Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IR-foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blir bara inte klok på vilka objektiv som passar och vem som säljer den utanför USA...... Vill köpa den helst i Sverige, men inom EU i alla fall.

Kanske läge att kolla på Sigma SD14 där man enkelt kan pilla bort IR-filtret.
Notera att med den lösningen måste man ju ändå ha ett IR-filter på objektivet om man vill plåta IR utan för mycket visuellt ljus med, så problemet med svårighet att komponera/fokusera kvarstår då.

Det gick utmärkt även om jag noterade att filtret hade viss brännvidd, det blev lite marigt med fokus i närområdet.
Orsaken är inte att filtret har en brännvidd. Problemet är att IR bryts annorlunda än synligt ljus och därför hamnar fokus lite annorlunda. Äldre objektiv brukade ha ett separat märke på fokusskalan (ofta ett rött streck och ett rött R) som ersätter det vanliga märket på fokusskalan.

Jo, jag är medveten om det.
Fokus jobbar ju på sensorn i kameran så både bild i sökaren och fokuseringen följs sas åt.
Fokuseringen hittar rätt även om den inte fungerar i hela området.
Den fokuserar rätt på nära håll vid korta brännvidder och på långt håll vid långa brännvidder.

Filtret har en tydlig "glasögoneffekt" när man tittar genom det.
Jag chansade som smällde ihop kameran utan filtret och resultatet blev ungefär som jag väntat mig.
Jag återställer nog filtret, Z3:an är ju fortfarande en rimlig "handfackskamera".

Kul som attan hursomhelst.
Ska man som nästa försök slakta Cybershot 505:an?

Det (glasögoneffekten) måste ju bero på att det inte enbart är ett IR-filter du har plockats loss, utan att glasskivan även innehåller mikrolinser, eller?

När man konverterar sin kamera kan man välja precis hur det ska ske, d.v.s. vilket filter som ska monteras istället för IR-filtret. Har en bekant som konverterade sin till "fullrange", d.v.s. UV-synligt-IR, en annan valde UV-pass (blockerar synligt- och IR-ljus). Även själva IR-filtret (som blockerar UV- och synligt ljus) finns det flera typer av som ger olika effekt.

Vet faktiskt inte om det är "mikrolinser" eller om det är slipat så.
IR-block (grön glasbit) ligger inbakad mellan två klara glas
och hela faderullan är ihoplimmat.
Inser att det går lite över min kapacitet att försöka reda ut detta så jag moddar nog tillbaka Z3:an.

Skulle vara grymt läckert att konvertera ett kamerahus genom att plocka ur IR-blockfiltret och stoppa i ett tillskuret IR-passfilter.

Vet faktiskt inte om det är "mikrolinser" eller om det är slipat så.
IR-block (grön glasbit) ligger inbakad mellan två klara glas
och hela faderullan är ihoplimmat.
Inser att det går lite över min kapacitet att försöka reda ut detta så jag moddar nog tillbaka Z3:an.

Skulle vara grymt läckert att konvertera ett kamerahus genom att plocka ur IR-blockfiltret och stoppa i ett tillskuret IR-passfilter.

Funderar på att göra den modden på min gamla 10D, genom att sända iväg den till USA. Fast nu börjar jag fundera på om det inte är smartare att göra det på min 5D, och uppgradera min "normalkamera" till en 5D mk2 :) Problemet är dock att jag är kär i bilderna från 5D, och har ännu inte fått samma känsla av bilderna från 5D mk2. Den där "analoga" känslan som 5D har, svårt att sätta fingret på vad det är exakt vad som gör den.

Fotar en hel del IR, o här är mitt recept:

På plats:
1. Sätt vitbalans: PRE mot ngt grönt (gräs) i samma ljus som du ska ta bilden i, alltså på plats med filter på!
2. Internt filter: Ta ett vanligt kort. Varsam med exponeringen, olika kameror är olika bra på att få rätt med matrix.
Externt filter: Ta av filter, fokusera, skruva på filter, ta bild.

Redigering:
3. Channel mixer: Röd kanal: Rött 0%, Blå 100% (alltså ändra)
Blå kanal: Rött 100%, Blå 0% (alltså ändra)
4. Ev sänka färgmättnaden på det röda om det kvarstår.
5. Lek med hue/saturation för att få önskvärd himmel.

Borde kunna köra WB PRE mot himlen istället och få omvänt effekt, glömt testa bara...

Konverterade ett hus för ett tag sedan, med följande:
Nikon D80
Filter köpt från Lifepixel, $150 + 500kr tull
Montering av Lasses KS, 2 000kr

Bilder: http://goro38.deviantart.com/gallery/#IR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar