Annons

istællet før kitglugg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Chewbacca skrev:
och en annan fråga. är det någon skillnad mellan kitobjetivet Pentax SMC-DA 18-55/3,5-5,6 AL och Samsung Schneider Kreuznach D-Xenon 18-55/3,5-5,6 ? Är de med gjorda av samma fabrik osv? i såfall köper jag ju bara huset o samsung objektiv...

Samsung D-Xenon objektiv tillverkas av Pentax och det är ingen skillnad mellan dem och Pentax egna. Det enda som "Schneider-Kreuznach" innebär här, är att Schneider har godkänt att Samsung använder namnet på dessa objektiv. (de möter vissa fundamentala krav som Schneider har för att de ska tillåta att objektiven får ha namnet). De har inte varit inblandade i konstruktion och design på något vis.

Hälsar
R
 
Ja, men varför ska du göra det?
K100D hus kostar 5 395:-
Med DA 18-55 kostar det 6 295:-

Samsung 18-55 kostar 999 SEK.

K100D med Samsung 18-55 kostar 6 394 SEK.
Du förlorar 99 SEK på att välja Samsung istället för Pentax 18-55.

(priser från Cyberphoto.se).

Hälsar
R
 
Nemesis skrev:
Patrik, är ju dina länkar?

Denna länken som du hade
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/687431/details

länkar till en beskrivning:
Pentax K100D Black + 18-200mm Lens Kit

men bara en firma har priset
vilket man ser på denna sidan:
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/687431/prices

men länkar man till säljaren:
http://www.swefo.se/products/product_start.asp?id=3506

så står det:
Pentax K100D med DA 18-55 + 50-200 mm

dvs ett kit med två gluggar som täcker 18-200 mm

men det finns ändå en glugg som har 18-200
http://www.fotovideo.se/aspx/login.aspx?ReturnUrl=/aspx/prdinfo.aspx?plid=57944&plid=57944

så då blir frågan om det är bättre med ett objektiv än två. man slipper byta o få in lite skräp osv.
nån som vet något om detta objektiv?

för övrigt blir det en k10d istället för en k100d
:) vill inte riskera att jag ångrar mig när jag har suktat så efter k10...
 
Det är helt enkelt så att en vidvinkel och ett teleobjektiv innebär två olika utmaningar inom optisk design, de har olika problem som måste kompenseras för, och när man gör ett objektiv som sträcker sig över vidvinkel till långt tele så innebär detta ofrånkomligen kompromisser.

Tamron 18-200 och senaste 18-250 är de bästa, men ändå har de en svagare skärpa - framförallt i kanterna - jämfört med kombinationen Pentax/Samsung 18-55 + 50-200. Det är framförallt 50-200:an som är synnerligen bra. Även färgåtergivningen kommer med större djup och mer briljans in 50-200:an jämfört med 18-200 och 18-250.

Så har vi detta problem med damm på sensorn...
Jag har haft min *ist DS i 1 1/2 år.
Jag har bytt objektiv rätt ofta.
Har fortfarande ej upplevt ett dammproblem...

Väljer du K10D så har den dessutom en inbyggd damm-avskakare.

Hälsar
R
 
ja det var ett lite fattigt argument det där med skräp...

nu har jag varit runt i affärer och kollat i objektiv o vill ha ett 300 zoom.Dessa har jag hittat:

Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8 AL
ca:1500:-

Sigma 28-300/3,5-6,3 Macro for Pentax/Samsung
ca 3000:-

Sigma 70-300mm F4-5,6 DG Macro Pentax
ca 2200:-

Sigma 70-300mm F4-5,6 APO DG Pentax
ca 2600:-

Tamron AF Di 70-300 4-5,6, för Pentax
ca 1700:-

vilket är bäst? sigmas APO pratade Mabo om förut...
och det här med kantoskärpa. det kan man väl skära bort i photoshop sen om man vill :)
 
Det som är bäst i den kategorin just nu är Sigma AF 100-300 f/4 EX, men 70-300 APO kommer rätt nära. Dock behöver man ha tur när man köper Sigma, eftersom de har mer varierande kvalitet - större toleranser i produktionen - än andra tillverkare.

Hälsar
R
 
Hej!

Jag har också kommit fram till att zoom är något man inte kan vara utan och läser här på forumen om tips och åsikter eftersom jag inte har några själv.

Var har du Patrik hittat samsung 50-200 i lager nånstans? Även jag har letat men inte hittat något.

Ni med lite erfarenhet, kan ni hjälpa mig välja mellan x-200 och x-300. Jag har 16-45 kitobjektivet nu. Jag tänker lite som att om man ändå ska köpa ett zoom objektiv så vill man väl ha så mycket zoom som möjligt. Men sen läser man här att just samsung 50-200 som länge legat högst på min lista är så bra och att 300 objektiven inte är lika bra. Jag läste dessutom i sporttråden om en fotograf som hade ett 300 objektiv men tog ändå dom flesta bilder mellan 150 och 200, han tog även upp fenomenet att det tog längre tid för 300 att fokusera. Det kanske är så när man fotar andra saker än sport med. Det som gör det svårast att välja är nog att jag aldrig ens testat ett zoomobjektiv och vet därför inte hur mcyket det zoomar, och i och med att jag saknar erfarenhet så vet jag inte om det räcker med 200.

Tacksam för svar och tankar...
 
Samsung 50-200mm

I lördags fanns det ett objektiv kvar i Uddevalla på Torps köpcentrum (Expert) för 999:-
 
När vi alla körde film, så var 70/80-200 standard. Sedan kom 70/80/100-300 och blev ett val som räckte för många, även fågelskådare och sportfotografer. (faktum är att många sportfotografer körde med 70/80-200 objektiven, och då med bländare f/2.8 för de tyckte en vid bländare var absolut viktigast).

Ett 50-200 på APS-C sensor, som Pentax använder, ger samma bildvinkel/täckningsgrad/förstoring som ett 75-300 objektiv gör på 35mm film.

Ett 300 på APS-C motsvarar ett 450 objektiv på 35mm film.

Jag tycker absolut att ett 200 tele räcker på APS-C.

Hälsar
R
 
Zulan//
jag har inte heller hittat nått i lager men lägger de ut på hemsidan så borde det väl betyda att det är på ingång eller att de tar emot beställningar och levererar senare? har mailat cyberphoto och scandinavian photo ang detta. återkommer...

igår var jag o provade ett 300 o ett 200 objektiv. det var värsting objektiv och inte till pentax men så jag fick en idé om hur det låg till iaf.
och jag får säga att skillnaden mellan de båda var en ordentlig ökning från 200 till 300.
nu stod jag i affären och zoomade över gatan men det borde ju inte spela roll.
föv reagerade jag över vikten på dessa objektiv. de var ordentlig tunga faktiskt. 200 objektivet var tyngst faktiskt, men det var ett grått (canon lr nikon?).
så vikten bör man nog ta med i beräkningen oxå om man ska handhålla kameran.

samsungs 50-200 väger 255 g.
Pentax SMC-FA J 75-300/4,5-5,8 AL väger 385 g
k10d väger 793 g (från prisjakts sida).

Mabo//
varierande kvalité? så ofta att det är lika bra att använda pentax eget 70-300? de är väl optikföretag från början om jag fattat rätt så det borde väl vara ganska nära sigmas APO i kvalité?
 
autofokus är något jag hört ska vara viktigt, speciellt att den ska vara snabb.

skillnad mellan samsungs 50-200, pentax eget 50-200 o pentax 75-300?

Mabo, vet du något?
 
Teleobjektiv med bra stor bländaröppning som 2,8 eller (eller 4,0 vid de väldigt långa brännvidderna) är mycket större och tyngre än de med mindre bländare. Så ska man ha ett mer portabelt objektiv får du stå ut med lite sämre ljusstyrka.
 
Pentax FA J 75-300 är ett rent budgetobjektiv och motsvarar i prestanda Sigmas icke-APO och Tamrons 70-300. FA 80-320 är bättre än FA J 75-300, men det tillverkas inte längre.

Pentax arbetar tillsammans med Tokina på ett 55-300 som kommer att ersätta dagens Tokina 80-400 (eftersom 55-300 på APS-C motsvarar 82,5 - 450 på 35mm film). Den optiska kvaliteten vet vi inget om än eftersom objektivet inte är färdigt än. Dock, eftersom objektivet kommer vara en fortsättning på Pentax/Samsung 50-200, men med längre räckvidd, och dessutom ersätta Tokinas 80-400 som faktiskt har ovanligt bra optiska prestanda med tanke på det enorma zoomomfånget (återigen - ju längre räckvidd, desto sämre skärpa, sämre kontrast och tamare färger), så tippar jag att de iaf försöker få 55-300:an optiskt nära det erkänt goda 50-200:an.

Ett bra exemplar av Sigmas 75-300 APO har en optisk kvalitet som är jämförbar med Pentax/Samsung 50-200 upp till 200.

Sigma gör billigare objektiv än Pentax, till priset av vidare produktionstolerans i fabriken. Det har inget att göra med tillverkarnas bakgrund, Sigma kan givetvis minska produktionstoleransen och därmed leverera objektivexemplar med mindre varition gentemot referensmodellen, men detta kostar tid och pengar. Eftersom Sigma säljer på pris, så är detta inget som de är intresserade av att göra eftersom då skulle priset på Sigmas objektiv tvingas upp. Köper man Sigma får man helt enkelt räkna med att möjligheten att få ett dåligt exemplar är större än för andra tillverkare. Nu finns det något som heter garanti... vilket kan lösa de flesta problem. Dock, det kan ju vara besvärligt att skicka objektiv fram och tillbaka, och om de byter ut objektivet mot ett nytt, så kan det ju vara fel på det med (vilket har hänt en del...).

Pentax/Samsung 50-200 fokuserar snabbare än Sigma 75-300.

Hälsar
R
 
har jag fattat rätt i det att samsung 50-200 blir pga sensorn i k10d att jämföra med zoom på ett 70-300 objektiv?
att det då i praktiken blir ett 300 objektiv?
 
bildvinkel och skärpa

Man utgår från 24X36mm:s filmruta på en analog kamera, och för att få samma bildvinkel (eller "bild")(utsiktsvinkeln från kameran mätt från nedre vänstra hörnet till övre högra) på småbild(24X36) som från APS-C (Pentax/Samsung, Nikon och Sony) tar man brännvidden och multipliserar med 1,53 ex. 200mm gr. 1,53 = 306mm:s brännvidd. Canon har mindre sensor så där används ca 1,6X och för Olumpus/panasonic kanske 1,8-1,9X.
På analog kamera är ett normalobjektiv från 43-55mm
teleobjetiv från 60mm till 300mm
Supertele från ca400mm och uppåt
vidvinkel från ca24mm till 35mm
supertele från 14mm till 20mm
På en APS kamera blir det då ungefär 35mm, sen 40-200mm, 300mm och uppåt, medans vidvinkel blir 16-24 och supervidvinkel under 16mm:s brännvidd.
Vill man räkna åt andra hållet multiplicerar man med 0,65 (ditt "favoritobjektiv" på analogkamera är på 135mm, så gångra då med 0,65 = 88mm på APS kamera (K100D/K10D m.fl.)
http://www.pbase.com/ finns det mycket bilder som det går att titta på efter objektiv, och där kan man i bästa fall avgöra vilket objektiv som passar bäst i skärpa för sitt behov.
Sen bör man oxå titta efter hur pris, vikt, storlek, zoomomfång, filtergänga och så vidare passar ens behov.
 
Chewbacca skrev:
har jag fattat rätt i det att samsung 50-200 blir pga sensorn i k10d att jämföra med zoom på ett 70-300 objektiv?
att det då i praktiken blir ett 300 objektiv?

Brännvidder är oavsett sensorn eller filmens storlek, ett 300 är ett 300 oavsett format. MEN, upplevelsen av 300 varierar ju, dvs hur mycket det täcker, förstoringsgraden och så vidare och där spelar sensorns/filmens storlek en betydande roll.

Exempel...

Brännvidden 45 är *vidvinkel* på mellanformat. Nästan standard på 35mm och ett kort porträtttele på APS-C. Samma brännvidd, men tre olika objektiv - beroende på sensorns/filmens format.

Pentax digitala systemkameror använder sig av APS-C format på sensorn. DA objektiven är också APS-C format och ska ej användas på 35mm film/sensor storlek.

När Pentax gick över till APS-C, så valde de att behålla 35mm kamerafattningen. De hade kunnat gå ner i storlek även där, så att det blivit APS-C fattning, men då hade inga gamla objektiv fungerat. Så Pentax digitala system är ej ett 35mm system, det är ett APS-C system.

Hälsar
R
 
detta var rörigt, sa rörmokaren...

aps-c, 35 mm ...???

pentax k10d = aps-c sensor.
50-200mm objektiv alltid 200mm? ingen "förlängning" om uttrycket tillåts, dvs samma effekt som ett tex 70-300mm objektiv?

förstår ni vad jag menar? :)
 
Här ska du se. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildsensor
En ruta film i en 35 mm analog kamera är på 36 x 24 mm. Det som motsvarar filmen i en digitalkamera är sensorn. I K10D:s fall är den i APS-C-storleken, alltså 23,5 x 15,7 mm.
I och med att sensorn på en K10D är mindre än en vanlig filmruta får man räkna med att brännvidden förlängs. Därför blir 50-200, monterat på en K10D, grovt räknat motsvarande 75-300 mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.