Mitt förslag
- Bruksfoto
- Foto med mörkrum
- Digital efterbehandling
- Studiofoto
- Naturfoto
- Dokumentärfoto
- Bröllop och tillställning
- Sport- och actionfoto
Förklaring:
- Bruksfoto: Familjebilder t.ex. porträtt på morfar, bilder från dopet etc, Semesterbilder, husdjur, och sådant som rör denna typ av fotografering. Barnfotopoolen, husdjur/tamdjur pollen.
- Foto med mörkrum: Antingen enbart bilder kopierade medelst vått mörkrum, eller bilder som man delvis tagit fram där och sådant som rör detta. Poolen Alternativa mörkrumstekniker
- Digital efterbehandling: For intresserade av retushering, digital bildbehandling/restaurering, digital fotokonst och manipulation. Poolen Digital kreativ efterbehandling.
- Studiofoto: Intresserade av ljussättning, modellfoto, produktfoto, utrustning etc. Studiopolen.
- Naturfoto: Djur- och fågelfoto, naturlandskap, abstrakt natur, fotogeniska resmål etc.
- Dokumentärfoto: Reportage/journalistiskt foto, gatufoto, dokumentärt. Gatufoto poolen
- Bröllop och tillställning Bröllopsfoto, disputationen, studenten, dopet andra formella tillställningar kanske.
- Sport- och actionfoto: förklaring från mig överflödig.
Jag tycker det är bättre att fokusera på intressen än motiv och tekniker. Nybörjardelen bytte jag mot bruksfoto vilket känns mindre laddat och skulle svälja mycket av typen av bilder en del stör sig på samtidigt som många erfarna också tar denna typ av bilder. Och nybörjarna är som sagt välkommna i alla delar. Varje del kunde ha en FAQ för dessa.
Vilka intressen har jag inte täckt in här?
Hur skulle vi kunna stoppa in de som har sina intressen i dagens övriga pooler?