Annons

IS vid fågelfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag har canon 70-200 F4 IS och undrar om jag bör ha IS påslaget när jag fotar fåglar i flykt? Det har ofta varit så att jag samtidigt panorerar med kameran när jag fotar fåglar. Men hittills har det mest blivit suddiga bilder.

Det finns ju dessutom två lägen av IS på detta objektiv. Det ena läget är till för att användas just vid vissa panoreringar.

Är det någon med erfarenhet av detta objektiv (eller liknande objektiv med IS) och som kan ge råd när det gäller foto av fåglar i flykt?

Hej

Jag hade haft IS på i mode 2 i alla lägen. Du följer en fågel och den sätter sig i skuggan, bra med IS, hinner man slå om?

Hade alltid IS i mode 2 på mitt 70-200mm 2.8 IS, 500mm f/4 IS, 400mm DO IS.

Kör nu bara med 400mm 5.6 utan IS för den har inte det :)

En bit ner

http://www.birdsasart.com/bn169.htm

En del säger att IS gör AF mindre snabb, möjligt??

På så kort glugg hade jag nog inte haft IS på om man låst den helt med kulled på stativ, kan bli mindre skarpt då.

Mvh

Omar

Ja, IS i mode 1 verkar vara helt hopplöst om man tar på motiv i rörelse. Tog bilder i dag på flygande änder och en flygande häger och alla bilder utan undantag blev rejält suddiga. Och hur är det alls möjligt att det kan bli exponeringar när fokuseringen inte finns där?

Ska pröva mode 2 som du föreslår och se om det blir bättre.

Det står ju faktiskt i manualen till gluggen precis hur det är tänkt att IS ska användas.. Bara att läsa innantill..
//Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar