Annons

Istället för 1,35v batterier?

Produkter
(logga in för att koppla)

ville2002

Aktiv medlem
Hur använder man nya 1,5 batterier...på äldre kameror...bländar man eller...etc.?..någon som kan förklara hur det hänger ihop...?
 
Jag har en Konica T3 som skall ha två 1,35v batterier. För att kunna använda 1,5v batterierna måste jag kompensera på filmkänslighets inställningen. Här är exempel: 100 ISO ställ in kameran på 40 ISO eller 200 ISO ställ in 80 ISO. Jag har luskat reda på detta via en hemsida som handlade om just min kamera.

Sitter det två batterier i kameran så bör detta stämma även på andra fabrikat.

Detta är ett alternativ om man inte vill ge hundra spänn styck för 1,35v batterierna.
 
Min Canon F1 som använder kvicksilverbatterier kalibrerade om. Problemet är att du inte får samma exakthet i exponeringsmätaren. Det går inte att använda kameran för dia.

Det finns ersättningsbatterier som säljs lagligt (=ej kvicksilver), men dessa är dyra och håller inte länge. Säljer företagen kvicksilverbatterier så är det 1. olagligt och 2. från lager som håller på att ta slut.

Även om företagen har kvicksilverbatterier i lager så får de inte sälja dem. (Detta upplyste min urmakare mig om när jag byte batteri till min klocka som är jämgammal med kameran.)
 
Tänk om man kunde pilla lite själv med kameran och mäta sig fram och sätta in någon elektronisk komponent i form av kanske ett motstånd, då hade man kunnat använda de nya 1,5v batterierna istället.
 
tja...med två motstånd kan du bygga en spänningsdelare...men den blir belastnings beroende...så du måste veta exakt hur mycket ström kameran drar.
 
Jag har använt 1.5:eek:r till min OM-1 & kompenserat. Problemet är att batteriet försämras gradvis så att kameran efter ett tag börjar mäta fel, för att vara säker så bör man byta batterier ofta.
Annars så finns ju 100 kronorsvarianten hos LP-foto, hållbarheten påstås ju dock vara dålig. Ett billigt alternativ om man har samvete är att beställa kvicksilverbatterier från sajten som fröderberg hänvisade till, dom håller mycket länge.
 
Undrar om det är för att det inte är kvicksilverbatterier som det blir så.
Nu använder jag nästan inte min gamla Konica T3 och det är relativt färskt med tipset att använda 1,5v och kompensera filmkänsligheten.
Jag kör istället med min Canon G2, men måste erkänna jag saknar känslan med en systemkamera. D60 hade inte varit fel....Mycket pengar!!
 
Precis som Bengt-Arne säger så är det troligtvis just att det inte är kvicksilverbatterier som gör att den nya typen håller kortare tid. Kameran är anpassad för en batterityp med en viss inre resistens. Fel batterityp kan göra att batteriet tar slut fortare.
 
Diod

En elektronisk komponent som kanske fungerar vore en germaniumdiod i serie med batteriet. En AA133 har ett typiskt VF på 0,17 V. 1,5 - 0,17 = 1,33V Har du tur så hittar du en med ännu lägre VF.
 
Tånk om man var så bevandrad i elektroniska komponenter. Det är ju inte en lätt uppgift att dela en kamera. För många år sedan öppnade jag en kamera som hade låst sig totalt. HaHa! Det flög småfjädrar m.m omkring, bara till att kasta skräpet.
 
Jag tror inte att det är så lätt. Då borde den kunskap finnas hos batteritillverkarna och kameratillverkana. Dessa skulle då kunna föra över den till verkstäderna.

Förutom kameror så finns det en del medicinsk utrustning som hörapparater som är beroende av kvicksilverbatterier.

-Anders
 
berga skrev:
Förutom kameror så finns det en del medicinsk utrustning som hörapparater som är beroende av kvicksilverbatterier.
Vilket fick mig att komma att tänka på att jag varje dag under flera års tid gått förbi ett företag på Karlbergsvägen som bara(!) sysslar med batterier till hörapparater. Jag kommer inte ihåg vad det heter, men det kanske kan vara värt att höra med dem om speciallösningar?
 
Det är ingen tvekan om att kvicksilverbatterier håller mycket längre. Min OM-1:a gick ledigt i 3-4 år med sådana, med dagens 1,5:eek:r & kompensering så måste man vara uppmärksam efter några månader, Dom nytillverkade, lagliga 1,3:eek:rna testar jag nu men har hört att dom ska hålla dåligt.

Köp kvicksilver om du vill ha hållbarhet till ett bra pris. www.brenner-foto.de

Vill du ha ett gott samvete miljömässigt & kan tänka dig att betala lite mer så köper du konverterade batterier från www.lpfoto.se

Ang. hörapparatbatterier så har jag läst nåt om detta förrut, det skrevs då att dessa hade kort hållbarhet men var mycket billiga, låter inte som kvicksilver, detta har jag läst nån gång men kan inte bekräfta rent användarmässigt.
 
ville2002 skrev:
...okey har hiottat nu...

De skriver följande under Zink-Luftbatter 625.

"Die völlig neue Zink/Luft-Batterie ist der Ersatz für die quecksilberhaltige Knopfzellen-Batterie PX 625. Sie paßt für Gossen Lunasix, Leica M5, Olympus OM-1, Minolta SRT etc. Im Gegensatz zur 625U Alkali- Batterie mit 1,5Volt, mit der falsche Belichtungen von bis zu 2 Blenden erhält, besitzt diese Batterie die richtige Spannung von 1,35V. Die Batterie läßt sich bis zu 10 Jahre aufbewahren und wird erst vor Gebrauch aktiviert."

Jag hittar inget kvicksilver 625PX, endast 675PX som är ett annat batteri. PX 675 är fysiskt mindre och har lägre kapacitet, 250mAh mot PX625s 450 mAh.

Hittade också följande beskrivning av de gamla kvicksilerbatterierna som verkar trovärdig.

"Varta PX 27, PX 400, PX 625, PX 675 are no longer available. These mercury cells gave out a consistent 1.35 volts to provide for accurate exposure metering in the days before electronic voltage stabilisation."


Jag hittade info om batterierna och de kameror som använder dem på www.px625.com

Följande Canon och Nikon använder PX625 batterier.
Canon: FT, FTb, FTbn, FT-QL, TX, TLb, EF, some F1's ('76-'81), Ex, EX EE Auto, A35F, Demi 17, Demi EE 17, Canonet models: QL17, QL19, 25, 19E, New QL17, New QL17L, New QL19, New 28, G-III 17, G-III 19


Nikon: F, FTn, FT, T, Tn, Nikkormat FT/FTn/FT2

Leica : CL, M5, Leicaflex SL/SL2/SL-MOT/SL2-MOT

Minolta:SRT200/SRT201/SRT202, SR7/SR7V/SR100/SR102/SR200/SR201/SR202, SR1, AL-F, AL-E, Autopack 700, Himatic 7/7s/9/11.

Olympus: OM1, OM1N, 35/35DC/35LC/35RC/35RD/35SC/35SP/35SPN/35UC, EED, FTL, Pen FT
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.