Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ixus 40 "dum fråga"

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Många kameror finns i 4MP och 5MP varianter och generellt är det bäst att köpa 4MP då bruset är mindre och dynamiken större men detaljåtergivningen obetydligt sämre. Dessutom billigare.

Frågan är om man överhuvudtaget kan överväga att ta ytterligare ett kliv ner till Ixus 30, jag skulle kunna få tag på den nästan en tusenlapp billigare än 40. På testbilder tycker jag bilderna ser betydligt bättre ut än de från t ex 5-megapixlaren Pentax Optio S5n - fast mindre förstås.

Frågan är alltså, om man har ambitionen att kunna skriva ut upp till 20x24 från sin extrakamera, kan man gå så långt ner som till 3 MP på Ixus?
 
Gah! Nu blev det ju helt omöjligt att råda honom. :)

Jaja, får väl försöka hitta om någon av våra digitalkameratidsskrifter har recenserat de nyare Ixusarna.

Det är så svårt att veta vad enskilda personer på fotosidan menar när de säger "dålig bildkvalitet". Han kanske blir jättenöjd ändå.. Eller så kanske han inte blir det. :p
 
Johannes-S skrev:
Antag att vi förstorar upp bilden kraftigt till den nivån att Airy-fläcken är påtagligt stor (detta kallas "tom förstoring, empty magnification", inom mikroskopi). Nu upplever vi utsnittet av samma bild som oskarp.
Hur förstorar vi? Förstoringsutrustningens optiska egenskaper kommer också att påverka hur vi uppfattar bilden.

PD
 
PMD skrev:
Hur förstorar vi? Förstoringsutrustningens optiska egenskaper kommer också att påverka hur vi uppfattar bilden.

PD

Låt oss för enkelhets skull anta att förstoringen är perfekt. Tänk en ideal paraxial lins som avbildar och förstorar objektivets bildplan.

Johannes
 
Linmajon skrev:
Den upplevda skärpan är ju beroende av både upplösning och optisk skärpa.
Utan optisk skärpa så blir det heller ingen hög upplösning, så jag har svårt att se någon konflikt eller skillnad där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.