Annons

Ir foto

Produkter
(logga in för att koppla)

ZeNaPaX

Medlem
Hej
Jag har köpt ett ir-filter och letar nu efter info om hur man går till väga när man fotar med detta.
Plus om det finns några basic inst. i Photoshop man ska använda sig av för att få fram själva effekten
från filtret.
Jag har letat jättelänge efter info ang detta men hittar bara på hur man gör fakebilder i PS.
Det jag tänker fotografera med ir-filtret är i första hand naturbilder.
Skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig med detta.
/Peter, Nikon D-50

problem vid IR foto vad ja upptäkt är att dagens ccd'ar har väldigt starka skydd mot IR, detta gör att du måsta har rätt så högt ISO och rätt så långa slutar tider för att ens få igenom ljuset. Fast ja antar att du redan lekt lite med det.
Om du får den vanliga rödaktiga bilden, se till att skaffa SilkyPix developer studio. Väldigt effektivt vid IR redigering. När du väl har det och allt, klicka F3 när programmet är uppe, då har du snabbt fått en hyfsad IR bild

Tack för svaren

Jag tackar för dom svar jag fått, jag har verkligen försökt att hitta info ang ir-fotografering på sidan men jag hittar bara diskutioner fram och tillbaka inga konkreta svar på hur man går tillväga när man fotograferar med ett ir-filter plus efterbehandlingen i photoshop. Jag söker någon typ av tipps hur man ska börja arbeta med bilden, sen förstår jag att varje bild behöver sitt, men lite bra tips på hur man kommer igång skulle sitta bra.Framförallt i photoshop cs2.
/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar