Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Här ser du en bra översikt vad gäller istock:

http://istockcharts.multimedia.de/

Där ser du att Yuri har sålt 1.1m bilder enbart på istock, han är inte exklusiv. Dvs han har dragit in gissningsvis 4-8 miljoner dollar enbart på istock.

Totalt på istock finns det 37000 fotografer. Hälften har under 100 downloads. Bara 25% har över 800 downloads.

Tack Ola,

Det var intressant att se, givetvis ska man ju inte själv tro att man ska panga in på toppen av den där listan, men det kanske går att dra in några extra kronor ändå?

Har du själv några foton på t.ex. iStock, och hur går det för dig i så fall? :)
 
ursäkta att jag tjatar men nu är det dags att ta en utbetalning. Jag har reggat en paypal och kopplat mitt visa kontokort till det. Är ni helt säkra på att det är helt avgiftsfritt att ta emot betalning till det och att sen handla med dem som vanligt?

Det står ju tex såhär

Avgifter förekommer i andra fall, till exempel när du ska:

* Ta emot betalningar för varor och tjänster.
* Ta emot betalningar från vänner och familj som har gjorts med ett betal- eller kreditkort.
* Ta emot betalningar från personer i andra länder.

samt på denna sida

https://www.paypal.com/se/cgi-bin/webscr?cmd=_display-xborder-fees&countries=

sen måste man väl länka sin paypal sida till stocksidan, finns den infon på paypal? jag tycker sånt här är fruktansvärt motigt och svårt och fattar ungefär noll av det.

Tack
 
ursäkta att jag tjatar men nu är det dags att ta en utbetalning. Jag har reggat en paypal och kopplat mitt visa kontokort till det. Är ni helt säkra på att det är helt avgiftsfritt att ta emot betalning till det och att sen handla med dem som vanligt?

Det står ju tex såhär

Avgifter förekommer i andra fall, till exempel när du ska:

* Ta emot betalningar för varor och tjänster.
* Ta emot betalningar från vänner och familj som har gjorts med ett betal- eller kreditkort.
* Ta emot betalningar från personer i andra länder.

samt på denna sida

https://www.paypal.com/se/cgi-bin/webscr?cmd=_display-xborder-fees&countries=

sen måste man väl länka sin paypal sida till stocksidan, finns den infon på paypal? jag tycker sånt här är fruktansvärt motigt och svårt och fattar ungefär noll av det.

Tack

När du begär en utbetalning (Help/contact us/payment request) anger du paypal som utbetalningsalternativ. Där frågar de efter din emailadress för paypal.

Efter några dagar har du pengarna på paypal och kan shoppa för dem eller begära utbetalning till ditt bankkonto.
 
Senast ändrad:
Jag har sett mina bilder på flera ställen, till exempel:

-- ett bokomslag
-- flera resesajter och bloggar
-- flera finansföretags hemsidor

Just bokomslaget är jag riktigt nöjd med, för där har man ju något som "för evigt" kommer att arkiveras av (i detta fallet) British Library och Library of Congress. Jag förstår lite hur de som ger ut en egen bok känner sig; att bli "sparad för evigt", liksom... :)
 
Jag har sett mina bilder på flera ställen, till exempel:

-- ett bokomslag
-- flera resesajter och bloggar
-- flera finansföretags hemsidor

Just bokomslaget är jag riktigt nöjd med, för där har man ju något som "för evigt" kommer att arkiveras av (i detta fallet) British Library och Library of Congress. Jag förstår lite hur de som ger ut en egen bok känner sig; att bli "sparad för evigt", liksom... :)

Skoj, vad heter du på IS? (du kan maila om du inte viss visa här)
 
En fråga angående att ladda upp bild på ID-handling; behövs verkligen detta på alla sidor? På t.ex Fotolia har jag inte gjort det, men har ändå har jag fått några bilder godkända och uppladdade.
Och sen undrar jag hur säkert det är att ladda upp ID-handling? Tänkte ladda upp på Fotolia, 123RF och Shutterstock. Dessa är väl alla seriösa och vad jag ser använder dom kryptering, så det bör väl inte vara nån som helst fara?
 
En fråga angående att ladda upp bild på ID-handling; behövs verkligen detta på alla sidor? På t.ex Fotolia har jag inte gjort det, men har ändå har jag fått några bilder godkända och uppladdade.
Och sen undrar jag hur säkert det är att ladda upp ID-handling? Tänkte ladda upp på Fotolia, 123RF och Shutterstock. Dessa är väl alla seriösa och vad jag ser använder dom kryptering, så det bör väl inte vara nån som helst fara?

Man brukar kunna faxa / posta men blir det säkrare av det? Knappast.
 
Funderade lite på det här med skatter hos bildbyråerna, hur ligger det till med det egentligen?
Hos Fotolia står det t.ex "without an approved form, all contributor revenue will be subject to maximum tax withholding."
Vilket betyder att om jag inte fyller i något formulär och skickar in så dras maximal skatt?

Hur gör ni andra gällandes detta?
 
Funderade lite på det här med skatter hos bildbyråerna, hur ligger det till med det egentligen?
Hos Fotolia står det t.ex "without an approved form, all contributor revenue will be subject to maximum tax withholding."
Vilket betyder att om jag inte fyller i något formulär och skickar in så dras maximal skatt?

Hur gör ni andra gällandes detta?

Fyller du inte i formuläret dras 30% källskatt plus överskjutande svensk skatt. Fyller du i betalar du all skatt i Sverige. Dvs fyll i. Det blir mindre administration för dig och skatten hamnar i rätt land.

För istock behövs inget formulär, de är ju kanadensiska.
 
Vad tror ni om photo+, är det någon att satsa på som non-exclusive?

Om Photo+ är som Exclusive+ fast för icke exklusiva tycker jag det är bra.

Jag gjorde ett test över några månader och ett drygt femtiotal bilder där jag jämförde försäljningen hos bilder som

1. inte var E+
2. var E+
3. Blivit flyttade från vanligt till E+

Slutsatsen var att försäljnigen går ner en aning men totalen går upp så det lönar sig.

- Vanliga (dvs konkurensutsatta) bilder hör inte hemma där,

- Använd E+ för unika bilder där konkurrensen är låg.
 
Ola, kul att du kom med Hot Shots Top 8! Är imponerad hur mycket bilder du laddat upp, och jobbat upp din portfolio de senaste åren!
 
Tack det var vänliga ord. Det ligger rätt mkt jobb bakom...
Har det varit värt det?

En till fråga, har svårt att få mina Editorial-bilder godkänd. Får nedslag på min caption-information.

Tex den här bilden: http://www.istockphoto.com/file_thumbview_approve/16409108/2/istockphoto_16409108-large-yatch.jpg

Caption
Monaco, France - May 1, 2008: One of the numerous big private boats in Monaco's harbour.

Är det för kort, eller vad gör jag för fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.