Ska försöka ge en lite mer utförlig beskrivning av vad som hände.
Första gången kameran började strula var under en semester resa till Grekland (sommaren 2003). Till att börja med så slutade zoomen att fungera, eller rättar sagt möjligheten att få den att stanna mellan max/min zoom. Den hamnade hela tiden i ändlägena. Efter ytterligare några dagar så slutade den att fungera fullständigt.. (Skärmen flimra till och sedan vara den död). Väl hemma så hoppad den igång på nytt, var då i kontakt med butiken för att klaga, men då den nu fungerade igen så ansåg dom att det inte fanns så mycket att klaga på. Kameran fungerade sedan utan några anmärkningar fram till att jag i somras åkte till Malaysia. Samma förlopp inträffade på nytt, strul med zoomen och kameran la av. Skillnaden mot Grekland var nu att jag stannade kvar ca 3 veckor längre i det varma klimatet, vilket innebar att kameran aldrig kunde återhämta sig. Väl hemma så lämnade jag in den för garantireparation, verkstan sa då att detta inte vara ett ovanligt fel när det gäller digitalkameror och varmare klimat. Canon som nu skulle ställas tillsvara för det som hänt förklarade för mig att resor till varmare länder skall undvikas med sådana kameror. Detta anser jag nu vara helt absurt med tanke på att kameran faktiskt sälj i Malaysia och att jag var långt ifrån ensam om att ha en IXUS där nere.
Min gissning är att just min kamera hade lite ”barnsjukdomar”, (beställde den tidigt och fick en av dem som kom i den första sändningen till Sverige). Men samtidigt så får man ta och fundera över Canon kommentar om att undvika resor till varmare länder med deras digitalkameror. De flesta kameror enligt verkstan är av undermålig kvalitet när det gäller fuktskydd. Men till skillnad från Canon så erkänner andra tillverkar att detta problem finns.
Om du sedan tittar på recensioner över IXUS 400 här på Fotosidan, så kan du se att vi är endast 2 som faktiskt har råkat illa ut. Och det är möjligt att vi tog våra kameror bortom vanligt Svensons-fotade.