Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IXUS 700 eller Powershot A95?????

Produkter
(logga in för att koppla)

eva-kari

Ny medlem
Hej!
Jag har fotat digitalt i två år med en Canon IXUS 400. Har varit/är helt nöjd med den. Jag är så nöjd att denna lilla kamera, som var tänkt som en gemensam kamera till mig och min sambo, att jag har lagt belsag på den själv! Det betyder att han aldrig har tillgång till en kamera.Det är alltså dags att köpa en till kamera, inte minst för husfridens skull!Jag ska få köpa mig en ny kamera och han "ärver" 400 (hmhm). Jag vet vid det här laget hur/när jag använder kameran...dvs alltid! Det betyder att:
*den ska vara lätt att ta med (storleken)
*ge minst lika bra kvalité på bilderna som IXUS 400 (helst bättre)
Jag fotar mycket:
*porträtt *natur *macro *inomhus utan blixt (stativ)
Jag arbetar mycket vid fotobearb.prog med mina foton. Förstorar ofta detaljer.
Efter att ha läst tidigare inlägg här på forumet...om IXUS 40, 50, 700 bestämde jag mig för en 700. Men...nu har jag fått syn på A95...och förvirringen har ökat. Det är den vridbara skärmen jag tänker på. Jag kryper ofta på marken och letar kryp och andra intressanta saker..A95 är ju större (klumpigare) och har AA batterier. Är dessa batterier sämre...tar slut snabbare? Hjälp mig med "för och emot" åsikter! Tacksam för alla åsikter som kan hjälpa mig!

Ixus 700 ska du ha om du gillade 400:an. Den är grymt mycket snabbare. Dessutom är den snygg nåt-så-inni! Men a95 är en bättre kamera. Om det är du som ska ha den så tycker jag definitivt att a95 är en roligare kamera. Batteritiden skiljer inte så mycket. Du kan sätta på makro-, tele- och vidvinkellinser på kameran. Du har full kontroll över slutare och bländare. Sen är den lite större, men det gör inte så mycket. Får du plats med 700:an i en ficka så får A95 också plats.

Men 700:an är nog den snyggaste kameran hitills.

Hej Eva!

Jag testade A95 i Allt om Digitalfoto 10-04. Slutsats: En mycket bra kompaktkamera. Många manuella inställningsmöjligheter och den vrid/vinklingsbara skärmen är underbar i macro. Bra bildkvalité och helt okej att hålla i. De fyra betterierna tycker jag personligen är ett okej val. Det är lätt att få tag i, och med 8 uppladdningsbara + laddare är man alltid beredd.

Ixus 700 testade jag, tillsammans med 3 st andra 7MP fickkameror i det senaste nummret (5-05). Ixusen är en klart läckrare kamera, men skärmen är fast, och den är inte riktigt lika bekväm i handen. Det är mer en point & shoot kamera, vilket inte automatiskt innebär att det är en dålig kamera, bara en annan kategori av kamera än A95.

Jag som fotograf, hade nog valt A95, tack vare den lite bättre kontroll man har över inställningarna. Dessutom är den riktigt billig nu (förvisso lite "äldre" och kanske på väg att ersättas).

Skillnader som är värda att nämna:

A95 har 5 megapixlar, A700 har 7,1.

A95 använder CF-kort. A700 använder SD-kort.

A700 är betydligt snabbare. I uppstart och i serietagning. Även AF är snabbare.

En kul grej är att med A700 kan du filma tills minneskortet tar slut. Kvaliteten ska vara riktigt hyfsad.

PS. Dessa kameror börjar bli riktigt billiga. På fyndbörsen kostar A95 2695:- och A700 3995:- (med tyska manualer).

Om jag hade behövt (och det behöver jag!) en komplementkamera till min DSLR så hade jag valt A700.
Hade det varit min enda kamera hade jag valt A95 (eller en G6....)

Hej igen!
Tack för svaren.
Det lutar åt A95...trots att IXUS 700 är snabb och läcker!
Har ni testat A95 med makro-,tele- och vidvinkellinserna? Hur blir resultatet? Hur använder jag en A95 bäst om jag vill ta fina porträttfoton med kort skärpedjup? Ska jag köpa till en telelins och hur mycket kan jag sedan få till genom den manuella inställningen av tid och bländare?
Priset är ju bra på den här kameran nu, och jag tror som Jesper att det är nå´t nytt på gång...det borde det vara iaf. Men priset gör ju att jag kanske kan slå till och om jag "växer ur" den och vill byta upp mig, så finns det säkert någon som vill ärva kameran av mig!
Nu börjar det bli bråttom...det rör sig i naturen! Och då ska jag vara på plats!
Oj..nu kom jag på en till fråga...Vid vinterfotografering (dvs vid kallt väder) tar ju batteriet till min IXUS 400 slut nästan innan jag hunnit börja! Vilken skillnad är det gällande batterier och ex vis kyla, NB batterier och AA? Har ni några andra knep...eller lägger ni digitalkameran på hyllan hela vinterhalvåret?

Nja.. porträtt med kort skärpedjup är svårt på alla typer av kompakter. Detta för att sensorn är så liten, så att även en stor bländare blir relativt liten. f2.8 motsvarar typ f8 på en systemkamera. Macrofunktionen ger dock kort skärpedjup, tack vare den extremt korta närgränsen.
Som här t.ex. med A95:an

Bilagor

• a95-1.jpg
    a95-1.jpg
    41.8 KB · Visningar: 333
Kort skärpedjup går att fixa till med en telekonverter och ett relativt tight utsnitt.

Här Olympus C-7070 med TCON-30C, vilket ger en effektiv brännvidd på 330mm och bländare f4.8 (max bländare i teleläget)

Bilagor

• c7070-evelina-tcon.jpg
    c7070-evelina-tcon.jpg
    46.7 KB · Visningar: 333
Jag har en Canon A-80:a och är mycket nöjd med den, och A-95 är ju bättre på flera sätt.
Jag lovar dig att när du väl har vant dig med en vridbar skärm så vill du nog inte gå tillbaka till något annat. :)
Det är ruskigt bekvämt, jag har den alltid utvriden även om jag ska fota rakt fram för då kan jag använda båda händerna på ett bra sätt, vilket resulterar i bättre stabilitet.
Jag är inte så mycket för dessa "sikta och tryck av" kameror, men det är ju jag det som sagt.
Om en kamera är snygg eller inte spelar ingen roll alls för mig, jag har gått förbi det stadiet.
Lycka till med ditt val :)

Vad det gällde din fråga angående batteriernas livslängd när det är kallt ute så blir det väl så med istort sett alla batterier såvitt jag vet.
Extra batterier inlindade i en liten handduk etc kan vara väldigt bra att ha med sig, man vet aldrig.

Har även jag en A80, och batteritiden är inga som helst problem. Hade en uppsättning med batterier (GP 2300mAh) med mig på semestern, och de höll en 300 bilder, sedan blev jag "rädd" och laddade dem för säkerhets skull. Med 2 uppsättningar batterier så kan du känna dig väldigt trygg med andra ord.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar