Annons

ISO 800 på dpreview.com (Minolta A1)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
ISO 800 på dpreview.com

Jag läste ett inlägg på dpreview.com om att använda Minolta A1 på ISO 800 utan att få allt för mycket brus.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=11781940

Jag testade att ta bilder med 800 i ett väl upplyst caffé och i RWA som artickeln föreslog. Jag använde sedan Adobe för att öppna bilden och åter var jag äns inte i närheten av det resultat som visades.

Jag hämtade då RawDeal som inlägget nämner och tog fram bilden genom det, men inte blev det bättre utan fortfarande lika dåligt som det alltid har blivigt med Minolta A1 på ISO 800.

Men inte skriver han så för att djävlas? Troligen kan han ta bra bilder med A1 på ISO 800 och nu undrar jag om det är några Minolta A1/A2 användare här på fotosidan som får lika bra resultat som inlägget på dpreview.com visar genom att använda de tips som står där?

Jag lyckas då inte och det gör mig lite besviken.

This is the whole picture, downsampled and sharpened but NOT NeatImage'd

Så jsg tror inte att han har använt NeatImage, utsnitten finns dock med och utan NI som jag tolkar det.

Hans bild är ju väldigt nerskalad. Det tar ju bort det mesta av bruset.
Av de bilder jag sett på ISO400 och Phils jämförelse på de olika ISO-talen så kan jag mycket väl tänka mig att en A1 presterar rätt hyggliga resultat på ISO800 om man exponerar rätt.
Min A70 ger bilder som är användbara iaf för mindre förstoringar (upp till A5) på ISO400, om man exponerar rätt, och den har rätt mycket mindre sensor.

Det finns utsnitt som inte är brus reducerade och även dessa bilder är klart mycket bättre än vad jag kan få med ISO 800, Så det måste ligga nått mer bakom detta än brusreducering. Sedan är det lite så att jag äns inte kan få en ISO 800 bild så brusfti om jag brusreducerar, det blir ofta mycket brus kvar och bilden blir ganska suddig.

Så antingen är våra kameror sämmre eller så gör han nått som vi inte ännu känner till. Han använder RawDeal och jag har fortfarande inte hittat någon bra beskrivning på hur man bäst använder detta program ihop med A1/A2 när man använt högre ISO.

Nekomy skrev:
Så antingen är våra kameror sämmre eller så gör han nått som vi inte ännu känner till.
Exponerar du dina bilder korrekt, dvs så rikligt som det bara går utan att viktiga högdagrar bränns ut?

Jag exponerar korrekt och jag har även gjort så att jag tagit runt 30 bilder på samma motiv med olika inställningar för att vara säker på att jag får med en bra exponering. Men det blir aldrig bra med ISO 800, försvinner bruset i ljusa delar så syns det ändå tydligt i mörkare delar och överexponerar jag blir bilden som sagt överexponerad men jag ser ändå der kraftiga bruset som är så kraftigt att det är svårt att ränsa bort.

Därför undrade jag om han kan ha använt RawDeal på ett sätt som gör att bruset inte blir lika tydligt vid konverteringen, för just nu tror inte jag att min kamera kan ta bilder med mindre brus.

Han kanske aldrig har sett en Minolta ens ;-)
Eller så försöker han trissa upp priset på sin A1:a inför försäljningen... eller så vill han bara göra sej märkvärdig... eller nåt... vem vet!? Jag använder inte ISO 800 läget, det väntar jag med till jag får min D9D, om det blir en riktig digitalkamera...

Jag upplever att jag får mindre brus om jag går ner i upplösning. Det kan ju fungera som en "nödlösare" för vissa typer av bilder.

Då nersamplas ju bilden i mjukvara, precis som i photoshop, så mängden brus upplevs som mindre ja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar