ANNONS
Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Hermanssson ger sig in i leken!

Efter att ha läst alla 52 sidor är jag mer än taggad att börja med detta. Vill börja med att tacka för all tid ni eldsjälar lagt ner hittills på att besvara alla frågor från oss nybörjare. Det ska bli kul att bli en del av Fotosidans microstocking crew :)

Har registrerat mig på både iStock och Shutterstock. Shutterstock har godkänt mitt ID, på iStock har jag inte gått igenom hela registreringsfasen än, ska göra det snart. Tänkte dock börja på Shutterstock. Dock är jag nojig att mina 10 bilder inte blir godkända, så jag ska jobba fram 10 riktigt bra bilder först.

En fråga. Blir de godkända bilderna automatiskt en del av ens "portfolio" eller är det endast ett kvalitetstest av mig som fotograf?
 
Efter att ha läst alla 52 sidor är jag mer än taggad att börja med detta. Vill börja med att tacka för all tid ni eldsjälar lagt ner hittills på att besvara alla frågor från oss nybörjare. Det ska bli kul att bli en del av Fotosidans microstocking crew :)

Har registrerat mig på både iStock och Shutterstock. Shutterstock har godkänt mitt ID, på iStock har jag inte gått igenom hela registreringsfasen än, ska göra det snart. Tänkte dock börja på Shutterstock. Dock är jag nojig att mina 10 bilder inte blir godkända, så jag ska jobba fram 10 riktigt bra bilder först.

En fråga. Blir de godkända bilderna automatiskt en del av ens "portfolio" eller är det endast ett kvalitetstest av mig som fotograf?

Det är bara ett test, det räcker f ö med 7 godkända. Det är viktigt att du visar bredd och kvalitet.
 
Min första (och enda) uppladdade bild på Fotolia blev nekad med följande motivering:

Your image contains one or more of the following technical problems:

* Blurry or out of focus
* Over/Under exposure
* Framing problem
* Over or under saturated colors
* Problems with contrast
* Noise or Pixelation
* Quality of routing
* Interpolation problem

Får man inte bättre motivering än så? Hur ska man i så fall veta vad man ska förbättra, om de specar alla tänkbara tekniska problem en bild kan vara drabbad av?
 
Min första (och enda) uppladdade bild på Fotolia blev nekad med följande motivering:

Your image contains one or more of the following technical problems:

* Blurry or out of focus
* Over/Under exposure
* Framing problem
* Over or under saturated colors
* Problems with contrast
* Noise or Pixelation
* Quality of routing
* Interpolation problem

Får man inte bättre motivering än så? Hur ska man i så fall veta vad man ska förbättra, om de specar alla tänkbara tekniska problem en bild kan vara drabbad av?

Edit: Formulerar om mig. Du kan ladda upp bilden här för att få respons på vad som är orsaken till rejection:et (riktigt svengelska)
 
Senast ändrad:
Och tyvärr är det mycket olika mellan siterna vad de säger, Fotolia som sagt bara grovt, Dreamstime t.ex specar mer exakt per bild, Alamy stoppar hela batchen efter en felaktig bild...

Kan vara klart svårt att säga varför alla gånger, speciellt som vissa säger nej till en bild, andra ja osv.

Skicka upp den som sagt, kan ge en ledtråd då.

/Leif
 
Skickade in min andra bild för godkännande hos Fotolia igår. Håller tummarna att den blir godkänd.

Japp, den blev godkänd!

Nu fick jag mail om att jag ska fylla i skatteinformation så att jag slipper bli dubbelbeskattad. Har läst om det tidigare i tråden, men det verkar inte så enkelt som det verkade i tidigare inlägg. Är det blanketten F-7 jag ska fylla i? Det finns massor av fält och jag vet inte riktigt vilka som är relevanta att fylla i.

Här är blanketten jag tror att jag ska fylla i. Någon får gärna bekräfta eller dementera:

http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw7.pdf
 
Japp, den blev godkänd!

Nu fick jag mail om att jag ska fylla i skatteinformation så att jag slipper bli dubbelbeskattad. Har läst om det tidigare i tråden, men det verkar inte så enkelt som det verkade i tidigare inlägg. Är det blanketten F-7 jag ska fylla i? Det finns massor av fält och jag vet inte riktigt vilka som är relevanta att fylla i.

Här är blanketten jag tror att jag ska fylla i. Någon får gärna bekräfta eller dementera:

http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw7.pdf

Flera sajter har en egen förenklad version av samma formulär, fyll i detta istället.
 
Flera sajter har en egen förenklad version av samma formulär, fyll i detta istället.

Det verkar inte gälla Fotolia i alla fall. Vet inte om du kommer åt den här sidan (http://eu.fotolia.com/Member/TaxCenter), men de direktlänkar till dessa blanketter, helt utan instruktioner. Det står såhär:

"If you are an individual and a resident of a country that has a tax treaty with the U.S., you would typically submit Form W-8 BEN. You may apply for an ITIN (Individual Taxpayer Identification Number) by completing Form SS-4 ( SS-4 Instructions ) or form W-7 to benefit from a reduced or zero withholding rate, according to your country tax treaty. The SS-4 and W-7 forms must be sent to the IRS directly, not to Fotolia."
 
De har problem med detta, visar 0% för alla och det fungerar inte heller därför att gå "exclusive" för tillfället. Man är isåfall tvungen att kontakta supporten.

Martin

Istock (det var väl istock du menade?) genomförde en större förändring strax före jul, dt har fått en del besvärande buggar av och till men själva handeln av bilder ska funka normalt.
 
Istock (det var väl istock du menade?) genomförde en större förändring strax före jul, dt har fått en del besvärande buggar av och till men själva handeln av bilder ska funka normalt.

Ja, jag menade iStockphoto (det är ju vad denna tråden heter/handlar om?) och frågan gällde "acceptance rate" som visar 0%. Acceptance rate visar hur många % av bilderna man laddar upp som har blivit godkända och är också viktigt för de som vill bli "exclusive". Sen en tid tillbaka så visas det 0% acceptance rate för alla, man kan därför inte ansöka om "exclusivity" direkt via sidan utan måste kontaka iStockphoto's support.

Försäljningen av bilder fungerar fin fint.
 
Är det någon som vet hur det blir nnär man tjänat 500$ på shutterstock, börjar man direkt få 33c /bild istället 25c? Eller hur fungerar det?
 
Ja, jag menade iStockphoto (det är ju vad denna tråden heter/handlar om?) och frågan gällde "acceptance rate" som visar 0%. Acceptance rate visar hur många % av bilderna man laddar upp som har blivit godkända och är också viktigt för de som vill bli "exclusive". Sen en tid tillbaka så visas det 0% acceptance rate för alla, man kan därför inte ansöka om "exclusivity" direkt via sidan utan måste kontaka iStockphoto's support.

Försäljningen av bilder fungerar fin fint.

Det är en känd bug, tråkigt dock att inte veta exakt hur man ligger till. Steget till exklusiv brukar blanda in deras kundtjänst så den "automatiska biten" är inte avgörande.

Tråden handlar inte enbart om IS trots rubriken. :)

Är det någon som vet hur det blir nnär man tjänat 500$ på shutterstock, börjar man direkt få 33c /bild istället 25c? Eller hur fungerar det?

Du ska få dina 33c/bild på en gång.

<skämt>

Du vet att detta är en istocktråd?

</skämt>
 
Det är en känd bug, tråkigt dock att inte veta exakt hur man ligger till. Steget till exklusiv brukar blanda in deras kundtjänst så den "automatiska biten" är inte avgörande.

Tråden handlar inte enbart om IS trots rubriken. :)



Du ska få dina 33c/bild på en gång.

<skämt>

Du vet att detta är en istocktråd?

</skämt>
Tur att du hade skämt-taggen annars hade jag aldrig fattat det ;-)

Vet du om det blir samma sak med On demand och Enhanced bilderna?
 
Funderar på hur det är med att direktlänka till sin profil hos en bildbyrå?
Jag tänkte nämligen fixa en foto-portfolio och skulle gärna vilja länka till mina profiler hos de bildbyråer jag har bilder hos, för att göra lite extra reklam.
Nån som vet om detta är tillåtet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.