Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS fel? (70-200/2.8IS)

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har köpt en 70-200/2.8 IS. Fantastisk glugg med härlig skärpa på utebilder. Har läst lite recensioner om den bla här på fotosidan och många är imponerade av på hur långa slutartider man kan ta på frihand. I mitt fall håller jag inte med. Blev snare besviken. Hur långa slutartider kan ni köra på utan skakningsoskärpa? Jag måste komma upp i 1/125 runt 100mm för att få det skarpt.

FInns det något "Fälttest" man kna göra för att se om IS fungerar eller måste man lämna in den då? Är ju förstås stor risk att det är skit bakom spakarna men jag hade större förhoppningar då jag använder 18-55 IS neråt 1/15 med skarpa resultat (jag vet, mitt vita objektiv är större och tyngre)

Jag har köpt en 70-200/2.8 IS. Fantastisk glugg med härlig skärpa på utebilder. Har läst lite recensioner om den bla här på fotosidan och många är imponerade av på hur långa slutartider man kan ta på frihand. I mitt fall håller jag inte med. Blev snare besviken. Hur långa slutartider kan ni köra på utan skakningsoskärpa? Jag måste komma upp i 1/125 runt 100mm för att få det skarpt.

FInns det något "Fälttest" man kna göra för att se om IS fungerar eller måste man lämna in den då? Är ju förstås stor risk att det är skit bakom spakarna men jag hade större förhoppningar då jag använder 18-55 IS neråt 1/15 med skarpa resultat (jag vet, mitt vita objektiv är större och tyngre)

Vet inte hur effektivt IS jobbar. men desto mer brännvidd desto mer vibrationer, och frågan är var gränsen för skarpa bilder på 100mm i slutartid.

På 100 mm borde du få skarpa bilder i längre slutartider än 1/125. - 1/60 bör inte vara några problem med IS aktiverat.

Tack för det snabba svaret.. det är så jag resonerar också och därför jag misstänker att något är galet..

Testa

Prova med att köra utan IS och se vilken slutartid du behöver för en skarp bild. Sätt på IS och gör samma sak igen. Då ser du i vilken mån IS hjälper just dig.

Något måste vara fel, jag antar att du har den gamla versionen av objektivet, men skall ju klara tre steg längre exponeringstid så du är långt ifrån vad den skall klara. Har du köpt en gammal stöt begagnad? IS kan ju sluta att funka efter mycket användande tyvärr. Så här skriver digital picture om just detta objektiv.

Canon's excellent Image Stabilization (IS) allows the 70-200 IS to be handheld in 3 f-stops lower light level than the non-IS Canon 70-200 f/2.8 L USM Lens. I can handhold this lens at 200mm with a shutter speed as low as 1/30 and maintain a decent hit-rate whereas the non-IS lens would require a shutter speed of at least 1/200 to yield similar results.

Ja, det är en gammal stöt som jag köpt hyffsat billigt av en firma så jag har garanti på den.. Ska göra ett ordentligt test i eftermiddag men det lutar väl åt att den får packas ner i kartongen igen

Hur långa tider man klarar är väldigt individuellt och beroende på teknik. Jag är skakig och lite otålig ibland och behöver även med IS rätt snabba tider för att få helt skarpa bilder, speciellt med längre brännvidder. Jag har en tendens att "rycka" av skottet istället för att tänka på andning, mjukt avtryck m.m. Liknelsen med skytte är inte oavsiktlig, jag tror man kunde lära sig en hel del av den teknik som dom använder - hur man står, andas och trycker av.

Men som sagt, prova utan och med IS och se om du ser någon skillnad. Tänk också på att ge objektivet en sekund eller så för IS att stabiliseras innan du trycker av.

Edit: Du ska nog heller inte jämföra med vilka tider du kan ta skarpa bilder med en vidvinkel, det är *mycket* svårare med längre brännvidder.

Jag fick för mig att mitt 18-55 hade trasig IS också. Läste någonstans här på FS att man kan kontrollera IS genom att starta live view och zooma in till 10x. När man trycker ner avtryckaren halvvägs ska IS-funktionen gå igång och man ser tydligt hur bilden lugnar ner sig. Dvs mindre ryck och mer flytande rörelser i live view-fönstret.

Vet dock inte om det testet är en garanti för att IS verkligen fungerar fullt ut.

Jag har inte liveview på min 5D. Har lånat en likadan glugg och på båda serman att IS jobbar på 200mm men min är sämre vad det verkar. ågon med liknande problem att den blir sömre och sämre och sen lägger av?

Kan det vara så att kontakterna objektiv/hus är skitiga och inte försörjer IS tillräckligt med ström/spänning?
Jag har inte liveview på min 5D. Har lånat en likadan glugg och på båda serman att IS jobbar på 200mm men min är sämre vad det verkar. ågon med liknande problem att den blir sömre och sämre och sen lägger av?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar