Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

alanajamil

Medlem
Hupp, har IR filter och en Pentax K100D

Nu kommer den pinsamma frågan, hur gör man?

Som jag uppfattar det så finns det ett skydd på ccd'n som blockar IR ljus, det blir starckare med åren. Helt omöjligt att se vad man fotar, och även när man tagit fotot så är det helt svart. Hur kommer jag runt det och faktist får bra resultat, hoppas det är möjligt med den kameran.

Ställ in fokus innan du skruvar på filtret.

Sen så är det långa slutartider som gäller och alltså stativ.
Prova typ 15-20 sekunder och bl 5.6

Bilderna kommer bli röda i kameran och kräver en del joxande i PS eller annan mjukvara.

Om du söker på forumet så kommer du att hitta en massa info om detta.

Heh, satte slutartiden på 30s, lägsta bländare, men det är knappt att jag fick nån bild. Det är i stort sett svart, och man kan få spår av en bild men spåren är grymt suddiga.

Det där med redigeringen har jag redan läst på, men jag får inte nån bild som går att arbeta med

alanajamil skrev:
Heh, satte slutartiden på 30s, lägsta bländare, men det är knappt att jag fick nån bild. Det är i stort sett svart, och man kan få spår av en bild men spåren är grymt suddiga.

Det där med redigeringen har jag redan läst på, men jag får inte nån bild som går att arbeta med
Då får du testa med längre slutartider och högre ISO.

Använd inte lägsta bländare, kör på runt 5,6 eller kanske 8. Kör du typ 22 till 32 så får du förmodligen köra flera minuter för att få in tillräckligt med ljus.

Höja ISO är ju också en bra idé.

Ir foto

Ställ in fokus innan du skruvar på filtret.

Sen så är det långa slutartider som gäller och alltså stativ.
Prova typ 15-20 sekunder och bl 5.6

Bilderna kommer bli röda i kameran och kräver en del joxande i PS eller annan mjukvara.

Om du söker på forumet så kommer du att hitta en massa info om detta.

de beror på vilken kamera man har en nikon tex behöver man kortare slutartid på än va man behöver med en canon. sen finns det en inställning på kameran "canon eos 400" som heter egen vitbalans den ska man "aktivera" om man ska ta irbilder. men som sagt de blir mycket pyssel i PS men man får en annan typ av bild alltså inte helt röd,

Även biten med egen vitbalans har en poäng, ställ t.ex. vitbalansen mot en grön yta typ en gräsmatta, det är ju ofta så att man vill att vegetationen ska bli vit i IR-bilderna.

Av en fotohandlare hörde jag idag att Nikon D40 inte har IR-filter på sensorn. Det skulle betyda att D40 alltså har betydligt kortare exponeringstider än andra.

Nu komme man kanske inte så hiskeligt långt in i IR-området, eftersom objektiven sätter en gräns.

IR börjar vid en våglängd på ca 700 nm. När man kommer över 1µm så mörknar vanligt glas ganska snabbt för att bli helsvart vid 10µm.

Hur långt in en D40 klarar vet jag inte. Dock vet jag att objektiven till den inte kommer så långt.

Redan vid 800 nm är i alla blad vita.

Jag tror din fotohandlare pratar i nattmössan.
Hämtat från http://www.bythom.com/d40review.htm:

The D40 is a relatively poor IR or UV camera. Each successive Nikon round of DSLRs seem to have more and more IR and UV filtering, though the D40 seems to be about the same as the D50/D70 in this respect. If you want to shoot images outside the visible spectrum, you're either going to have to hold onto those old D1's and D100's, or have your D40 modified to remove that filtration.

Det gör han kanske då. Iofs kvittar det för D40 har utgått. Finns det nån kamera som DU skulle rekommendera för UV och IR. Märke kvittar totalt.

Av en fotohandlare hörde jag idag att Nikon D40 inte har IR-filter på sensorn. Det skulle betyda att D40 alltså har betydligt kortare exponeringstider än andra.

Nu komme man kanske inte så hiskeligt långt in i IR-området, eftersom objektiven sätter en gräns.

IR börjar vid en våglängd på ca 700 nm. När man kommer över 1µm så mörknar vanligt glas ganska snabbt för att bli helsvart vid 10µm.

Hur långt in en D40 klarar vet jag inte. Dock vet jag att objektiven till den inte kommer så långt.

Redan vid 800 nm är i alla blad vita.

Inte många rätt i det inlägget... :)

Det bästa tycker jag är att konvertera en kamera för IR genom att låta ta bort filtret framför sensorn. Lifepixel och Maxmax är firmor i USA som gör det, kolla deras hemsidor. Köp en begagnad kamera i lämplig prisklass och skicka iväg den för konvertering. Nackdelen är att du inte längre kan ta vanliga bilder med den. Å andra sidan blir IR-fotot enkelt, med normala slutartider och du ser bilden som vanligt i sökaren, och du behövet inte använda stativ. Lifepixel konverterade min gamla Canon 10D och det fungerar bra.

Det var några år sedan så jag kommer inte ihåg exakt, men det kostade en slant. Posta kameran till USA (ett par hundra?) + $350 för konverteringen + frakten tillbaka ($50?) + tull/moms på pris och frakt tillbaka. Mer än ett IR-filter för drygt en tusenlapp förstås men det blir väldigt mycket mer lättanvänt också. Men som sagt, det var ett tag sedan så du måste kolla upp vilka priser dom har nu.

Intressant, men jag tycker att det är dyrt att ha en kamera speciellt för IR - och i den tillämpning jag håller på med är det direkt olämpligt, eftersom jag vill ha lite synligt med också. Jag tänker mig något i still med den gamla IR-känsliga förgfilmen som fanns förr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar