Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO inställning med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

R.Hammar

Aktiv medlem
Jag har ett par frågor till dig och är tacksam för alla svar jag kan få.

Förutsättningar, digital kamera med blixt i blixtskon (ej inbyggd blixt eller studioblixt).

-Använder du en fast inställning av ISO tal när du fotograferar med blixt eller brukar du variera ISO inställningen, i sådant fall när?

- Tar du först en avläsning på befintligt ljus, exponerar utifrån din avläsning, kanske då med rätt högt ISO tal för att inte få för lång slutartid, och sedan lägger till med blixt.

Tack på förhand för ditt svar!

Hälsningar

Robert
 
Oftast när jag kör med blixten på kameran kör jag med TTL-mätning. Långa "slutartider" får jag aldrig eftersom det är blixtpulsen som är effektiv "slutartid" och den är av storleksordningen 1/40000 sekund till 1/1000 sekund på min blixt (möjligtvis släpar jag slutaren om jag vill ha effekt av långsam synk/blixt på bakre ridå, men det är en annan historia).

Sålunda dundrar jag på med lägsta ISO för att få så lite brus som möjligt. Blixtkompenserar om jag vill ha mer/mindre blixtljus än vad TTL-mätningen anser. Allt som oftast mindre.

Har själv aldrig funnit behov av att ha ändra ISO-talet när jag kör med blixt men det är nog för att jag inte så ofta släpar slutaren och måste påverka exponeringen av det blixten inte bidrar med.
 
Blixten kan användas på längre avstånd om du höjer ISO, således meningfullt att göra på avstånd där blixten inte orkar på lägsta ISO.
 
Det bör tilläggas att min blixt är såpass kraftig att jag aldrig tror den krämat på för fullt när jag plåtat med den i TTL-läge med lägsta ISO-tal på kameran. Annars håller jag med Björn, då den dagen kommer får jag väl höja känsligheten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.