Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus 40 "dum fråga"

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Det är där den "optiska brännpunkten" befinner sig som det är högst upplösning (där det visas/finns flest detaljer), så det är på intet sätt i konflikt med det jag hävdar, tvärtom.
Visst är det så men det innebär inte att det är samma sak.
 
jpersson skrev:
Visst är det så men det innebär inte att det är samma sak.
Jag hävdar bestämnt att det är samma sak, skärpa är precis det samma som detaljupplösning, utan detaljer heller ingen skärpa.

Skärpeintrycket är därimot även beroende av kontrast.
 
jpersson skrev:
Det får du gärna tro. Vi andra tittar i en bok.
Du menar som tidningen FOTO?

Som skriver följande: "skärpa (detaljupplösning)"

Om du tänker efter så inser även du att detaljupplösning är exakt det samma som skärpa.

Jag har väldigt svårt att förstå hur du tror att du kan tala för alla andra än dig själv, det är fullständigt extremt självgott och tyder på en extremt snevriden världsuppfattning.
 
sagan skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå hur du tror att du kan tala för alla andra än dig själv, det är fullständigt extremt självgott och tyder på en extremt snevriden världsuppfattning.
..men ack så ljuvligt.

Nej... jag syftar inte på tidningen Foto utan på läroböcker i optik. En bild med låg upplösning kan mycket väl vara skarp och en bild med hög upplösning kan vara oskarp.

Det är bekvämt att förklara skärpa som hög upplösning;speciellt i den digitala världen; men det är inte samma sak i klassisk optik.
 
jpersson skrev:
..men ack så ljuvligt.

Nej... jag syftar inte på tidningen Foto utan på läroböcker i optik. En bild med låg upplösning kan mycket väl vara skarp och en bild med hög upplösning kan vara oskarp.
Okej, dra upp en VGA bild till 20 x 30 cm och hävda att den är skarp, lycka till.

Att en bild kan ha fel fokusering (och därmed ha låg upplösning på önskat område) är väl inget nytt.
jpersson skrev:
Det är bekvämt att förklara skärpa som hög upplösning;speciellt i den digitala världen; men det är inte samma sak i klassisk optik
Jag är fullständigt övertygad om att detaljupplösning är precis lika viktigt oavsätt analogt eller digitalt.
 
Senast ändrad:
Kim Wallung (sagan) skrev:
> Okej, dra upp en VGA bild till 20 x 30 cm och
> hävda att den är skarp, lycka till.

Den kan mycket väl vara skarp men den kommer att ha låg upplösning.


> Jag är fullständigt övertygad om att detaljupplösning
> är precis lika viktigt oavsätt analogt eller digitalt.

Det är jag också.
 
Jag tror inte vi (två) kommer så mycket längre i denna diskussionen, men det skulle vara intressant att få höra synpunkter från fler FS-medlemmar i frågan.
 
OK om jag ger min syn på saken? Utan att ge anspråk på någon sanning.

När man diskuterar skärpa brukar man använda två begrepp, upplösningen som ett mått på hur små detaljer ett system kan återge.
Tar du en bild på ett klädesplagg och vill att varenda liten tråd skall synas behöver du hög upplösning, både i sensor och optik.

Men det betyder inte att trådarna är skarpa och syns tydligt, de kan mycket väl synas men bara som en luddig massa i bilden.
Det kan bero på objektivet eller på hur ljuset samlas på sensorn (det sitter ju små mikrolinser ovanför ”pixlarna”).

Sååå, ibland är det bättre med lägre upplösning om återgivningen är mer pregnant.

Precis som att en del tycker Agfapan 100 ger skarpare bilder än T-max 100 trots att Kodakfilmen har högre upplösning. Agfan har högre acutans (kontrast i detaljkanterna, ungefär som oskarp mask jobbar) vilket gör att bilderna ser skarpare ut.

Eller typ så eller nått...
 
mipert skrev:
Precis som att en del tycker Agfapan 100 ger skarpare bilder än T-max 100 trots att Kodakfilmen har högre upplösning. Agfan har högre acutans (kontrast i detaljkanterna, ungefär som oskarp mask jobbar) vilket gör att bilderna ser skarpare ut.
Jamenvisst, hög kontrast ger högre skärpeintryck (hur skarp bilden upplevs) precis som jag skrivit hela tiden, men hur skarp bilden är "på riktigt" avgörs av hur hög detaljupplösningen är.

Kom gärna med fler input :D
 
Jag sällar mig till de som vill skilja på detaljskärpa och konturskärpa.

Skärpa är just förmågan att särskilja olika delar.

En skarp hjärna kan plocka från flera lösningar plocka fram den som är mest lämpad för problemet.

En skarp bild visar tydligt skillnad mellan olika detaljer, vi kan läsa texten på en skylt i bilden utan att det känns som vi glömt glasögonen.

Däremot kanske vi inte kan se skruvhuvudena som håller upp skylten på grund av att upplösningen inte räcker till.
Så det är alltid en avvägning mellan de två egenskaperna för att vi skall kalla bilden skarp.

Så bara upplösningen räcker inte för mig för att definiera skärpa.
För mig alltså.
 
Upplösning och skärpa är inte samma sak.

Skärpa är ett fysiskt fenomen som uppträder på vissa avstånd. Du kan själv göra ett enkelt test med en plusslins som ett förstoringsglas, din kökslampa (en lampa på ett inte allt för stort avstånd) och ett vitt papper. Om du sätter förstoringsglaset mellan lampan och pappret och flyttar det lite fram och tillbaka kommer du vid en viss punkt se en skarp bild av lampan. Det är skärpa.

Upplösning har att göra med hur många bildpunkter din kamera klarar registrera, Även om du skulle sitta inne på en Canon 1D Mark II kan du åstakomma oskärpa.

Om det är oklarheter kan jag rita av lite bilder från min fysikbok. Råkar läsa optik och våglära på LTH för närvarande.. :>
 
mipert skrev:
Så bara upplösningen räcker inte för mig för att definiera skärpa.
För mig alltså.
Jag tycker man ska skilja på verklig skärpa och upplevd skärpa, vilket är (som framgått tydligt i den här diskussionen) två olika saker.
 
p_abdon skrev:
Om du sätter förstoringsglaset mellan lampan och pappret och flyttar det lite fram och tillbaka kommer du vid en viss punkt se en skarp bild av lampan. Det är skärpa.
Nej, det betyder bara att det området har högre upplösning än det området som är utanför, d.v.s. du upplever den delen som skarp för att det övriga området är så oskarpt (har så låg upplösning).

Och varför upplevs det övriga området som oskarpt? Jo, för att det har lägre upplösning.

Vad som uppfattas som skarpt är ju till största delen beroende av hur oskarpt omgivningen uppfattas (och är).
 
p_abdon skrev:
Även om du skulle sitta inne på en Canon 1D Mark II kan du åstakomma oskärpa.
Jo, visst, missar man i fokuseringen så kommer ju upplösningen att minska och skillnaden i upplösningen med omgivningen i bilden kommer vara betydligt mindre, vilket (givetivs) kommer göra att bilden uppfattas som suddig.
 
sagan skrev:
men hur skarp bilden är "på riktigt" avgörs av hur hög detaljupplösningen är.
Hur skarp den är beror på brännpunkten. Se på alla de suddiga digitalbilderna som var så populära för ett tag sedan. De har låg upplösning och låg kontrast men de kan fortfarande vara skarpa.

Det jag menade tidigare med digitala system är att brännpunkten inte är lika intressant på en monitor. Därför är det också smidigt att likställa skärpa och upplösning.
 
kattla skrev:
Lite off topic, men vet ni hur Ixus 50 är? Far är i köpartagen och ville ha en digitalkompakt.

Många kameror finns i 4MP och 5MP varianter och generellt är det bäst att köpa 4MP då bruset är mindre och dynamiken större men detaljåtergivningen obetydligt sämre. Dessutom billigare.
 
Känns lite off topic, men man får väl avsluta det Kim nu startat :>

För att göra ett enkelt exempel då optiken i en kamera är lite mer komplex. Så tar vi en ficklampa som lyser på en bild som man ritat på en OHbild eller en diabild. Därefter träffar ljuset en positiv lins. (en sån som sitter i ett förstoringsglas) sist en vit platta som ska visa resultatet.

Gauss Linsformel säger följande:
1/f=1/a+1/b

f=bränvidden på linsen
a=avståndet från OH/dia till lins
b=avståndet från lins till platta

Om vi börjar med att bestämma oss för att
b=80mm
Och vi vet att linsen har en brännvid så att f=50mm
Om vi räknar här kommer vi komma fram till att det enda avstånd som kommer ge oss skärpa är 133mm.

Det spelar ingen roll om du så har en upplösning på 320*240 eller 1600*1200.
 
Den upplevda skärpan är ju beroende av både upplösning och optisk skärpa. Om man har dålig optik spelar det ju ingen roll om det är en miljard pixlar på sensorn och vice versa.

Upplösningen på sensorn måste ju möta opikens kvalitet, annars blir det ju fel...

Jag har sett A4 förstoringar från en Canon D30 (3 megapix) som ser otroligt skarpa ut, men då trycker man ju inte näsan till bilden.

En sensor med nio pixlar kan återge en kvadrat mitt på bilden, knivskarpt...

Det går nog att dividera om detta i oändlighet.

Det verkar ändå som att sensorn i Ixus40 skulle behöva aningen bättre (större?) optik framför sig, men man ligger nog på möjlighetens rand...
 
1) Optisk upplösning. Antag att vi har två svarta små punkter på en vit vägg, och tar en bild av dem. Optiken kommer att teckna två lite suddiga svarta punkter på filmen/sensorn, vars suddighet bestäms av antingen aberrationer i optiken eller, om den är aberrationsfri (diffraktionsbergränsad) av aperturens storlek. Den optiska upplösningen för avbildningen bestäms av hur nära punkterna kan ligga varandra och vi fortfarande kan urskilja dem som två separata punkter.

2) Sensorns upplösning. Den bestäms av av hur många bildelement den har.

3) Skärpa. Detta är ett psykovisuellt begrepp som inte har en fast fysikalisk definition. Det beror på hur vi upplever bilden. Exempel: ett diffraktionsbegränsat välfokuserat objektiv tecknar en bild som vi normalt sett skulle kalla skarp. Antag att vi förstorar upp bilden kraftigt till den nivån att Airy-fläcken är påtagligt stor (detta kallas "tom förstoring, empty magnification", inom mikroskopi). Nu upplever vi utsnittet av samma bild som oskarp.

I Optics & Photonics News (Jan 2005) finns en artikel om svårigheterna med att definiera och mäta upplevd skärpa:

http://www.osa-opn.org/abstract.cfm?URI=OPN-16-1-18

I vardagstal gör man nog likhet mellan optisk upplösning och skärpa, men i själva verket är det alltså inte riktigt så enkelt.

Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.