Annons

ipad HD som följeslagare?

Produkter
(logga in för att koppla)

r2d2

Aktiv medlem
Tänkte kanske köpa nya paddan, retina skärm och upplösning talar för trevlig bekantskap. Tänkte ha den till att lägga över bilder, kunna solla/filtrera bort, enklare bildbehandling när man är på språng.

Duger paddan till detta? Klarar den av RAW? Nu kommer iphoto med uppdateringar som verkar trevliga till ipad HD.

Vad finns det för problem som jag inte ser nu? Finns det mer för appar osv som man inte klarar sig utan?

:)

Tänkte kanske köpa nya paddan, retina skärm och upplösning talar för trevlig bekantskap. Tänkte ha den till att lägga över bilder, kunna solla/filtrera bort, enklare bildbehandling när man är på språng.

Duger paddan till detta? Klarar den av RAW? Nu kommer iphoto med uppdateringar som verkar trevliga till ipad HD.

Vad finns det för problem som jag inte ser nu? Finns det mer för appar osv som man inte klarar sig utan?

Jag funderar också men lagringsutrymmet...och hur snabbt få över bilderna? Är det så mkt vinst mot att ligga kvar i kameran eller jobba snabbt med datorn hemma som har SSD?

Funderar...

Snabbt verkar det gå enligt klipp på youtube, men lagringsutrymmet kan ju diskuteras. Funderar på den största varianten, den bör räcka för mig som amatörknäppare. ;)

Fördel mot dator som jag ser det är att paddan är lättare att släpa med sig.

Finns det någon sammanställning på skillnader mot iPad 2 (letat men inte hittat).
Är det egentligen "bara" den bättre displayen?

OK, låter som användbara uppdateringar.

Den där videon däremot ... en och en halv timmes Apple reklam och väckelsemöte är lite för mycket för mig. :)

Haha, man kan ju alltid spola framåt annars. ;)

Som sagt, de stora bitarna är skärmen och den snabbare processorn. Någonstans har jag läst om gorillaglas på 3:an men hittar inget om det på apples sida. Sedan var det 4G men det funkar inte fullt ut i Sverige vad jag fattar det som.

Haha, man kan ju alltid spola framåt annars. ;)

Som sagt, de stora bitarna är skärmen och den snabbare processorn. Någonstans har jag läst om gorillaglas på 3:an men hittar inget om det på apples sida. Sedan var det 4G men det funkar inte fullt ut i Sverige vad jag fattar det som.

4G funkar väl inte alls, Ipad ligger på fel frekvenser i Europa.

Jag är efter skärmen.

Tänk att köra den skärmen direkt mot en D4...

4G finns väl mest i några storstäder, men det kommer så småningom.
Lagom till nästa iPad kanske. :)

Hoppsan ... det var ju en liten miss i marknadsföringen då.

Har haft en tvåa sedan den kom. Kanonskärm och nu verkar trean (eller vad man nu ska kalla den...) vara sjukt bättre. Behovet styr givetvis. Jag kör Adobe Revel (6 dollar i månaden), LR och nu labbande med Iphoto ( hallå, 38 spänn för det programmet....inte ens en dosa snus..). Skärmdelning med AppleTV för en tusenlapp. Och allt bara fungerar. Hur mycket bättre kan det bli?

Det blir definitivt en för mig. 2:ans upplösning är riktigt usel. Man ser ju piclarna med blotta ögat. Jag använder Eye-Fi kort i kameran och bilderna synkas trådlöst till phonen/paddan. Dessutom har jag fastnat för ett flertal bildbehandlingsappar så jag behöver i princip inget annat. Hemma kan jag sedan strömma bildspel till TVn via min Apple TV och synka bilderna till min NAS.

Det blir definitivt en för mig. 2:ans upplösning är riktigt usel. Man ser ju piclarna med blotta ögat. Jag använder Eye-Fi kort i kameran och bilderna synkas trådlöst till phonen/paddan. Dessutom har jag fastnat för ett flertal bildbehandlingsappar så jag behöver i princip inget annat. Hemma kan jag sedan strömma bildspel till TVn via min Apple TV och synka bilderna till min NAS.

Jörgen, vilka bildbehandlingsappar kör du? Kan man koppla paddan till TV:n utan en massa specialprylar à la Apple?

Jag kommer definitivt att köpa en, och det blir billigaste varianten med 16GB och Wifi - med den Ipad (1) jag har nu har jag överfört ungefär 200 MB data via 3G sedan oktober när jag återställde den senast, så det känns inte riktigt som om det behövs. Billigare och lika snabbt att köra via mobilens hotspot. Av de 64 GB jag har i den har jag använt knappt fem ...

Jag har testat med Eye-fi och paddan, men det funkade inte så himla stabilt, så jag kör med Camera Connection Kit om jag skulle behöva i stället. Annars tänker jag mig paddan mest som bildvisare och för enklare redigering av ett fåtal bilder, och då behövs inte så mycket lagringsutrymme. Det jag använder den jag har nu till mest är att surfa och läsa böcker (konstaterade att jag råkat köpa 80 böcker eller så från Amazon sedan köpet av paddan) - för läsning lär den nya skärmen vara en klar fördel.

Men varför i hela friden heter den "the new iPad" - uuuuuselt namn :)

Jörgen, vilka bildbehandlingsappar kör du? Kan man koppla paddan till TV:n utan en massa specialprylar à la Apple?

Jag använder främst Photoshop, Camera+ och Snapseed. Du kan alltid koppla paddan med en heminredning-adapter men jag tycker Apple TV enheten är helt suvverän och den kostar inte mycket. När nya OS till Mac släpps kan man även från Macen köra AirPlay som Apple kallar det. Dessutom kan jag direkt i Apple TV enheten visa bilder från Flickr t ex.

ANNONS