Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ipad 64Gb 3G för fotografen

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant synsätt men lite naivt kan tyckas =)

Jag antar att det var ett 24 månaders abbonemang, vilket ger 7176 Kr totalt.

Telefonbolagen redovisar lite olika var kostnaderna ligger.

Exempel: Telia, iPhone 3GS 8Gb - Svart 0 kr engångsavgift 170 kr förhöjd avgift.
Abbonemang, telia mobil max med mobil surf 98 Kr

Summa 248 Kr/månad, totalt 24 månader 5952 Kr

Tror säkert att du fick en bra deal men du fick indirekt betala för telefonen =)

Knappast naivt utan rent matematisk beräknat.

Så här ligger det till.

*1 Ring utan abbonemang (dvs antingen kontantkort eller fortlöpande abbonemang)
Pris: Mellan 300-600 kr

*2 Ring med abbonemang ex 299 kr pott:
ringer du för 0 kr så betalar du 299 kr (Väldigt oekonomiskt om man tecknar avtal)
ringer du för 299 kr så betalar du 299 kr.
Ringer du för 600 kr så betalar du 600 kr.

*3 Ring med abbonemang och får en telefon på köpet, i detta fall iPhone 3g 8 GB..
Se *2
Nackdel: För föbinder dig att ha tre som operatör o 24 månader.
Fördel: Du FÅR en telefon.

*4 Ring med abbonemang och köp en telefon billigt,
Flera varianter beroende på telefon, bindningstid oc´h pott
Nackdel: förhöjd avgift + låst till operatör
Fördel: Telefonen är billigare än du köper en olåst telefon från butik.


Så är man naiv och inte gillar skifta operatör och använder telefonen flitigt så låter man det vara.
Är man smart nöjd kund som ringer mycket så tecknar man abbonemang.

Visst är telefonen gömd i telefonkostnaden. Skillnaden att skita att teckna abbonemang och ha ett är att i det ena scenariot så betalar man andras telefoner eftersom telefonkostanden per minut och öppningsavgift är detsamma oavsett du har låst abbonemang eller ett fortlöpande.

EDIT: Det dom tjänar på är alltså ifall du inte nyttjar din pott samt att detta triggar en att ringa mer för att uppnå potten (för den som inte ringde så mycket förr). Ju mer man ringer desto mer tjänar bolaget på en.

/Stefan
 
Senast ändrad:
Exempel: Telia, iPhone 3GS 8Gb - Svart 0 kr engångsavgift 170 kr förhöjd avgift.
Abbonemang, telia mobil max med mobil surf 98 Kr

Summa 248 Kr/månad, totalt 24 månader 5952 Kr

Tror säkert att du fick en bra deal men du fick indirekt betala för telefonen =)
Det du glömmer är ju att med denna lösning skulle Stafans fru dessutom behöva betala 300 kr i månaden för samtal och sms. Dvs det skulle bli ganska exakt 5952 kr dyrare under 24-månadersperioden.
 
Ingen aning. Men jag litar nog mer på Karl i det fallet.
Enligt Karl:
... en Androidtelefon kostar runt 500kr om man förlänger sitt abonemang ...
Om priset är beroende av att man förlänger sitt abonnemang köper man telefonen på avbetalning.

Sen är det väl inte helt okänt att många telebolag (även i Sverige) subventionerar telefonköpet när man tecknar kontrakt.
Avbetalning. Tror du telebolaget vill gå med förlust?
 
Menar du att en Andriod-telefon kostar 500 kronor i Schweiz eller att avbetalning fungerar annorlunda där?

Mobiltelefoner på avbetalning med hjälp av dyrare abonemang existerar inte i Schweiz. Det enda operatörerna kan göra är att binda dig vid dom existerande abonemangen. Sålänge du därför inte vill byta operatör så kostar faktiskt mobilen inte mer än 500kr.

/Karl
 
Avbetalning. Tror du telebolaget vill gå med förlust?
Givetvis vill bolaget inte göra förlustaffärer och du kan ju kalla subventioner för "avbetalning" om du vill. Det innebär dock inte att det inte i realiteten kan bli en bra affär för kunden, som Stefans exempel visar: Antingen kan man välja att telefonera för 300 kr i månaden och betala 300 kr för det, eller så kan man välja att telefonera för 300 kr i månaden och få en telefon och betala 300 kr för det.
 
Avbetalning. Tror du telebolaget vill gå med förlust?

Det är bara Sverige som håller på med avbetalningsabonemang av dom länderna jag bott i.

Operatörerna tjänar nog bra med pengar på att ha kvar dig som kund, deras abonemang är nog gjorda så att dom tjänar pengar.

Abonemangsavgiften i Schweiz är således lika hög oberoende om du tar en billig mobil och abonemang eller bara abonemanget.

/Karl
 
Här är Schweiz svar på Telia, Swisscom.

http://swisscomonlineshop.sso.bluew...ducts)&id=000000000010030812&lang=en&plang=en

Om du nu vill ha en HTC Desire HD så kostar den 1 Franc (7kr) om du samtidigt binder dig 2 år till ett Liberty Grande eller BeFree abonemang. För ett år eller billigare abonemang så kostar telefonen mer.

Hade jag knatat in på en Swisscomshop och sagt att jag vill ha ett mobiltelefonabonemang till min mobiltelefon som jag hade i handen, så hade jag fått betala exakt samma månadsavgift för abonemangen som jag hade om jag nappat på deras erbjudande.

Om jag nu vill förlänga mitt abonemang efter 2 år så sponsrar Swisscom också, dock inte lika mycket som vid nytecknande av abonemang.

/Karl
 
Kanske dags att komma tillbaka till topic på tråden som ju är Ipad för fotografen, visserligen behöver en 3G Ipad också något abbonemang och det kan vi diskutera här övriga mobilabb. frågor kan Ni väl ta i en egen tråd?!
 
En liten fråga om vad som är möjligt att köra med Paddan. Hur bra den snacka med övrig hårdvara osv.
Jag har idag en Macmini som jag kör iTunes och Plex på. Den är kopplad dirrekt till min hemmabio förstärkare och tv samt via WIFI till en Airport express för ett extra par högtalare i sovrummet.
Allt detta kan jag styra med min iPhone som fjärrkontroll med två appar.

Min förhoppning är nu att man skulle kunna ha film, musik och bilder på minin som jag har idag. Och sedan kunna spela upp allt på Paddan.
Typ, kunna använda den som fotoalbum. Eller kunna ta med och titta på en film i sängen.

Nån som vet om detta är möjligt?
Skulle alltså vilja ha nån typ av fotoalbums app där jag använder bildbiblioteket på min mini.
En filmvisar app som använder biblioteket på min mini.
iTunes kan man ju dela lite hur som så med musiken tror jag inte blir några problem.

Vill ha det så här för att slippa ha allt på paddans minne. Det ryms ju inte så mycket där...

/M
 
En liten fråga om vad som är möjligt att köra med Paddan. Hur bra den snacka med övrig hårdvara osv.
Jag har idag en Macmini som jag kör iTunes och Plex på. Den är kopplad dirrekt till min hemmabio förstärkare och tv samt via WIFI till en Airport express för ett extra par högtalare i sovrummet.
Allt detta kan jag styra med min iPhone som fjärrkontroll med två appar.

Min förhoppning är nu att man skulle kunna ha film, musik och bilder på minin som jag har idag. Och sedan kunna spela upp allt på Paddan.
Typ, kunna använda den som fotoalbum. Eller kunna ta med och titta på en film i sängen.

Nån som vet om detta är möjligt?
Skulle alltså vilja ha nån typ av fotoalbums app där jag använder bildbiblioteket på min mini.
En filmvisar app som använder biblioteket på min mini.
iTunes kan man ju dela lite hur som så med musiken tror jag inte blir några problem.

Vill ha det så här för att slippa ha allt på paddans minne. Det ryms ju inte så mycket där...

/M

Det går utmärkt. Plocka hem t ex "Air Video". Den kommer i två delar, en Server som du installerar på datorn och en App för Paddan. Den stöder flera format och konverterar om det behövs. http://www.inmethod.com/air-video/index.html
 
Finns det någon vettig förklaring till att den saknar vanlig USB, eller handlar det bara om att Apple vill sälja tillbehör? Går det at koppla en USB-hub till Camera-connector -kitet om man vill använda mer än ett USB-tillbehör?

Känns onödigt att Apple stryper användbarheten hos prylar som i grunden är alldeles utmärkta genom en rad till synes korkade begränsningar. Duger det med ett "den ska inte användas till det" - varför inte ge användarna så fria händer som möjligt att själva bestämma vad prylarna ska användas till, när de (som iPad) har så stor potential?
 
En liten fråga om vad som är möjligt att köra med Paddan. Hur bra den snacka med övrig hårdvara osv.
Jag har idag en Macmini som jag kör iTunes och Plex på. Den är kopplad dirrekt till min hemmabio förstärkare och tv samt via WIFI till en Airport express för ett extra par högtalare i sovrummet.
Allt detta kan jag styra med min iPhone som fjärrkontroll med två appar.

Min förhoppning är nu att man skulle kunna ha film, musik och bilder på minin som jag har idag. Och sedan kunna spela upp allt på Paddan.
Typ, kunna använda den som fotoalbum. Eller kunna ta med och titta på en film i sängen.

Nån som vet om detta är möjligt?
Skulle alltså vilja ha nån typ av fotoalbums app där jag använder bildbiblioteket på min mini.
En filmvisar app som använder biblioteket på min mini.
iTunes kan man ju dela lite hur som så med musiken tror jag inte blir några problem.

Vill ha det så här för att slippa ha allt på paddans minne. Det ryms ju inte så mycket där...

/M

Det finns 2 appar för PLEX dels PLEX egna 38:- och en som heter KLEXi HD 45:-. Den senare ska vara bättre än PLEX appen. Detta utan att ta omvägen över nån server.
 
Finns det någon vettig förklaring till att den saknar vanlig USB, eller handlar det bara om att Apple vill sälja tillbehör? Går det at koppla en USB-hub till Camera-connector -kitet om man vill använda mer än ett USB-tillbehör?

Känns onödigt att Apple stryper användbarheten hos prylar som i grunden är alldeles utmärkta genom en rad till synes korkade begränsningar. Duger det med ett "den ska inte användas till det" - varför inte ge användarna så fria händer som möjligt att själva bestämma vad prylarna ska användas till, när de (som iPad) har så stor potential?

Det är väldigt få USB-tillbehör som fungerar med Camera-connector, du kan t.ex. inte ansluta en USB-disk eller ett USB-minne. Den kan bara importera bilder.

/Karl
 
Jo, men Apple har en begränsning på hur mycket ström ett externt tillbehör får dra. På goda grunder. Vissa tillbehör som kortläsare drar mycket lite ström men om "folk" skulle använda iPads usb-port för att strömförsörja en doppvärmare så räcker inbyggda batteriet inte så långt. Och "folk" skulle bli sura på Apple.
 
Jovisst, det förstår jag. Men Tony påstår att just kortläsare kräver egen strömförsörjning och det tror jag inte stämmer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.