Annons

ISO-jämnförelse 5DMKI och 1DMKIII?

Produkter
(logga in för att koppla)

NEOLiNES

Aktiv medlem
Ja, som rubriken säger, är det någon som har möjlighet att göra en ISO-jämnförelse mellan 5DMKI och 1DMKIII? Vilken kamera har bäst bearbetning vid höga ISO-tal? På min 5DMKI har jag sällan gått över ISO-800, men undrar vad jag kommer att behöva gå upp till på en 1DMKIII för att få samma ljuskänslighet?

ISO är väl ljuskänslighet. Kan inget om kamerorna Du beskriver men är det inte fel på den sä är väl ISO 100 (och alla andra ISO-tal) det samma på båda. Däremot har de förmodligen olika omfång och olika brus.

hajar inte riktigt vad du menar, men med trean kan du nog gå tre steg längre och få samma resultat. Det roliga med ettan och trean är att trean har samma fina färgåtergivning som den första. Tvåan hade lite "vassare" färgåtergivning, men nu är man tillbaka i det där fantastiska som gjorde att man var så glad i ettan.

hajar inte riktigt vad du menar, men med trean kan du nog gå tre steg längre och få samma resultat. Det roliga med ettan och trean är att trean har samma fina färgåtergivning som den första. Tvåan hade lite "vassare" färgåtergivning, men nu är man tillbaka i det där fantastiska som gjorde att man var så glad i ettan.

Fast du måste även tänka på att 5D har fullfotmatsensor som i regel ger mindre brus på höga ISO. 1DMKIII har ju APS-H-sensor, vilket ger en cropfaktor på 1.3.

Fast du måste även tänka på att 5D har fullfotmatsensor som i regel ger mindre brus på höga ISO. 1DMKIII har ju APS-H-sensor, vilket ger en cropfaktor på 1.3.
Det beror på så mycket. Brus är en pågående störning i förstärkningen. Det innebär att på kortare slutartide kan man gå högre i ISO eftersom det blir mindre brus registrerat under snabbare tid.

1DMkIII har dock en modernare sensor, vilket mer än väl borde kompensera att den är mindre (vad gäller brusegenskaper).

Edit: Sensorn i 5D bygger på den från 1D Mk II (men är då förstås större och har bättre lågljusegenskaper än den modellen).

Det beror på så mycket. Brus är en pågående störning i förstärkningen. Det innebär att på kortare slutartide kan man gå högre i ISO eftersom det blir mindre brus registrerat under snabbare tid.

Henry, dina "svar" i den här frågan hjälper mig ingenting eftersom att du inte har erfarenhet av något av de hus som jag syftar på.

Jämförelsen jag sett har varit mellan 1DsII och 1DIII. Där har jag både läst och sett bildbevis på att en nedskalad bild från 1DsII och 1DIII har mer eller mindre exakt samma brusprestanda i råfilerna. 1DsII och 1DIII har jag båda haft och jag skulle inte fö förstoringar vilja gå över ISO 1600. Finns inte mycket skugga kan man kanske gå lite högre i ISO då bruset i skuggorna syns mest. Tyvärr har jag aldrig haft 5D mark I. Kom nu ihåg att vad gäller råformat kommer brusprestandan på alla dessa kameror vara bättre idag med dagens råformatsprogram än då de recenserades. I JPEG läge däremot är man begränsad till den tidens teknik.

Jämförelsen jag sett har varit mellan 1DsII och 1DIII. Där har jag både läst och sett bildbevis på att en nedskalad bild från 1DsII och 1DIII har mer eller mindre exakt samma brusprestanda i råfilerna. 1DsII och 1DIII har jag båda haft och jag skulle inte fö förstoringar vilja gå över ISO 1600. Finns inte mycket skugga kan man kanske gå lite högre i ISO då bruset i skuggorna syns mest. Tyvärr har jag aldrig haft 5D mark I. Kom nu ihåg att vad gäller råformat kommer brusprestandan på alla dessa kameror vara bättre idag med dagens råformatsprogram än då de recenserades. I JPEG läge däremot är man begränsad till den tidens teknik.

Tack så mycket! 1DsMKII och 5DMKI har väl både samma sensor och chip om jag inte minns helt fel, så det var en bra jämnförelse! Tack!

Visst borde det vara så, men ÄR det så? Det är lite så jag tänker ;-)

DxOMark verkar tycka de beter sig tämligen lika: http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand)/Canon/(appareil2)/176|0/(brand2)/Canon

De är ju två helt olika kameratyper. 1D Mk III är en rejäl, snabb och (när den var ny) dyr klump, medans 5D var den första kameran med småbildssensor för något så när överkomligt pris. Du kommer inte få sämre resultat med 1D III i samma ljus som 5D på samma ISO. Du får dock något färre pixlar och kanske också ont i ryggen ;)

Har du nytta av snabbheten och tåligheten i 1D Mk III är det på många sätt en bättre kamera än 5D.

DxOMark verkar tycka de beter sig tämligen lika: http://www.dxomark.com/index.php/Ca...brand)/Canon/(appareil2)/176|0/(brand2)/Canon

De är ju två helt olika kameratyper. 1D Mk III är en rejäl, snabb och (när den var ny) dyr klump, medans 5D var den första kameran med småbildssensor för något så när överkomligt pris. Du kommer inte få sämre resultat med 1D III i samma ljus som 5D på samma ISO. Du får dock något färre pixlar och kanske också ont i ryggen ;)

Har du nytta av snabbheten och tåligheten i 1D Mk III är det på många sätt en bättre kamera än 5D.

Tack för svaret! Den största anledningen till att jag faktiskt föredrar 1D-serien är för att sökaren "sticker ut" lite från kamerahuset. Har svårt att se informationen i min 5D-sökare efter att ha vant mig vid 1D-seriens sökare. Sen tycker jag ju att 1D-serien känns bättre i handen, trots att den är lite tung.

Uppmätta värden visar att från 1000iso så är de två kamerorna väldigt lika vad det gäller bildkvalitet men under1000iso så är 1dmk3 bättre än 5dmk1 trots att sensorn har en mindre area än 5dmk1. 1dmk3 sensor har högre verkningsgrad än 5dmk1 vilket ger något bättre dynamiskt omfång än vad vad 5dmk1 kan åstakomma

Tack Anders! :)

skall vi vara extra tydliga så är det vid 800iso som 5d och 1dmk3 följer varandra vad det gäller signal och brus, under 800iso så är det fördel 1dmk3

Skulle det finnas någon anledning att byta till en Nikon, eller är Canonkameror av den här årgången lika bra som Nikons motsvarigheter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar