motsvarande 640mm för 7D och 790mm för R5 som nån räknade fram tidigare i tråden. Fast det var ju då med båda bilderna på motsvarande 18MP, så fan vet hur det kan bli det redan med bara 100% på båda bilderna?
Hur som helst, om jag inte lyckats klanta till det jämförelsen av dessa två bilder, eller feltolkar resultatet å det grövsta, utan verkligheten faktiskt är så som bilderna verkar visa, ja då är jag mer än nöjd. För det var ju som sagt en av anledningarna till att jag valde R5 istället för R6, för jag hoppades det kanske skulle närma sig liknande räckvidd som 7D med 1,6. Så fick jag nu ännu mer räckvidd så skålar jag för det
Kommentarer på det…?
PS: Till de som luftat åsikter runt det ekonomiska ang att betala för mjukvara, så kan jag upplysa om att jag nu betalar 10 riksdaler/mån för denna app. Får väl drar ner på Wagyu-biffarna lite……
Visa bilaga 154336Visa bilaga 154337