Annons

istællet før kitglugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
bra då har jag fåt svar på min fråga.
kollade länken men blev plötsligt trött :)
tack för alla svar!
 
Patrik, har du bestämt dig för vilket objektiv du ska köpa? Jag har inte riktigt bestämmt mig än, men vad jag vet är att jag är trött på att vänta. Vill köpa men inget finns ju i lager :-( Blir kanske så att jag tar det som först kommer in.

Känns ju smidigt med Sigmas 75-300 APO har samma kvalitet som 50-200 objektivet upp till 200. Då har man ju bra kvalitet upp till 200 och hundra extra att ta till om man skulle behöva. Dessutom kostar den inte skjortan.
 
jag köpte till samsungs 50-200mm.
cyberphoto har det inte inne men det är beställt men dom kan inte ge någon tidram. det beror på när deras leverantör får in. kan kanske ta några veckor högst känns det som.
vet inte riktigt om jag har gjort rätt val. känner att jag kanske missar de sista 100 i zoom...
det var de andras åsikter o kommentarer som avgjorde. verkar som ett bra objektiv, hyggligt pris, användbart.
har haft svårt att välja. allt! :)
räcker inte samsungs eller det tar för lång tid så blir det ett 300mm i stället. det skulle väl komma ett annars så finns det ett par nu som inte är för dyra. om det inte blir för dyrt hoppas jag kunna köpa ett som har lite mer, typ till 400mm men det beror på vad det kostar och vad jag känner jag har användning för.
 
Jag tror det är ett vettigt val. Att det dessutom bara kostar ca tusen kronor gör ju att man kanske kan komplettera med något senare. Kommer det bara i lager nånstans så beställer jag omedelbart.
 
Zulan//
cyberphoto beställde samsung 6 mars och det tar normalt ca en vecka tills de får varorna. d-xenon 50-200 bör ramla in i slutet av denna vecka. jag åker till norge o jobbar onsdag nästa vecka så jag hoppas jag får det på tis nästa vecka så har jag lite mer att leka med i två veckor än bara 18-55mm...

vad tycker du själv om 16-45mm objektivet jag såg i din väska?
 
Det låter ju kanon, jag hade en känsla av att man skulle få vänta långt mer än 1 vecka.

Jag är nöjd med mitt 16-45, men tyvärr har jag inget att jämföra med eftersom jag har helt ny på det här med systemkameror. Jag tycker bilderna blir kanon, iallfall med tanke på kameran. Fotografen har dock lite att önska ;-)

Har fått en fotokurs i present. Börjar i slutet på den här månaden, handlar om komponering osv, hur man tar bättre bilder helt enkelt. Sen jävlar :)
 
Samsung 50-200 finns hos vissa Expert butiker för 995kr går tydligen inte att beställa
jag köpte ett i dag efter att läst fram och tillbaka här på forumet Ang gluggar
det är bara att ringa runt
jag vet inte vad det är för pris när dom kommer i lager igen kanske 995 kr list pris är 1995 kr
 
Detta med 200 (motsvarar 300 på 35mm) eller 300 (motsvarar 450 på 35mm)...

För att kunna handhålla ett sådant objektiv, så behöver du en slutartid på minst 1/250 för 200 objektivet och 1/500 för 1/300 objektivet - och då får du ändå räkna med skakningar eftersom skakningar blir tydligare ju längre brännvidd objektivet har (på vidvinkel märker man knappt skakningar, men på 200 då märker man!).

Jag körde lite med mitt F 100-300 f/4.5-5.6 idag, på 300 och största bländaröppningar (f/5.6) fick jag slutartider så lågt som 1/90 - 1/125 på ISO 100 och då var det ändå soligt ute... (men inte tillräckligt soligt).

Visst hjälper SR systemet, men observera att det är ett skakreduceringssystem (shake reduction), inte ett skakborttagningssystem (shake deletion). Det tar inte bort skakningar helt och hållet. SR systemet gör att du bör kunna handhålla ett 200 objektiv på 1/60 - 1/125 och ett 300 på 1/125 - 1/1250 - beroende på hur mycket du skakar.

Jag hade rörelseoskärpa idag på 1/100. Jag provade med och utan SR, utan SR var det rejält skakigt och bilderna blev fullständigt oanvändbara, men det var fortfarande synligt även med SR påslagen. Någorlunda användbara bilder, fast hade varit bättre med rörligt motiv. På statiskt motiv så märks kamerans rörelser mer...

SR systemet ersätter ej ett stativ och nog är ett stativ att rekommendera för långa telen alltid!

Hälsar
R
 
jag har ju beställt ett samsung d-xenon 50-200mm nu men börjar undra om det inte är bättre trots allt att köpa ett 70-300 istället. sigmas apo är det jag tänker på.

samsung gluggen syns inte till ännu och jag tror inte cyberphoto har något emot om jag beställer ett dyrare i stället.

det är ju som sagt zoom jag är ute efter men jag vet inte hur mycket jag är beredd att kompromissa på kvaliten. jag har inte stativ och kommer nog inte använda det i början. jag tycker om att gå runt och än så länge vill jag lära känna objektivet och kameran.

det kanske är onödigt att gå omkring med ett 300mm och handhålla detta om det är svårare med stadigheten på långt tele. 200mm är ju inte heller kort direkt men iaf kortare.

men som zulan resonerade så är ju 300 gluggen ok till 200 och då kan man ändå ta till extra om man skulle vilja.

stativ kommer jag ju såklart att köpa nån gång men jag tror att jag helst vill handhålla min kamera och röra på mig. vad tror ni om ett monostativ? jag oroar mig lite för att det ändå kommer att vaja åt sidorna.

kommer jag ångra mig om jag inte köper ett 300mm?
 
Det är lättare att handhålla ett 200 eftersom det är kortare, mindre, lättare - och därmed ej frestar på händerna lika mycket. En av anledningarna till att jag ej använder mitt F 100-300 särskilt ofta är faktiskt storleken... därför blir det mest liggandes hemma. Använder mitt FA 135 f/2.8 betydligt mer! Visst gillar jag 300 som idé, men eftersom objektivet mest ligger hemma är det fortfarande mest en idé. :) Skulle ej köpa ett sådant objektiv idag, är mer frestad av upp till 200 zoomarna.

Hälsar
R
 
ja det blir väl antagligen så om det blir för jobbiggt att släpa på. speciellt som jag inte vill (i dagsläget) dra runt på stativ heller. har funderat på att köpa ett tele sen om jag känner att jag saknar. känns bra att börja med ett lite lättare objektiv inledningsvis, jag vill inte att det ska vara jobbigt att fota utan roligt. nu väger ju k10d relativt mycket ändå oxå.

har du några tips på ett bra vidvinkel och råd om vad som är viktigt vid köp av sådant objektiv?
 
Jag funderar själv på detta med vidvinkel. Jag har idag FA 28 och Sigma 24 - kommer troligen sälja dem då jag a) ej använder de så mycket och b) suktar på DA Star 16-50. DA 18-55 objektivets svagaste område är just 18mm läget, annars är det helt ok. Så jag känner att jag behöver ett alternativ där. Ett DA 18 f/2.8 (motsvarar ung 28mm på 35mm format) eller 16 f/2.8 (motsvarar ung 24mm på 35mm format) vore dunder för mig - men nu finns det ej. DA 21 lockas jag av (motsvarar ung 30mm på 35mm film), men om jag skaffar 16-50 f/2.8 så tror jag att jag ej kommer använda det så mycket. Fast jag gillar idéen om ett skarpt, litet objektiv. DA 14 f/2.8 är dunder, men jag tycker det är för mycket vidvinkel (motsvarar ung 20mm på 35mm film) för mig.

DA 12-24 f/4 zoomen täcker allt jag behöver, men det är stort...

Nu är jag övertygad om att Pentax kommer satsa mer på fler fasta, ej zoom, vidvinklar i framtiden... detta år verkar mest gå åt till lansering av DA zoomar, nya telen och ett par nya standardobjektiv.

Kan ju bli så att jag väljer DA 21 till slut, jag vet inte än...

Hälsar
R
 
Äntligen har jag hittat nån som har det i lager. Jag satte mig ner och ringde runt till olika Expert butiker runt om i skåne och så gott som ingen hade den i lager. Expert i Staffanstorp hade den men ville ha 1995 för den. Jag sa att den varit billigare och han sa att han kände till att dom hade haft någon sorts introduktionserbjudande på den, och han stod fast vid 1995. Jag fortsatte och ringa, till sist ringde jag till den ny öppnade expertbutiken i mobilia. Dom hade den, dom hade till och med 4 stycken men även dom ville ha 1995. Jag sa att den kostat 999 precis, då sa han att jag kunde få den för det. Så nu sitter jag här med mitt objektiv. Det är mycket mindre än jag trott. Jag skulle gissa att mitt 16-45 både är tyngre och längre i ozoomat läge.
 
kan det inte vara så att "rätt pris är 1995 kr"
kampanj pris 995 kr samma glugg med Pentax namn ligger på över 2000 kr

jag fick åka 12 mil bort för att hitta ett men jag passade på att göra ett jobb där så det blev ingen extra åkning
 
Roland Mabo skrev:
Pentax FA J 75-300 är ett rent budgetobjektiv och motsvarar i prestanda Sigmas icke-APO och Tamrons 70-300. FA 80-320 är bättre än FA J 75-300, men det tillverkas inte längre.............................

-------------------------------------------------
Enligt sanaste Kamera & Bild (#3 2007) så är FA J 75-300 bättre (skarpare och bättre byggd) än både Sigma AF 70-300/4-5,6 DG APO Macro och Tamron AF 70-300/4-5,6 Di
-----------------------------------------------

.....................Ett bra exemplar av Sigmas 75-300 APO har en optisk kvalitet som är jämförbar med Pentax/Samsung 50-200 upp till 200.....................

-------------------------------------------------
Då borde alltså FA J 75-300 vara jämförbar med Pentax/Samsung 50-200.....................om man får tro K&B (men de kanske hade ett dåligt ex av Sigman...... ;-) )
------------------------------------------------

.............Pentax/Samsung 50-200 fokuserar snabbare än Sigma 75-300........................

----------------------------------------------
FA J 75-300 fokuserar också snabbare än både Sigma AF 70-300/4-5,6 DG APO Macro och Tamron AF 70-300/4-5,6 Di enligt K&B

Däremot låter den tydligen MYCKET högt.
------------------------------------------------

Hälsar
R


Ursäkta om det ser lite rörigt ut men jag har svarat mellan ---------------- strecken :)


/Håkan
 
FA J 75-300 ger ofta en lila "aura" runt kanter i vissa ljussituationer, som mörk kant mot ljus bakgrund. Pentax/Samsung 50-200 har detta under bättre kontroll (men det är ej elimineraet helt, bara bättre), eftersom de är designade för den digitala sensorn medan FA J 75-300 är ett gammalt objektiv som lanserades som budgetobjektiv till filmsystemet för flera år sedan. 75-300:an är väldigt mjuktecknande i kanterna vid största bländaröppning, det är först från f/8 som det börjar bli bra där. Pentax/Samsung 50-200 är bra även vid största bländaröppning och det är ett av skälen till att det har rankats som bästa telezoom i den lägre prisklassen av Popular Photography.
http://www.popphoto.com/cameralense...ider-kreuznach-d-xenon-50-200mm-f4-56-af.html

Sigma 75-300 APO är ej specialgjort för digitala sensorer, utan passar även för film, men APO tekniken har även den effekten att det har dessa lila auror ("purple fringing") under bättre kontroll än FA J 75-300 och där motsvarar Pentax/Samsung 50-200:an. Även kantskärpan på Sigmas APO med största bländaröppning är högre än FA J 75-300 uppvisar.

FA J 75-300 har objektivfattning av plast medan både Tamron och Sigma har objektivfattning av metall.

Pentax/Samsung 50-200 har också objektivfattning av metall. Pentax/Samsung 50-200 har även avståndsskala, vilket saknas på FA J 75-300. Summa summarum så har FA J en känsla och finish och design som är underlägsen Pentax/Samsung 50-200 och av en klass som ej är värdigt för ett Pentax objektiv.

Pentax objektiv brukar fokusera snabbare än tredjepartstillverkares objektiv, det är ingen nyhet.

Och ja, Sigma har stor kvalitetsvariation på sina objektiv. Finns en diskussion om Sigmas bristande kvalitetskontroll här...
http://www.photozone.de/active/forum/ShowMessage?ID=1080931A

Alla tillverkare har kvalitetsvariationer, men Sigma tycks ha större än andra. Därför är det alltid bra att testa flera objektiv av samma modell när man gör ett test, tyvärr verkar tidskrifter bara testa ett exemplar och det testet som görs då gäller endast för det specifika exemplaret.

Hälsar
R
 
Enbensstativ

En "enbenare" är praktisk, den är lätt, smidig och med handlovsrem (och provad så den ej skrapar i marken eller trappor) går den lätt att bära. Den bör oxå kunna fällas upp till lagom höjd, och viktigast att den har en vinklingsbar "topp" så man kan ha kameran för höjdformat, vissa har utfällbara ben längst ner så den kan stå hjälpligt.
Om du kan ta en bild med en 35a på 1/30s så kan du kanske använda 1/4s med enbenarn.
Problemet är att den gör ungefär samma sak som SR(skakreducering) på nyare Pentax kameror.
Om man kan kombinera enbenaren med SR har jag ej provat, tvivlar men det skulle vara fint om det gick på 1 till 2 sekunders slutartid.
Höll på att glömma att den kan användas ej utfälld som en stabilisator antingen i luften eller med stöd mot kroppen, den kan givetvis ställas horisontalt mot en vägg oxå.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.