ANNONS
Annons

ipad HD som följeslagare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag såg en mode fotograf på TV som använde en padda som du beskrev i alternativ 2 (visa bild, antagligen ipad2), han hade en 7D och jag tror att de nyare modellerna kan göra som du önskar (på något vis/med någon app/ och kanske med en extra pryl?).

Personligen tycker jag paddan fungerar ypperligt till vad jag räknat med att den ska göra i dagsläget, sen förväntar jag mig att allt fler appar kommer med allt fler lösningar och möjligheter tex kan inte iphoto på paddan köra airplay osv, keynote saknar airplay mm mm.

Men i huvudsak är det en surfplatta och det gör den ju mycket bra :) Sen gör jag lite musik på den och garageband är en kanon app, samma faktiskt med alla photo appar.. jag är imponerad av hur den handskas med mina RAW filer osv.

Kommer du över en lösning på Live view så måste du dela med dig! :)

Capture One + Capture Pilot ?

Jag såg en mode fotograf på TV som använde en padda som du beskrev i alternativ 2 (visa bild, antagligen ipad2), han hade en 7D och jag tror att de nyare modellerna kan göra som du önskar (på något vis/med någon app/ och kanske med en extra pryl?).

Kanske var det Capture One kombinerat med Capture Pilot du tänker på?

Om man fotograferar "tethered" (dvs kabel mellan kamera och dator) och på så vis får bilderna att poppa upp en efter en i Capture One v6 Pro kan du om du även har gratisprogrammet Capture Pilot via wi-fi samtidigt få upp bilderna på din iPad, iPhone eller iPod Touch. Läs här.

Jag gjorde i ordning en del bilder för visning på nya paddan (både som bakgrundsbilder och allmänt tittande) med 2048 pixlars bredd. Kan ju bara säga att det ser jäkligt bra ut, så för bildtittande fungerar den alldeles utmärkt :)

Tyvärr ser det lite märkligt ut när man surfar till flickr och tittar på bilderna i den upplösningen, men om man sparar ner dem till paddan och kollar dem i appen Bilder ser det bra ut.

Om någon är intresserad har jag lagt bilderna här: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/sets/72157629651667811/ - alla bilder går att ladda ner i full upplösning (max 2048 pixlar).

Jag bläddrade lite i AppStore
Shutter Snitch kan plocka bilder från kameran via WiFi t ex Eyefi
DSLR Camera Remote gör att du får full kontroll inkl live view. Men kräver att kameran är kopplad med USB till en dator med deras server program

Vad menar du med handskas? Sorterar och visar eller även redigerar? :)

Jag menar hur den visar upp dem, det går ganska fort och ser väldigt bra ut (om jag haft lite tur). Jag har testat lite grundläggande redigering och det känns inte så intressant för mig men kommer säkert vara brukligt vid något tillfälle.

Verkligen, de har gått ut mot alla operatörerna med att det är en 4G-kapabel enhet. Fel.

Vad det nu spelar för roll närmsta året eller så, 4G finns knappt ändå. Bättre att använda sin mobil som hotspot och köra paddan mot den.

Apple har ju fått på näbben i bl a Australien för denna lilla miss i sin marknadsföring. Även inom EU vässar
paragrafböjarna på stämningar i frågan.

4G är väl under utbyggnad. Brorsan som bor i ett glesbygdsområde 30 min bilfärd Sydost om Stureplan
blev glatt överraskad då han fick 60/10Mbit via Telenors nät. Telenor hävdade att det öht inte fanns någon 4G-täckning i området. Täckningen för 3G/GSM i området år dock medioker.

Jag har mycket bättre 4G-täckning än 3G hemma (kommer upp i ungefär 30 Mbps med 4G från BBB jämfört med rätt usel hastiget från 3G från Tre). I paddan gör det mig dock inget alls att det inte funkar med 4G, då jag nästan aldrig använder den till något som kräver mycket bandbredd när jag är ute på språng.

Håller dock med om att Apple inte borde säga att det är 4G på sina svenska sidor när det inte fungerar i Sverige ...

Jag bläddrade lite i AppStore
Shutter Snitch kan plocka bilder från kameran via WiFi t ex Eyefi
DSLR Camera Remote gör att du får full kontroll inkl live view. Men kräver att kameran är kopplad med USB till en dator med deras server program

Mm, eye-fi kan kanske funka, men jag har läst många kommentarer om att det är ostabilt och långsamt. Lite meckigt då kameran har cf och inte sd. Som plus får jag ändå säga att skärmen är grym och när jag kopplar in kameran så laddar paddan in rawbilderna som kan redigeras enkelt i iPhoto. Dock osäker på om det är jpegversioner som skapas eller extrainfo i en egen fil (motsv LR).

Mm, eye-fi kan kanske funka, men jag har läst många kommentarer om att det är ostabilt och långsamt. Lite meckigt då kameran har cf och inte sd. Som plus får jag ändå säga att skärmen är grym och när jag kopplar in kameran så laddar paddan in rawbilderna som kan redigeras enkelt i iPhoto. Dock osäker på om det är jpegversioner som skapas eller extrainfo i en egen fil (motsv LR).

iPhoto använder sig tyvärr av den inbäddade jpg-bilden från råfilen, så du kan tappa rätt mycket kvalitet där (beroende på hur kameran bäddar in jpg:n). För bästa resultat är det bättre att plåta i rå+jpg och använda den jpg-filen i stället - råfilerna behandlas nog fortfarande bäst i datorn.

Det Eye-Fi jag köpte och testade fungerade synnerligen instabilt, så det är inget jag skulle rekommendera för kritiska behov, men en del säger sig fått det att fungera :)

Ni som använder ipad och systemkamera med CF-kort, hur lägger ni över bilderna utan att gå via dator?

Ja du får över råfilerna, och kan redigera full storlek med t.ex Filterstorm Pro.

Vad gäller skriva till USB så tror jag inte det går, Apple har i sin visdom bestämt att man måste göra sånt via nätet.

Senast redigerad av en moderator:

Kan du välja vilken/vilka bilder du vill importera - eller är så illa att samtliga bilder importeras? Använder du någon speciell app för det?

Jag har hyperdrives ena "ipad-hårddisk" och där kan jag inte välja vad jag vet i alla fall. Hyperdrives portabla hhd har i alla fall snabba kortläsare.

Kan du välja vilken/vilka bilder du vill importera - eller är så illa att samtliga bilder importeras? Använder du någon speciell app för det?

Jag har hyperdrives ena "ipad-hårddisk" och där kan jag inte välja vad jag vet i alla fall. Hyperdrives portabla hhd har i alla fall snabba kortläsare.

Jag sätter bara i kortet och upp kommer Apples importbild med tumnaglar från kortet, och där kan man välja alla bilder eller bara några stycken om man så vill.

Jag sätter bara i kortet och upp kommer Apples importbild med tumnaglar från kortet, och där kan man välja alla bilder eller bara några stycken om man så vill.

Ok, då är det i alla fall enklare än jag trott att ta in bilder från systemkameran!

Men det är ju synd och skam att inte ipad kan få en vanlig usb-koppling med värd-funktion, då hade den i mina ögon varit ett perfekt foto-tillbehör. Antar att det har att göra med att Apple inte vill att den ska knapra på utrymmet för deras laptops? Men om jag jobbar med en kraftfull och tyst stationär dator hemma, och vill komplettera med en bärbar enhet för fotoutflykter och resor så vill jag ju att plattan ska kunna stå på egna ben och sköta all filhantering, utan en drös dyra och onödiga tillbehör.

håller med om att det borde finnas SD & USB integrerat i paddan, varför apple inte har det är antagligen jäkligt korkat eller genialiskt :) (känns mest korkat just nu iallfall).

håller med om att det borde finnas SD & USB integrerat i paddan, varför apple inte har det är antagligen jäkligt korkat eller genialiskt :) (känns mest korkat just nu iallfall).

De vill nog inte ha för mycket kannibalkonkurrens för MBA 11.6", som ju är marginellt (ca 2000kr) dyrare.
För dessa 2k får man riktigt tangentbord, lite större skärm ,mer interninne , möjlighet till större hdd samt
att MBA väger ca 500g extra. F.ö kan det noteras att apple fortfarande babblar om 4G på sin hemsida, trots att det inte fungerar på andra ställen än i USA och möjligen Sydkorea när det gäller Ipad.

ANNONS