Annons

Intressant test av skärmar

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar! Intressant. Jag är själv i köpartankar på en 18"TFT som måste klara färger bra. Funderar dock på Samsungs 181T som är billigare och ska vara mycket fin. Lite svårt att få vettig info om hur korrekt den återger färger. Att den är ljusstark etc. garanterar ju inte det. Jag måste nog hitta en butik ssom har den så jag kan kolla själv...

Jag fick problem med CRT-skärmar för ca ett år sedan och provade ett antal LCD. Den skärm där jag inte kunde märka några ojämnheter i luminans och som var väldigt ljusstark var LaCie 18” TFT Photon Blue, pris 13800:- + moms. MultiQ var ganska bra men hade fyra tydliga linjer ca 4 cm från kanterna. (Innan jag upptäckte detta försökte jag retuschera bort denna ojämnhet på en bild…) Jag har provat en tidigare modell av 18” Samsung och den hade dessa typiska linjer från lysrören… Jag har ej testat den nya Eizo-skärmen.
Innan man köper en LCD för bildbehandling rekommenderar jag att man testar den även med avseende på jämnhet i luminans. Syns direkt om man visar en medelgrå bakgrundsbild på skärmen. Har gjort ett enkelt Windowsprogram för detta. Kolla här: http://www.miljobilder.com/har_finns_ett_bildskarmskontroll.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar