Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ipad 64Gb 3G för fotografen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Så har den nu släppts i Sverige och såklart måste jag iväg och kika, klämma och pilla på den även om jag inte på något sätt kan försvara ett inköp nu då jag redan överskridit inköpskvoten på nya datorer för året, men nästa år så ;-)

Det är ju uppenbart att den är bra för fotografer till bildlagring -sortering och visning av bilder, samt att ha surffmöjligheten i samma lilla enhet, plus allt annat den kan, men några saker undrar jag över om den kan och hoppas få svar från er som testat.

Enda porten på den är den som man kopplar laddaren i och så finns det adaptrar som ger en USB port eller en minneskortsläsare enligt perosnalen på macoteket i Uppsala, jag tycker det låter snålt med detta då man ofta vill ha både och samtidigt?

Sedan är nästa fråga hur funkar det om man har en kamera med liveview och kopplar den till Ipaden och har skärmen som sökare, personalen kunde inte svara på detta kanske Ni har bättre koll?

Samma okunskap rådde om hurvida det går att koppla extrena diskar till Ipaden via USB porten som man gör med vanliga datorn för att säkerhetskopiera tex?

Hur är det med bildredigeringsprogram vilka funkar att installera, kan man koppla till en extern CD läsare och köra in program eller måste man ladda ner från nätet?

Många frågor blir det men hoppas frågetecknen rätas ut av FS expertertisen.

Alltså, de är ingen dator. De är en padda. Glöm cd, du kan ändå inte köra datorprogram på paddan. Du är istället hänvisad till appar, precis som i iphone. Visst finns de enklare program för mindre justeringar, men några större jobb kommer du inte utföra på den.

Kör med wifikort i kameran så kan du koppla trådlöst nätverk till padden och se skotten direkt :)
Perfekt för kunden som ser resultatet direkt ute på jobb

Nån som vet om dom plattorna som inte har 3g kan ansluta till internet via internet delning på en iPhone?
Via bluetooth då, eller via nån form av adaptersladd. Eller är man hänvisad till Wifi för att ansluta till nätet.
Vilken typ av minneskort är det man kan använda då? Om man har en sånd är adapter? Eller kan man köra med en vanlig usbsticka kanske....

Nej du kan inte ansluta med internetdelning via din iphone. Inte via bluetooth heller.

Med camera connecting kit så kan du göra precis som det låter dvs koppla in kamera eller minneskort och importera bilder till paddan. Du kan inte koppla in minneskort mm inkl USB-stickor.

Sorteringsmöjligheterna är mycket begränsade (obefintligt) som standard men det finns säker någon app som löser det.

Precis som Markus skriver är Ipad ingen bärbar dator, utan mer en pryl som påminner om en väldigt stor Iphone. Det är lite Ipadhysteri i Sverige just nu, men många som vill ha en någorlunda kompetent med ändå extremt bärbar dator borde istället titta på den lilla Macbook Air. Inte mycket större än Ipad, inte mycket tyngre, inte mycket dyrare -- men mycket mer användbar på många områden.

OK en del frågetecken uträtade, men det kommer ju appar i stadig takt och det finns ju en enkel variant av PS för Iphone som jag har och den måste ju finnas till Ipad med?
Mera komplicerade redigeringar än så gör jag nog inte i fält ändå, mest att kunna gallra bilder på en större skärm så tänkt att ersätta Asus EeePC.n jag använder idag för detta, den har jag visserligen Gimp i som ju kan en del så det funkar då inte tydligen.

Borde inte vara svårt för den som kan att göra en App som medger liveview funktion, men att bara ha den som lagrings/visnings platta och surf räcker långt för mina behov.

Lite osis att man inte kan koppla vanliga USB minnen till den för att föra över filer, men kanske kommer framöver, WIFI kort i kameran skrev någon innebär det att bilden skickas direkt till Ipaden när den tas eller, har inte använt WIFI på Iphonen då det är en säkertsbrist enligt mig?!

Får se om fler kommer med info när de börjar sprida sig.

Hittade denna just http://itunes.apple.com/us/app/photopad-by-zagg/id364758617?mt=8 , borde kunna fixa en del standardsaker iaf?

Senast ändrad:
Det är ju uppenbart att den är bra för fotografer till bildlagring -sortering och visning av bilder, samt att ha surffmöjligheten i samma lilla enhet, plus allt annat den kan, men några saker undrar jag över om den kan och hoppas få svar från er som testat.

Enda porten på den är den som man kopplar laddaren i och så finns det adaptrar som ger en USB port eller en minneskortsläsare enligt perosnalen på macoteket i Uppsala, jag tycker det låter snålt med detta då man ofta vill ha både och samtidigt?

Man ska kunna ansluta en kamera direkt till iPaden och tanka över bilderna. Har dock inte provat det själv.

Sedan är nästa fråga hur funkar det om man har en kamera med liveview och kopplar den till Ipaden och har skärmen som sökare, personalen kunde inte svara på detta kanske Ni har bättre koll?

Jag använder appen "DLSR Remote" och då får man upp bilden på iPad plus kamerans meny och avtryckare. Har haft ett par riktigt coola sessioner med modellfoto där modellen ser sig själv i datorn, jag ser bilden i iPaden och min kund, (som är uppkopplad med "Teamviewer") ser bilden på sitt kontor.

Edit: Teamviewer är gratis och finns både till iPad och datorn.

Samma okunskap rådde om hurvida det går att koppla extrena diskar till Ipaden via USB porten som man gör med vanliga datorn för att säkerhetskopiera tex?

Vet ej. Men alla bilder jag har på iPaden synkas från datorn via iTunes. Därför blir säkerhetskopieringen onödig eftersom datorn backas upp som vanligt.

Hur är det med bildredigeringsprogram vilka funkar att installera, kan man koppla till en extern CD läsare och köra in program eller måste man ladda ner från nätet?

Samma svar som andra gett; glöm alla program du har sedan tidigare.

Beträffande 3G eller ej. Jag skaffade min padda när 3G inte fanns. Jag skaffade istället en 3G-puck. En liten dosa som tar emot 3G signalen och sänder WiFi. Fungerar klockrent och det går till och med att Skypa (Vilket det inte ska göra med 3G)

Senast ändrad:
iBoat; Beträffande 3G eller ej. Jag skaffade min padda när 3G inte fanns. Jag skaffade istället en 3G-puck. En liten dosa som tar emot 3G signalen och sänder WiFi. Fungerar klockrent och det går till och med att Skypa (Vilket det inte ska göra med 3G)[/QUOTE sa:
Var hittar jag denna?

Tack iBoat ;-)

Borde tänkt på att Ipaden precis som Iphenen backas upp via Itunes jag gör ju det löpande och synkar den ;-(

Kul att det fanns en lösning för Liveview hade tänkt använda det framöver när jag skaffar en kamera som klarar det, känns som det blir enklare att komponera, fokusera och få till tex landskapsbilder och annat på en lite större skärm.

Jag har idag ett 16MB mobilt bredband + Iphonen med fri surf från 3 och hoppas kunna fixa någon form av "tvillingkort" för något av dem att använda i Ipaden då min mesta arbetstid tillbbringas utanför kontoret och att ha tillgång till mail och annan info på språng är mycket viktigt för mig, Iphonen löser det idag men ibland vill jag se saker på en större skärm som långa Word dokument eller stora PDF filer inte kul att lösa på Iphonen ;-(

DSLR remote lät vettig just den funktionen jag sökte så detta kommer att bli bara när jag skaffar den framöver, kanske måste vänta in lottovinsten först, om inte jultomten är väldigt snäll i år ;-)

Man ska kunna ansluta en kamera direkt till iPaden och tanka över bilderna. Har dock inte provat det själv.

Jag använder appen "DLSR Remote" och då får man upp bilden på iPad plus kamerans meny och avtryckare. Har haft ett par riktigt coola sessioner med modellfoto där modellen ser sig själv i datorn, jag ser bilden i iPaden och min kund, (som är uppkopplad med "Teamviewer") ser bilden på sitt kontor.

Edit: Teamviewer är gratis och finns både till iPad och datorn.

Vet ej. Men alla bilder jag har på iPaden synkas från datorn via iTunes. Därför blir säkerhetskopieringen onödig eftersom datorn backas upp som vanligt.

Samma svar som andra gett; glöm alla program du har sedan tidigare.

Beträffande 3G eller ej. Jag skaffade min padda när 3G inte fanns. Jag skaffade istället en 3G-puck. En liten dosa som tar emot 3G signalen och sänder WiFi. Fungerar klockrent och det går till och med att Skypa (Vilket det inte ska göra med 3G)

"dslr remote" om jag fattade det programmet rätt så sker allt via wifi och via en dator?

Finns det något sätt att med usb mellan kamera och ipad se bilderna på paddan direkt efter att jag tryckt på avtryckaren? Jag vill heller inte att bilderna sparas på paddan utan jag vill att paddan läser från kamerans minneskort?

"dslr remote" om jag fattade det programmet rätt så sker allt via wifi och via en dator?

Finns det något sätt att med usb mellan kamera och ipad se bilderna på paddan direkt efter att jag tryckt på avtryckaren? Jag vill heller inte att bilderna sparas på paddan utan jag vill att paddan läser från kamerans minneskort?

Vet inte om de kanske fungerar med dehär SD wifi kortet, men annars, nej.

Ja det är riktigt. På datorn installeras "dlsr server" och där hamnar bilderna (inte på paddan). annars vet jag inget annat sätt att visa bilderna direkt på paddan.

Om man kan leva utan kamerans menyer i padden så kan man köra en snikvariant.

* koppla kameran till datorn och använd något Tethering-program för att bilden ska komma upp i datorn efter varje tagning. Aperture har det inbyggt och kanske också Lightroom plus flera andra program.

* ladda hem gratisprogrammet "teamviewer" både till datorn och padden.

* logga in på din dator via teamviewr från iPad. Nu får du helt enkelt upp datorns skärm i paddan.

Nackdelen med denna set up är att man inte får kamerans menyer i padden, men det kan man nog leva utan

Teamviewer är bra på andra sätt. Ibland har jag riktigt tunga och långdragna processer i datorn och då sitter jag med paddan i knät framför tvn och följer vad som händer i datorn. Att ge/få support på detta sätt är också bra.

Vad man inte bör säga högt är väl att man kan jailbreaka sin iPhone och sedan installera ett program som sedan lägger ut iPhones 3G-uppkoppling som WiFi. Lär funka utmärkt.

Om man nu skulle haft en Androidtelefon med senaste OS:et finns det visst en app som gör samma sak som paddan borde kunna koppla upp sig till. Nackdelen med att bli helt iBeroende.

Vad man inte bör säga högt är väl att man kan jailbreaka sin iPhone och sedan installera ett program som sedan lägger ut iPhones 3G-uppkoppling som WiFi. Lär funka utmärkt.

Om man nu skulle haft en Androidtelefon med senaste OS:et finns det visst en app som gör samma sak som paddan borde kunna koppla upp sig till. Nackdelen med att bli helt iBeroende.

Vill ju inte göra så med min Iphone men det väcker en tanke, med fri surf via 3G i Iphonen som har WIFI så borde jag kunna koppla in Ipaden mot den som vilken WIFI router som helst och då borde jag klara mig med en Ipad utan 3G då ju Iphonen alltid är med?!

Tänker jag rätt eller har jag gjort någon teknisk kullerbytta?

Ja det är riktigt. På datorn installeras "dlsr server" och där hamnar bilderna (inte på paddan). annars vet jag inget annat sätt att visa bilderna direkt på paddan.

Om man kan leva utan kamerans menyer i padden så kan man köra en snikvariant.

* koppla kameran till datorn och använd något Tethering-program för att bilden ska komma upp i datorn efter varje tagning. Aperture har det inbyggt och kanske också Lightroom plus flera andra program.

* ladda hem gratisprogrammet "teamviewer" både till datorn och padden.

* logga in på din dator via teamviewr från iPad. Nu får du helt enkelt upp datorns skärm i paddan.

Nackdelen med denna set up är att man inte får kamerans menyer i padden, men det kan man nog leva utan

Teamviewer är bra på andra sätt. Ibland har jag riktigt tunga och långdragna processer i datorn och då sitter jag med paddan i knät framför tvn och följer vad som händer i datorn. Att ge/få support på detta sätt är också bra.

Men alla exempel förutsätter att men har tillgång till en dator. Det var datorn jag ville slippa, hoppas någon bygger en app för mitt ändamål :). Bra tips i övrigt :)

Vill ju inte göra så med min Iphone men det väcker en tanke, med fri surf via 3G i Iphonen som har WIFI så borde jag kunna koppla in Ipaden mot den som vilken WIFI router som helst och då borde jag klara mig med en Ipad utan 3G då ju Iphonen alltid är med?!

Tänker jag rätt eller har jag gjort någon teknisk kullerbytta?

Du tänker helt rätt, frågan är väl om Apple gör det som inte vill att Iphone-ägare ska kunna använda sina mobiler som modem till paddan när det går smärtfritt med en lång rad andra smarthphones mha t.ex. Joikuspot (som är gratis i lightversionen). Men man räknar väl med att sälja fler 3G-paddor då kanske?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar