Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iso-tal i studion?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teus

Medlem
Hej! Undrar över iso tal som normalt används vid porträttfotgrafering i studioljus, (Blixt)
 
Om inte blixtarna är grovt underdimensionerade finns det väl ingen mening med annat än grund-ISO.
 
?

Om inte blixtarna är grovt underdimensionerade finns det väl ingen mening med annat än grund-ISO.


Har kollat på många bilder på Fs, med folk som har proffs studioprylar, som ändå kör 400 iso,,, ,,därför undran, varför?

Är de ute efter något konstskapande ? Eller är det okunskap?
 
Om dom har blixtar, vilket är vanligt i en studio, kanske det är snålhet som gör att dom väljet ISO 400. Sparar ju på blixten lite genom att köra på högre ISO. Vad vet jag?
 
Har kollat på många bilder på Fs, med folk som har proffs studioprylar, som ändå kör 400 iso,,, ,,därför undran, varför?

Är de ute efter något konstskapande ? Eller är det okunskap?

Kan bara svara för mig själv, men bruset från min Nikon D3 på ISO 400 är inte så farligt så jag skulle se det som nått "konstnärligt" ;) Har hänt att jag använt det av misstag nån gång, eller vid enstaka tillfällen att ljussättningen kräver det(svaga blixtar i kombination med en önskan om stort skärpedjup), men i stort sett så använder jag alltid Bas-iso, dvs ISO 200 på min kamera.

mvh Johan
 
har märkt att många som inte är vana med studiofotografering/systemkameror kör auto iso vilket då kanske kan hamna på 400 ibland....

annars är det väl 100 som är standard om man kör i studio med kontrollerat blixtljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.