Annons

Fota golfbanor? Privat mark?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, helt rätt, allemansrätten har inte med foto att göra.

Grunden är just bara att Allemansrätten inte gäller för kommersiell verksamhet, dvs är du ute på kommersiellt uppdrag gäller andra regler även för att beträda banorna kan jag tänka mig. Vi har det "problemet" inom ballongflyg, olika regler för klubbar o företag.

Kan ju vara svårt att hävda att du är på privat söndagspromenad och bara råkade smattra av 50 bilder till försäljning :)

På privat vandring så blir det ju inga problem som sagt.

Som vanligt, sunt förnuft, artighet o hellre fråga en gång för mycket så löser man nog det hela på rätt sätt :)

/Leif

Potatisodling är nog inte helt ok, varken i skogen eller på green :).

Potatisodling är mer OK på en green än i skogen. Greenoch utslagplatser är inte del av allemansrätten, om jag nu minns rätt och om det fortfarande är så.

Fast potatisodling på en green kräver golfbaneägarens tillstånd, vilket nog blir extremt svårt att få... :D

Grunden är just bara att Allemansrätten inte gäller för kommersiell verksamhet, dvs är du ute på kommersiellt uppdrag gäller andra regler även för att beträda banorna kan jag tänka mig.
Det är inte sant. Allemansrätten gör ingen skillnad utifrån syftet. T ex kan ett kommersiellt företag anordna kanotutflykter och låta de betalande kunderna övernatta i tält på annans mark utan att be om tillstånd, eftersom allemansrätten gäller. På samma sätt kan bärföretag skicka ut sina anställda bärplockare i skogen utan att be om tillstånd.

Däremot pågår det en debatt där vissa menar att man borde begränsa kommersiella företags allemansrätt. Om jag har förstått debatten rätt är t ex miljöministern för en begränsning medan Naturskyddsföreningen är emot.

Du har säkert rätt, jag blev nyfiken och kollade på Naturvårdsverket vad som stog där.

Allemansrätten är ingen lag utan praxis och rekommendationer. Om det går vidare till domstol så skiljer det sig dock mellan privat och kommersiell del om jag förstog det rätt, skador/större påverkan som uppkommer av grupper kan dömas till skadestånd/ersättning till markägare, och det var nog den biten som jag fastnade på.

/Leif

... skador/större påverkan som uppkommer av grupper kan dömas till skadestånd/ersättning till markägare, och det var nog den biten som jag fastnade på.
Ja, ju fler man är desto mer sliter man givetvis på naturen. Fast det gäller ju även om man är ett helt okommersiellt kompisgäng. Det är antalet och beteendet det handlar inte om. Inte syftet (dvs kommersiellt eller inte).

I det aktuella fallet handlar det, såvitt jag förstår, om en ensam fotograf. Om han inte klampar omkring på greenerna är nog risken för skador försumbar.

Ja, ju fler man är desto mer sliter man givetvis på naturen. Fast det gäller ju även om man är ett helt okommersiellt kompisgäng. Det är antalet och beteendet det handlar inte om. Inte syftet (dvs kommersiellt eller inte).

I det aktuella fallet handlar det, såvitt jag förstår, om en ensam fotograf. Om han inte klampar omkring på greenerna är nog risken för skador försumbar.

Allemansrätten i sig är ingen lag. Istället är det då att allt som inte är förbjudet är tillåtet. Där kan vi antagligen också hitta begränsningar för kommersiell verksamhet som inte finns för privata aktiviteter. Alltså, begränsningarnaa finns i lagar om näringsverksamhet.
Petter ...

Jag tror inte att gräset på en golfbana kan likställas vid spannmålsodling och andra grödor eftersom gräset inte blir förstört av en nåtts tältande. Varken tuff eller green. Det är inte förbjudet att vistas i skogen när jakt pågår.
Men lika dumt som det är att plocka bär i skogen när markägaren bedriver älgjakt. Lika dumt är det att tälta, eller göra något annat, på en golfbana när markägaren bedriver golf.

Petter ...

Allemansrätten i sig är ingen lag. Istället är det då att allt som inte är förbjudet är tillåtet. Där kan vi antagligen också hitta begränsningar för kommersiell verksamhet som inte finns för privata aktiviteter. Alltså, begränsningarnaa finns i lagar om näringsverksamhet.
Nja, det där stämmer inte.

1. Allemansrätten är inskriven både i grundlagen och i miljöbalken.
2. Det är inte alls så att "allt som inte är förbjudet är tillåtet". Det finns vad jag vet ingen lag som förbjuder dig att tälta mer än en natt på samma ställe -- trots det är detta den gängse tolkningen av allemansrätten.
3. Inte heller finns det några "lagar om näringsverksamhet" som begränsar allemansrätten. Allemansrätten gäller individer (även om individerna ibland klumpar ihop sig till en grupp), inte företag.

Jag tror inte att gräset på en golfbana kan likställas vid spannmålsodling och andra grödor eftersom gräset inte blir förstört av en nåtts tältande. Varken tuff eller green.
Jag tror iofs inte att en spannmålsodling blir förstörd av en natts tältande. Men nu är det givetvis försiktighetsprincipen som gäller när man tillämpar allemansrätten. Därför ska man undvika att t ex cykla, rida eller tälta (och ibland gå) på sådant som brukar kallas "känslig mark", dvs gräsmattor, odlingar -- och golfgreener.

För övrigt skriver Naturvårdsverket så här:

Allemansrätten gäller under förutsättning att du inte orsakar skada eller besvär. Därför går det knappast att hävda att allemansrätten gäller på en golfbana. Åtminstone inte när spel pågår och inte på green (det finklippta området närmast hålet). Där är gräsytan så pass känslig att den kan skadas.

(De flesta golfklubbar är dock överens om att allemansrätten gäller på banan, utom på green och tee. Och under förutsättning att man inte stör, förstås.)

Jodå. De strån som lagts ner reser sig aldrig.
Det beror på hur långa stråna är. Och att stråna lagt sig behöver inte innebära att skörden skadas.

Min poäng var för övrigt att det är svårt för oss lekmän att avgöra hur mycket skada t ex en spannmålsåker i olika stadier (eller en golfgreen) tar av tältande eller promenerande eller cyklande eller... Därför bör man undvika att öht vistas på "känslig mark".

Jodå. De strån som lagts ner reser sig aldrig. Oavsett om det beror på ett tält eller att man gått i odlingen.

Gräs däremot tål den belastningen och tar ingen skada.

Petter ...

Gräset på en vanlig gräsmatta kanske. Men inte gräset på en golf-green. Givetvis går det inte att tälta en dag på greenen som det skrevs tidigare. Gräset på en golfgreen ska vattnas och klippas minst en gång varje dag (ofta två) under högsäsong. Det dör bara av nerslaget från en golfboll om det inte lagas med en gång. Du får inte ens rulla en liten golfvagn med bagen på över gräset för det kan bli förstört. Så givetvis blir det dåligt av ett tält med människor i över en dag eller natt.

Förutom att de hade blivit bortkörda av polisen ganska snabbt.På en golfbana som Falsterbos med många golfare och fågel-fotografer har det redan varit hundratals incidenter och bråk......

Gräset på en vanlig gräsmatta kanske. Men inte gräset på en golf-green. Givetvis går det inte att tälta en dag på greenen som det skrevs tidigare. Gräset på en golfgreen ska vattnas och klippas minst en gång varje dag (ofta två) under högsäsong. Det dör bara av nerslaget från en golfboll om det inte lagas med en gång. Du får inte ens rulla en liten golfvagn med bagen på över gräset för det kan bli förstört. Så givetvis blir det dåligt av ett tält med människor i över en dag eller natt.

Förutom att de hade blivit bortkörda av polisen ganska snabbt.På en golfbana som Falsterbos med många golfare och fågel-fotografer har det redan varit hundratals incidenter och bråk......

De förefaller som att tältning på en golfbana är för de tuffa grabbarna. Medan potatisodling på en green är för mesar. De odlade ju på nattten om jag fattade det inlägget rätt. och då stör man ju inte.
:)

Petter ...

De förefaller som att tältning på en golfbana är för de tuffa grabbarna. Medan potatisodling på en green är för mesar. De odlade ju på nattten om jag fattade det inlägget rätt. och då stör man ju inte.
:)

Petter ...

Vissa banor även här i Sverige har belysning för att man ska kunna spela när det är mörkt :) Så de stör även då. Och banarbetarna börjar ofta jobba mellan 4-5 på natten/morgonen med banan

Prata med klubben??

Varför inte helt enkelt prata med golfklubben det gäller - de kan ju knappast vara så att de inte vill ha PR , dessutom så kanske du kan sälja lite mer bilder??

Klubben borde väl också ha några rättigheter om inte annat kan man väl visa lite god ton ... resebyrån har inte de nån relation till klubben? - och om inte varför vill de ha bilder på just dessa banor??
När det gäller folk på bilderna så är det ju som vanligt att om de kan identifieras så måste du ha deras skriftliga tillstånd.

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar