Annons

Intrång på privat egendom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett vad som är lagligt eller inte så får man väl känna efter vad man vill jobba med, för mig är allt sådant här paparazzi-liknande rätt avskyvärt. Att en tidning försöker få andra att begå brott så dom slipper gör det bara ännu tristare.

Det framgick i varjefall av uppdrag gransknings reportage om det hela att allemansrätten gäller även på tomtmark FÖRUTSATT att man höll ett visst avstånd från bostaden. Jag vill minnas att det är nått i stil med 15 eller 30 meter.

Nej, man får tälta något enstaka dygn, paddla kajak och bada eller vad det nu kan handla om i närheten av privat tomtmark, eller rättare sagt boningshus, om man håller sig utom synhåll.

På annans mark kan man också muta in rättigheter att bryta mineraler et cetera. Den privata äganderätten sätter inte stopp för det.

Allemansrätten lär ju i alla fall inte gälla innanför staketet på en villatomt i tätbebyggt område... :)

Nej, man får tälta något enstaka dygn, paddla kajak och bada eller vad det nu kan handla om i närheten av privat tomtmark, eller rättare sagt boningshus, om man håller sig utom synhåll.

På annans mark kan man också muta in rättigheter att bryta mineraler et cetera. Den privata äganderätten sätter inte stopp för det.

Se där! vad bra att det blev utrett =)

Personligen anser jag att paparzziande är förkastligt nu när det gått till sån överdrift. Men är ett foto på ett hus verkligen så farligt(?), jag är helt med på att man inte går in i folks trädgårdar och fotograferar (hade själv blivit rätt förbannad) men från allmänn gata borde det ju inte vara ett problem.

Om tidningen hade velat så hade de kunnat betala en mindre avgift och få ut ritningar och annat från kommunens tekniska kontor och efter 15-20 min med Sketch-Up kunnat ge en "virtuell" tour av huset.

Vilket I mina ögon hade varit betydligt mer integritetskränkande och påträngande än en bild på mitt hus från gatan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar