Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Skitbra bild! Jag kan förstå att den säljer. Men seriöst, om pengarna går in på ett paypal konto och därifrån till olika ställen, hur kan då svenska staten veta om var dom kommer från? Jag kan ju lika gärna ha sålt saker och det behöver jag ju inte redovisa.

När du plockar ut dina paypalpengar rapporterar de vidare till skattemyndigheten. "you can't beat death nor the tax man"
 
När du plockar ut dina paypalpengar rapporterar de vidare till skattemyndigheten. "you can't beat death nor the tax man"

Så jag måste gå in på skattekontoret och säga "hej jag tänkte sälja bilder" och tala om var jag ska göra med pengarna? Jag betvivlar på att dom ens har hört talas om bildbanker.
 
Så jag måste gå in på skattekontoret och säga "hej jag tänkte sälja bilder" och tala om var jag ska göra med pengarna? Jag betvivlar på att dom ens har hört talas om bildbanker.

Tvärt om, de har upptäckt branchen så det gäller bara att slippa skattepålägg och eftersom de flesta av oss har utgifter överstigande inkomsterna är det inget problem. Be cool.
 
Har läst x antal sidor i denna tråd och spenderat alldeles för lång tid här. Först vill jag bara säga att jag är en hyperamatör som endast haft min canon i 3½ månad.

För ett tag sedan upptäckte jag IS och jag registrerade mig men efter att ha blivit rejectad två gånger på kort tid lade jag ner projektet. anledningen första gången var "similar in subject matter ..." och andra gången fick jag riktig bakläxa ang komposition osv...

jag har läst på en del sedan dess och experimenterat mer med kameran och dess funktioner och tänkte testa igen.
lite frågor dock.
1. Kan man använda en gammal rejected bild igen? (skulle vilja detta för det var en jag var nöjd med). För visst är det så att om man blir rejected på sina samples så behöver det inte betyda att alla tre bilder är värdelösa?

2. För övrigt tycker jag att det finns en del bilder på Istockphoto som (min amatörskalle) tycker är sämre än dem jag försökte med. Ok, kan vid närmare eftertanke hålla med IS om två bilder i mitt andra försök (de två va nog en ren desperation från mitt håll)...men det jag försöker få fram här i all trötthet är att måste man vara riktigt duktig för att ens ha en chans att komma med? måste man ha värsta studioutrustningen?

nu förstår jag att minst en person kommer säga "ja, om du vill tjäna bra pengar"...men mitt syfte med IS (åtminstone NU) är att kanske tjäna in en öl eller två i månaden...dvs, mest för att det är en kul grej...

Jag har inte hunnit ladda upp mer än 2 bilder på FS än, men den ena av dem "tågvagn" är en bild jag försökte med i omgång 2.

Nu väntar sängen. Kul tråd dethär, tyvärr alldeles för många posts att klara av en sen torsdagsnatt :).
 
Har läst x antal sidor i denna tråd och spenderat alldeles för lång tid här. Först vill jag bara säga att jag är en hyperamatör som endast haft min canon i 3½ månad.

För ett tag sedan upptäckte jag IS och jag registrerade mig men efter att ha blivit rejectad två gånger på kort tid lade jag ner projektet. anledningen första gången var "similar in subject matter ..." och andra gången fick jag riktig bakläxa ang komposition osv...

jag har läst på en del sedan dess och experimenterat mer med kameran och dess funktioner och tänkte testa igen.
lite frågor dock.
1. Kan man använda en gammal rejected bild igen? (skulle vilja detta för det var en jag var nöjd med). För visst är det så att om man blir rejected på sina samples så behöver det inte betyda att alla tre bilder är värdelösa?

2. För övrigt tycker jag att det finns en del bilder på Istockphoto som (min amatörskalle) tycker är sämre än dem jag försökte med. Ok, kan vid närmare eftertanke hålla med IS om två bilder i mitt andra försök (de två va nog en ren desperation från mitt håll)...men det jag försöker få fram här i all trötthet är att måste man vara riktigt duktig för att ens ha en chans att komma med? måste man ha värsta studioutrustningen?

nu förstår jag att minst en person kommer säga "ja, om du vill tjäna bra pengar"...men mitt syfte med IS (åtminstone NU) är att kanske tjäna in en öl eller två i månaden...dvs, mest för att det är en kul grej...

Jag har inte hunnit ladda upp mer än 2 bilder på FS än, men den ena av dem "tågvagn" är en bild jag försökte med i omgång 2.

Nu väntar sängen. Kul tråd dethär, tyvärr alldeles för många posts att klara av en sen torsdagsnatt :).

Hej du har rätt attityd, för de flesta är det ett sätt att lära sig mer och få bilderna kritiskt granskade.

Glöm inte att IS är tuffare än tex shutter med avseende på den tekniska kvaliten. På IS måste du exponera rätt, ha en kamera som inte komprimerar bilderna för hårt, ha en bra RAW-konverterare, vara försiktig med efterbehandlingen osv. Sen bör bilden förstås vara unik, vara säljbar, användbar... :)

I ansökan är det bra om bildena är väldigt olika men du kan använda samma igen.

Ett tips: jämför dig inte med liknande fotografer, jämför dina bilder med storsäljande bilder.
 
Hej du har rätt attityd, för de flesta är det ett sätt att lära sig mer och få bilderna kritiskt granskade.

Glöm inte att IS är tuffare än tex shutter med avseende på den tekniska kvaliten. På IS måste du exponera rätt, ha en kamera som inte komprimerar bilderna för hårt, ha en bra RAW-konverterare, vara försiktig med efterbehandlingen osv. Sen bör bilden förstås vara unik, vara säljbar, användbar... :)

I ansökan är det bra om bildena är väldigt olika men du kan använda samma igen.

Ett tips: jämför dig inte med liknande fotografer, jämför dina bilder med storsäljande bilder.

hmm, ok, då kanske det är läge för mig at testa på SS istället. varjefall nu innan man är varm i kläderna :) Skulle bli riktigt glad om jag så bara sålde en bild hehe :)

När jag läste igenom en del sidor i denna tråd tidigare blev jag däremot något avskräckt från SS med tanke på nåt om dubbelskatt eller va tusan det var...Men skall nog ta mig en titt åtminstone och se om det är något för mig.
 
Hur går försäljningen? Det är fullständigt stendött för mig på istock men rullar på nån om dagen på shutter, fotolia kommer jag inte ens när jag sålde någon sist på har slutat ladda upp där och på dreamstime är det nån enstaka
 
För mig har det gått varken upp eller ner. Men detta pga jag har inte skickat in lika mycket som förr.
Vi deklarerar/bokför all försäljning på vår firma. Så länge pengarna kommer utanför EU behöver man inte betala moms.
Jag hade konto på fotolia, stockexpert, dreamstime, fotolia men har bestämt mig att gå som exklusive på iStock. De är bäst när det gäller att sälja.
 
Bästa månaden någonsin, och det är 10 dagar kvar :)
Suck...eller kul för dig :)

Har tagit rätt mycket bilder, men hinner aldrig sitta och fixa till dom och ladda upp dem numera. Fick en dotter för 6 veckor sen som kräver lite uppmärksamhet. Sen har stackarn inte fått något namn ännu, vilket gör att jag inte kan ladda upp några bilder på henne ännu.
 
Senast ändrad:
Suck...eller kul för dig :)

Har tagit rätt mycket bilder, men hinner aldrig sitta och fixa till dom och ladda upp dem numera. Fick en dotter för 6 veckor sen som kräver lite uppmärksamhet. Sen har stackarn inte fått något namn ännu, vilket gör att jag inte kan ladda upp några bilder på henne ännu.

Men grattis farsan!!!
Vi har också ett barn på g men det dröjer en hel del månader.
De andra 3 döttrar är "aktiva" modeller för oss :)
 
Har väl inte haft så bra respons på Istock och fotolia har sålt en del bilder men inte så att man kan köpa nya prylar iaf..

Jag tog mig i kragen nu för några dagar sen och skickade upp bilder till Shutterstock och blev lite förvånad av hur många bilder dom låter en skicka upp så på ca 5 dagar har jag redan ca 75 bilder och det rullar på bra för mig redan efter ca 5 dagar.. jag har sålt fler bilder på Shutterstock redan nu än vad jag har gjort på de övriga två (Istock o Fotolia)

Så just nu så verkar det som att IS o fotolia får vara ett bra tag och bara lägga krut på Shutterstock som det är nu.

/Micke
 
Hamnade just här i forumet med några frågor

Kräver iStockphoto Adobe-RGB som färgrymd i bilderna som laddas upp??

Skriver ni in många ord per bild som sökord?
 
Det ska vara ord som är relevant till bilden som du har sen är det upp till dig hur många du vill ha med.. med reservation om hur många som du får ha med på den sajt som du ska lägga upp bilden på.

Från IS sida
"You are uploading an Image to iStockphoto. Make sure your file is an RGB (Not CMYK) .JPG file at the best possible quality. "
 
Det ska vara ord som är relevant till bilden som du har sen är det upp till dig hur många du vill ha med.. med reservation om hur många som du får ha med på den sajt som du ska lägga upp bilden på.

Från IS sida
"You are uploading an Image to iStockphoto. Make sure your file is an RGB (Not CMYK) .JPG file at the best possible quality. "

Använd gärna mitt keywording verktyg (har nämnt det tidigare i denna tråd) som du hittar här dusegard.se

AdobeRGB och sRGB är bägge accepterade. Det pågår en kontunuerlig debatt om vilket som bör användas. Sen hörde jag någon gång att mindre bilder konverterades till sRGB med problemet att om orginalet var Adobe RGB blev färgerna olika beroende på storlek bilden köpts i.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.