Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus 400

Produkter
(logga in för att koppla)

higgis

Aktiv medlem
Fundera på att köpa en 400 beg snart något jag ska tänka på? Pris ca 2600:- inkl 128MB ULTRA FAST II CF

Är det någon som har/vet någon sida där man kan läsa om denna, testat en pentax S30 och var inte nöjd med tiden mellan man tryckte av och kortet togs. Kan man ta Sekvenstagning med denna kamera?

MVH
 
Jag har en 400 och den gör nog ingen besviken. Att tänka på kan vara att det finns en efterföljare, Ixus40 och finns för 3500:-. De är snarlika förutom att film-läget (rörlig bild) är bättre (knappt acceptabelt på 400), är mycket mindre och har mycket större skärm baktill (trevligt).
Test
 
Linmajon skrev:
Jag har en 400 och den gör nog ingen besviken. Att tänka på kan vara att det finns en efterföljare, Ixus40 och finns för 3500:-. De är snarlika förutom att film-läget (rörlig bild) är bättre (knappt acceptabelt på 400), är mycket mindre och har mycket större skärm baktill (trevligt).
Test

Ixus 40 tar dock bara Secure Digital minneskort, vad jag har förstått. Ixus 400/430 tar Compact Flash, vilket kan vara trevligt om man har andra kameror som också använder Compact Flash, samt att minnespriserna är något lägre för CF.
 
Har inget gammalt minneskort.. Är ute efter en liten snabb och bra kamera till ett vettigt pris.

Mvh
 
Vad tycker ni om priset är det rimligt? vad kostar nya bateri till denna för det går inte att köra med vanliga eller?

Mvh
Henrik D.
 
En ny IXUS 430 kostar ju 2979kr enl. pricerunner, så 2600kr för en begagnad IXUS 400, som är långsammare tycker jag nog är lite i överkant, även om det medföljer ett minneskort på 128MB. Såna kostar 200, max 300, kr idag. Nya.

Batterier kan man köpa för en rätt billig peng på zebramedia. Original kostar de rätt mycket.
 
Vad skall du fota? Har du barn?
Jag har haft min Ixus 400 i 1,5 år och jag är mycket nöjd med bildkvaliteten, och att den är enkel att använda.

Men den är lååångsam. Autofokusen är långsam, framför allt inomhus eller andra ställen där det är lite mörkt. Inte ens när man har låst focus går det snabbt. Detta är mycket sämre än den "analoga" kameran jag hade tidigare.

Skall du fota barn, som inte sitter still, så blir detta ett stort problem. Det hjälper inte att det blir en bra kvalitet på bilden när motivet är borta.
 
Är väldigt nöjd med min 400. Utomhus fungerar den otroligt bra. Tar även bra macrobilder men begränsningen ligger som tidigare sagt i rörliga motiv, fast jag vet inte om andra liknande kameror är så mycket bättre. Ett extra batteri är ett måste men det finns billiga pirat. Bildkvaliteten och smidigheten gör den trots till ett bra köp! Fast glöm inte att kolla in Ixus 40.
 
Jag har haft en Ixus 400 och den kameran ger kanonbilder, vad man dock bör tänka på att den drar mycket batteri, man behöver flera extra batterier. Jag hade också en Ixus 500 och den gav istort sett samma bilder 5megapixel mot 4Megapixel är liten skillnad, inte värt att betala extra för (Det är samma CCD ändå). Antagligen är Ixus 430 och Ixus 40 bättre på batteritiden precis som Ixus500, den var mycket bättre batteritid på. Batterier kan man köpa billigt på Tradera eller Blocket eller liknande. Vad man också kan tänka på är att Ixus 40 tar SD-kort tror jag och de är något dyrare än Compact flash som används i tex. Ixus 430/400. Lycka till med kameraköp, men Canon Ixus är garanterat bland de bästa kamerorna som finns. Själv har jag gått vidare till Digital systemkamera, men funderar på att köpa en liten Ixus igen när de sjunker i pris då jag var så nöjd med den..

/Magnus
 
Kan rekommendera http://www.eurobatteries.com/ Köpte 2 batterier till min fd. IXUS 400 innan jag drog iväg till Asien. Kan bara hålla med om att kameran tog helt underbara bilder. Men jag vill varna alla som ser kameran som något man kan ta med sig på resor till varmare länder. Kameran (I alla fal 400-modelen) är INTE avsedd att användas i varmare länder. När jag påtalade att kameran inte hade klarat av värmen nere i Asien, så hävdade man på Canon att det är ett handhavande fel att ta med kameran till varmare länder... (Gissa om det kom som en chock både för mig och för butiken som sålde kameran). Men tänker du hålla dig med kameran i vårat nordiska klimat så kan jag bara rekommendera dig att köpa dig en..
 
Jörgen kan du inte redogöra mer för vad som hände i värmen? Blev displayen suddig? eller la kameran av eller vad hände? Om det hände med denna borde det vara så med flera andra kameror också? Som tex. Canon Eos 300D? Det är klart är det mycket hög luftfuktighet kan man tänka att kameran kan bli fuktskadad och lägga av helt eller kortslutas, men att den skulle lägga av till och från verkar skumt? Eller du kanske menade att kameran pajade helt?
 
Ska försöka ge en lite mer utförlig beskrivning av vad som hände.

Första gången kameran började strula var under en semester resa till Grekland (sommaren 2003). Till att börja med så slutade zoomen att fungera, eller rättar sagt möjligheten att få den att stanna mellan max/min zoom. Den hamnade hela tiden i ändlägena. Efter ytterligare några dagar så slutade den att fungera fullständigt.. (Skärmen flimra till och sedan vara den död). Väl hemma så hoppad den igång på nytt, var då i kontakt med butiken för att klaga, men då den nu fungerade igen så ansåg dom att det inte fanns så mycket att klaga på. Kameran fungerade sedan utan några anmärkningar fram till att jag i somras åkte till Malaysia. Samma förlopp inträffade på nytt, strul med zoomen och kameran la av. Skillnaden mot Grekland var nu att jag stannade kvar ca 3 veckor längre i det varma klimatet, vilket innebar att kameran aldrig kunde återhämta sig. Väl hemma så lämnade jag in den för garantireparation, verkstan sa då att detta inte vara ett ovanligt fel när det gäller digitalkameror och varmare klimat. Canon som nu skulle ställas tillsvara för det som hänt förklarade för mig att resor till varmare länder skall undvikas med sådana kameror. Detta anser jag nu vara helt absurt med tanke på att kameran faktiskt sälj i Malaysia och att jag var långt ifrån ensam om att ha en IXUS där nere.

Min gissning är att just min kamera hade lite ”barnsjukdomar”, (beställde den tidigt och fick en av dem som kom i den första sändningen till Sverige). Men samtidigt så får man ta och fundera över Canon kommentar om att undvika resor till varmare länder med deras digitalkameror. De flesta kameror enligt verkstan är av undermålig kvalitet när det gäller fuktskydd. Men till skillnad från Canon så erkänner andra tillverkar att detta problem finns.

Om du sedan tittar på recensioner över IXUS 400 här på Fotosidan, så kan du se att vi är endast 2 som faktiskt har råkat illa ut. Och det är möjligt att vi tog våra kameror bortom vanligt Svensons-fotade.
 
Tyvär har han sålt kameran. Tror efter läst inläggen att denn är lite för "slö" för mig är det någon som vet om 40 eller 30 är snabbare?
 
430 är snabbare än 400 och det är inte orimligt att anta att 40 och 30 är ytterligare aningen snabbare då de är nyare. Fast jag har inte fakta att backa upp det påståendet med.
 
higgis skrev:
Tyvär har han sålt kameran. Tror efter läst inläggen att denn är lite för "slö" för mig är det någon som vet om 40 eller 30 är snabbare?

Om 500 är snabbare än 400 och 430 (vilket den borde vara?) så är 40 mycket snabbare än alla dessa.

Tillslag, AF, avtryck och menyhantering. Allt känns rappare på en 40 än en 500 i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.