Annons

irriterad på sökfunktionen

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hej!

okey..
Om jag söker på orden "canon 800 5,6" så får jag följande meddelande (se citat nedan). Irriterande tycker jag. Varför måste det vara så egentligen???

"Forummeddelande
The search term you specified (5) is under the minimum word length (2) and therefore will not be found. Please make this term longer.
If this term contains a wildcard, please make this term more specific."

Svaret är nog mycket enkelt.. men nu behöver jag höra anledningen.

MVH Niclas

Man kan bara söka på termer som är mer än 2 tecken långa. Och eftersom sökmotorn uppfattar "5,6" som två siffror skilda av ett kommatcken är de ju bara 1 tecken långa.

Eftersom det (såvitt jag vet) bara finns ett Canonobjektiv med brännvidden 800 mm funkar det förmodligen lika bra om du söker bara på "canon 800".

hmm, okey.
tycker ändå att det är en onödig begränsning.
säkert tusen ggr som jag irriterat mig på det.

Begränsningar och regler införs väldigt sällan med motivering "just for fun".

I forumsöknings fallet handlar det om att indexera "ord" som innehåller 1 och 2 tecken skulle göra sökindexet oändligt mycket större.
Väldigt få ord innehöller en eller två tecken, så begränsningen anses motiverad.

Just nu är det ~1.000.000 miljon ord, som förekommer ~61.000.000 gånger. Många databas poster blir det ...

-Thomas

hmm, i fotosammanhang så är det väl minst sagt ofta man använder just sådana kombinationer av siffror.

Men ok. Jag har ju överlevt fram till idag så jag kan nog gå vidare utan tillfredsställande svar:)

MVH Niclas,

Ps, trodde inte att det var som det var "just for fun"....

De flesta skriver nog 800/5.6 med snedstreck och punkt. Det går dessutom att söka på.

ahaa. där fick man ju ett konkret tips.
Jag har dock aldrig skrivit så och tror nog många andra inte heller har gjort det.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto