Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interpolering och skärpning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tänkt använda Crimsons Poster-tjänst för att göra förstoringar på 50x70 cm från filer på 6 megapixel. Crimson säger att de använder 200 dpi, och alltså behöver filerna interpoleras. Vad jag har förstått så kan det finnas en viss fördel att själv interpolera och sedan lägga på skärpa i stället för att skärpa och sedan låta labbets maskiner interpolera. Är det här något som man märker i verkligheten eller är det bara när man sitter och granskar sina förstoringar med mikroskop?

Sedan är jag lite osäker på hur pass mycket skärpa man ska lägga på. Vissa menar att man ska använda så mycket som ser bra ut på skärmen, andra att man ska ha något mer. Crimson säger att de inte lägger på någon extra skärpa i sin process.

Slutligen undrar jag om det är någon som har erfarenhet av Crimsons proofing-profil. Jag förstår inte riktigt vad det är den ska visa? Är det en kombination av en maskin och ett sorts papper eller är det något som är applicerbart för deras framkallning överlag? Ska man kompensera för de förändringar som sker vid visning med proofing-profilen?

Tacksam för svar,
Kjell Jorner

Jag fick hem en förstoring genom deras postertjänst senast idag. Proofing kan du göra men behöver givetvis en kalibrerad skärm samtidigt. Välj crimsons proof och se till att proof colors är markerat, gå fram och tillbaks några gånger så ser du en liten skillnad, mer eller mindre på olika bilder och skärmar, tanken är att du ska använda det som en justeringsmöjlighet ja. Eller.. så öppnar du filen i två fönster, du kan proofa färger specifikt för olika fönster.

Kan varmt rekommendera pluginen som du kan köpa på den här sidan: http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=2
Överlägsen interpoleringsmetod och väldigt bra funktioner för skärpning, beskärning och vikmån för canvasförstoringar bl.a. Dom har några videos som är rätt övertygande så ta en titt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar