Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-styrning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har hittat en finurlig manick ifrån Nikon som bara släpper igenom IR-ljus men inget annat och undrar nu om det finns en liknande manick som passar Pentax?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR

Jag tycker att det inte borde vara någon vesäntlig skillnad i våglängd på IR-ljuset från Nikon och IR-ljuset från Pentax så det borde väl bara vara att köpa Nikonfiltret och montera det på din Pentax. Jag har svårt att tro att de rent formmässigt är så annorlunda att den inte skulle passa en Pentax.

/M
 
Jag tycker att det inte borde vara någon vesäntlig skillnad i våglängd på IR-ljuset från Nikon och IR-ljuset från Pentax så det borde väl bara vara att köpa Nikonfiltret och montera det på din Pentax. Jag har svårt att tro att de rent formmässigt är så annorlunda att den inte skulle passa en Pentax.

/M

Ja va fasan, 85 spänn kan det ju vara värt att ge det ett försök i alla fall! :)
 
Förstår bara inte vad du skall ha den till. Det går ju att stänga av blixten så att den bara används för styrning och alltså inte syns i bilden på en Pentax, men den funktionen kanse bara finns på K10 och K20 när jag tänker efter. Skall du styra typ studioblixtar så kan det kanske funka, tänk bara på att Pentax moderrnare kameror, från K100 tror jag använder förblixt, så du måste kunna trigga på andra, eller kanske till och med tredje blixten...
 
Använder Pentax överhuvudtaget IR-ljus för att överföra information trådlöst till externa blixtar?

/Peder
 
Vet inte säkert, men såvida de inte specifikt filtrerat bort det så skull ejag tro att detektorerna reagerar på IR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.