Annons

Iso-tal til vardags?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Jo.. det funkar att själv vara nöjd med resultatet, men bildbyrån jag precis kommit med i så rekommenderar de att man inte går över Iso 200 då kunderna inte gillar gryniga bilder..

Dä ni!

kör på max 200 då när du fotar till dom och hur du vill annars. :)

Kör alltid i utökat dynamisk omfång och raw med autoiso från 200 till 1600. I det intevallet går det alltid att göra mycket lågbrusiga och detaljrika bilder med K20. Bländar och slutartidsvalet har oftast större betydelse för bildkvalitén så långt. Den höga pixeldensiteten borde väl också vara en fördel vid utskrift antar jag. I bra ljus kan man gå ett steg till utan nämvärd kavlitetsförlust.

Sony A200 aldrig över ISO 800, Olympus 400 är just 400 smärtgränsen, Richo GR max 200 och Cheeze splash ser inte kul över 100.

Senast ändrad:
Danlo skrev:
Jo.. det funkar att själv vara nöjd med resultatet, men bildbyrån jag precis kommit med i så rekommenderar de att man inte går över Iso 200 då kunderna inte gillar gryniga bilder..

Dä ni!

Trist, då får du ju ingen nyta alls av D3:ans fina högisoegenskaper. Om du manipulerar exif kan säkert få in en och annan sextonhundra bild också ;)

papi skrev:
Trist, då får du ju ingen nyta alls av D3:ans fina högisoegenskaper. Om du manipulerar exif kan säkert få in en och annan sextonhundra bild också ;)

Ja, bildbyrån och kunderna lär alla se den dramatiska försämringen mellan ISO 200 och ISO 220/250 från Nikon D3...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar