Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ir Filter

Produkter
(logga in för att koppla)
t_m_jansson skrev:
Ir-filter släpper bara igenom ir-ljus, altså ljus som inte syns med blotta ögat.
Ir ljus reflekteras väldigt bra i kklorofyll och får således trädens blad att se frostiga ut mitt i sommaren.

Här är ett exempel: http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=484261

Sök på bilder i kategorin "teknik-ir" så får du bra exempel.

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...tation=&sort=ptime+desc&maxrows=100&limit=100

/ Micke

aha okej tack, fina bilder du har,, men fotar du då i svart och vitt eller? vad kostar ett sådant filter

Själv förerar jag svartvitt(fotar färg men gör om till svartvitt), men många fotar färg och "drar i kurvor" i photoshop så färgerna blir lite drömlika. (Som i andra länken i mitt förra inlägg - dom bilderna är inte mina.)

Priset variar berodene på vilken diameter ditt objektiv på filtergänganoch vilket märke som filtret är. Filtergängans diameter står på objektivet.

Jag har en Hoya - R72 för 52 milimeter.
Pris ex hos cyberphoto:
49mm - 230 kr
52mm - 189 kr
55mm - 220 kr
58mm - 249 kr
62mm - 280 kr
67mm - 459 kr
72mm - 595 kr
77mm - 1226 kr

/ Micke

t_m_jansson skrev:
Själv förerar jag svartvitt(fotar färg men gör om till svartvitt), men många fotar färg och "drar i kurvor" i photoshop så färgerna blir lite drömlika. (Som i andra länken i mitt förra inlägg - dom bilderna är inte mina.)

Priset variar berodene på vilken diameter ditt objektiv på filtergänganoch vilket märke som filtret är. Filtergängans diameter står på objektivet.

Jag har en Hoya - R72 för 52 milimeter.
Pris ex hos cyberphoto:
49mm - 230 kr
52mm - 189 kr
55mm - 220 kr
58mm - 249 kr
62mm - 280 kr
67mm - 459 kr
72mm - 595 kr
77mm - 1226 kr

/ Micke

okej tack,, ja har en nikon d80 och där står 67 mm.

Så då kostar de ju 459 kr.

Linda, tänk på att D80 och IR-fotande inte är nån bra kombination eftersom kamerans filter MOT IR-strålning är väldigt effektivt.

mvh
// Rami

pasram skrev:
Linda, tänk på att D80 och IR-fotande inte är nån bra kombination eftersom kamerans filter MOT IR-strålning är väldigt effektivt.

mvh
// Rami

okej, vad menar du,, kan jag sabba kameran eller.

på vilket sätt är det inte bra?
Den e helt ny så ja har inte riktigt lärt mig allt osv, men tycker att ir bilder är så jävla ggryma.

Tycker bilden som jag la in i förra inlägget var bra den är tagen med D80.

D50 och D70 verkar vara lämpliga.
Vet inte hur D200 är.

Om du inte tycker det är allt för mycket pengar provköp ett.

Men tänk på att stativ är ett måste då det blir långa slutartider.

/ Micke

Edit: Sök på ir här i forumer så får du massor av tips och exempel.

t_m_jansson skrev:
Tycker bilden som jag la in i förra inlägget var bra den är tagen med D80.

D50 och D70 verkar vara lämpliga.
Vet inte hur D200 är.

Om du inte tycker det är allt för mycket pengar provköp ett.

Men tänk på att stativ är ett måste då det blir långa slutartider.

/ Micke

Okej,, tack.

Men jag kanske tänkte hitta ett begangnat då. för på cyberphoto så kostar de 480 kr men vet du vilke nstorlek ja skulle behöva,, de står 67mm på locket till objektivet, då är det väl den storleken jag ska köpa?

Hej Igen!
Skall du bara köpa ett filer har du nog merglädje av et cirpol. För mustigare himlar och minder blänk.(i t.ex. havet).

Men satsa på båda tycker jag.

Lycka till me IR.

/ Micke

t_m_jansson skrev:
Hej Igen!
Skall du bara köpa ett filer har du nog merglädje av et cirpol. För mustigare himlar och minder blänk.(i t.ex. havet).

Men satsa på båda tycker jag.

Lycka till me IR.

/ Micke

tack,, jo ja har hittade båda för 600 begangdade alltså 600 tillsammans

Om man suktar och vet med sig att man en dag skall äga objektiv med 77mm´s gänga så kan du köpa 77mm och stepringar till mindre objektiv.

Nackdelen är att motsljusskydden inte passar på 77mm-filtret när du använder stepringar.

Erik Schalin skrev:
Om man suktar och vet med sig att man en dag skall äga objektiv med 77mm´s gänga så kan du köpa 77mm och stepringar till mindre objektiv.

Nackdelen är att motsljusskydden inte passar på 77mm-filtret när du använder stepringar.

aha okej, jo ja hade tänkt köpa ett nikkor 70-200 eller 70-300... är de med 67 eller?
men vad kostar såna step ringar?, ja g har aldrig haft såna

Stepringarna är billiga.
Det är bara plast.

Nackdelen är de kan vara svåra att få loss. Så skruva inte åt hårt.

Nikons 2,8-toppzoomar har "alla" 77mm frontring.

För att se vad olika objektiv har för filtergänga kan du gå in på Scandinavian Photos hemsida. Välj ett objektiv och klicka på fliken "teknisk information".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar