strixnebulosa
Aktiv medlem
Jag blir bara inte klok på vilka objektiv som passar och vem som säljer den utanför USA...... Vill köpa den helst i Sverige, men inom EU i alla fall.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Notera att med den lösningen måste man ju ändå ha ett IR-filter på objektivet om man vill plåta IR utan för mycket visuellt ljus med, så problemet med svårighet att komponera/fokusera kvarstår då.Kanske läge att kolla på Sigma SD14 där man enkelt kan pilla bort IR-filtret.
Orsaken är inte att filtret har en brännvidd. Problemet är att IR bryts annorlunda än synligt ljus och därför hamnar fokus lite annorlunda. Äldre objektiv brukade ha ett separat märke på fokusskalan (ofta ett rött streck och ett rött R) som ersätter det vanliga märket på fokusskalan.Det gick utmärkt även om jag noterade att filtret hade viss brännvidd, det blev lite marigt med fokus i närområdet.
Vet faktiskt inte om det är "mikrolinser" eller om det är slipat så.
IR-block (grön glasbit) ligger inbakad mellan två klara glas
och hela faderullan är ihoplimmat.
Inser att det går lite över min kapacitet att försöka reda ut detta så jag moddar nog tillbaka Z3:an.
Skulle vara grymt läckert att konvertera ett kamerahus genom att plocka ur IR-blockfiltret och stoppa i ett tillskuret IR-passfilter.