Annons

Internetforum lurar medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard

Aktiv medlem
Så var det dags igen för tävlingsanordnare som förbehåller sig rätten att använda inskickade bidrag fritt. Denna gång är det tom ett medlemsforum på internet som trollar med upphovsrätten. När man dessutom framför kritiken så ger man sig på att ändra rubriken på inlägget.

Och dom vanliga krystade förklaringarna som att "vi måste skydda oss, osv..."

Här är reglerna:
"citat"
Regler:
Tävlingen är öppen för inskickande av bidrag från den
24:e oktober till den 13 december 2005. Vinnarna presenteras på Edgeflyfishing.com den 22:e december.

Bilden får visa valfritt motiv inom området flugfiske fotograferat under 2005. Man får lämna in max två bidrag och en vinnare har möjlighet att vinna flera priser.

Vi rekommenderar att ni skickar in högupplösta bilder på minst 1024x768 pixlar. Bilderna kommer presenteras i storleken 800x600 på Edgeflyfishing.com.
Edgeflyfishing och Normark Scandinavia AB förbehåller sig rätten att använda inskickade bilder fritt.
"slut citat"

Följ gärna debatten på www.edgeflyfishing.com
Under -forum - feedback "Fototävling - frågor och funderingar" (ursprungsrubben var "Fototävling - lurar amatörfotografer") och under "Edge har infört censur" (så länge den rubben får vara kvar så). Så länge dom nu vågar ha disskusionerna kvar
 
Det må vara gnidna regler som inte gynnar fotografen, men på vilket sätt luras de?

Det står ju tydligt i reglerna (som är korta, inte sådär långa och finstilta så man inte orkar läsa) vad som gäller, så att säga att de luras är väl att luras...?
 
Håller med Christer. Dåliga vilkor för fotografen men berättar man det innan så luras man ju inte.
Man ställer ju inte upp om man inte gillar tävlingen eller?
 
Rikard skrev:
Men hur många som inte är insatta tänker på detta och vilka konsekvenserna kan bli?

Tja, då lär de sig till nästa gång. Läser de inte tävlingsreglerna så har de tagit ett beslut på att inte bry sig och då är det deras problem. Något eget ansvar måste folk väl ändå ha?
 
Principen för en tävling/lotteri är väl att man betalar något för att få chansen att vinna något.

Om jag köper en lott för en 10a så kommer svenska spel att använda min 10a precis som dom vill.
 
Konsekvenserna kan ju bli att man använder bilden på hemsidor, i banners, som affischer, tidningsomslag, vykort, almanackor etc. utan att jag, fotografiets upphovsman. får ett enda öre för det. I "ärliga" tävlingar brukar det vara standard att bilderna endast får användas i samband med tävlingen och när de publiceras då. Detta är bara ett sätt att få gratis bilder till sin tidning, hemsida eller vad det nu kan vara. Tyvärr är det allt för vanligt förekommande. Min egen kommun har en liknande årlig tävling till en almanacka där bilderna sedan kan användas fritt av kommunen på hemsidan, broschyrer etc. Jag gillar inte detta, även om man skriver ut det i reglerna.
 
Graal skrev:
Konsekvenserna kan ju bli att man använder bilden på hemsidor, i banners, som affischer, tidningsomslag, vykort, almanackor etc. utan att jag, fotografiets upphovsman. får ett enda öre för det. I "ärliga" tävlingar brukar det vara standard att bilderna endast får användas i samband med tävlingen och när de publiceras då. Detta är bara ett sätt att få gratis bilder till sin tidning, hemsida eller vad det nu kan vara. Tyvärr är det allt för vanligt förekommande. Min egen kommun har en liknande årlig tävling till en almanacka där bilderna sedan kan användas fritt av kommunen på hemsidan, broschyrer etc. Jag gillar inte detta, även om man skriver ut det i reglerna.

Vad är problemet egentligen? Om du personligen inte gillar reglerna så kan du avstå från att delta. Det finns säkert massor med glada amatörer som gärna deltar och som skulle bli jätte glada om ens kommun använda just deras bild i reklam även om dom inte får en endaste krona för besväret.

Alla är inte ute efter att tjäna pengar på sin fotografering. Ibland räcker äran långt.
 
wico skrev:
Vad är problemet egentligen? Om du personligen inte gillar reglerna så kan du avstå från att delta. Det finns säkert massor med glada amatörer som gärna deltar och som skulle bli jätte glada om ens kommun använda just deras bild i reklam även om dom inte får en endaste krona för besväret.

Alla är inte ute efter att tjäna pengar på sin fotografering. Ibland räcker äran långt.

Det finns inget problem om man accepterar att bli utnyttjad av snåla kommuner, företag etc. som inte vill betala för de tjänster de använder. Där är vi överens. Men man ska vara medveten om att man också i praktiken helt gratis överlåter opphovsrätten till dem. De kan ju sedan använda bilden precis hur de vill, utan att fråga dig eller ge dig ersättning. De kan mångfaldiga den och sälja den och själva ta inkomsterna av detta, t.ex. Det är ju innebörden av att förbehålla sig rätten att"fritt använda bilden i andra sammanhang".
 
Jovisst men det är inget dom hycklar om de berättar hur det ligger till, då får väl varje fotograf själv bestämma hur han värderar sina bilder. Antingen godkänner man eller så avstår man.

Om jag skickar in till en vanlig godis tävling så ska jag skriva en slogan, som tex Cloette kan använda fritt utan att jag får en krona för min fyndiga slogan, exakt samma sak där.
 
Jag tycker det hela är något uppförstorat då reglerna är klara. Edge har dessutom inte använt några bilder från tidigare tävlingar och OM detta blir fallet har de skrivit att de självklart kommer meddela fotografen och jag skulle bli mycket förvånad om de väljer att publicera en bild om fotografen absolut inte vill det. Även om de enligt reglerna har rätt till det.

Dessutom kommer en annan sak in i bilden då många bilder föreställer flugfiskande personer och det är lagen om namn och bild i reklam vilket gör att bilderna nog hur som helst inte kan användas i reklamsyfte såvida inte den porträtterade personen tillfrågas.

Så även om det finns många fototävlingar där syftet kan vara något dubiöst tycker jag inte Edge´s fototävling hör till dessa utan tycker de sköter det hela ganska schysst faktiskt.

mvh
David (som vann Edgeflyfishings vårbildstävling för en tid sedan)
 
Själv skulle jag bli stolt över att tex få min bild spridd överallt.

Har ingen som helst förståelse vari problemet ligger. Stöld av bild däremot, är en helt annan femma.
 
Helgesson skrev:
Själv skulle jag bli stolt över att tex få min bild spridd överallt.

Om du den du överlåtit din bild skulle redigera den och förändra den för att passa en speciell användning, och du inte skulle tycka detta var snyggt eller passande, skulle du vara lika stolt då? Det är väl också innebörden i att "fritt använda den". Man kan ju också tänka sig att används på en stor informationstavla (vid infarterna till en kommun t.ex), skulle det då vara lika roligt att inte få ett öre i ersättning? Eller om de helt sonika säljer bilden till andra företag som vill använda den. Det skulle väl också kunna innefattas i att "fritt använda bilden"?
 
Graal skrev:
Om du den du överlåtit din bild skulle redigera den och förändra den för att passa en speciell användning, och du inte skulle tycka detta var snyggt eller passande, skulle du vara lika stolt då? Det är väl också innebörden i att "fritt använda den". Man kan ju också tänka sig att används på en stor informationstavla (vid infarterna till en kommun t.ex), skulle det då vara lika roligt att inte få ett öre i ersättning? Eller om de helt sonika säljer bilden till andra företag som vill använda den. Det skulle väl också kunna innefattas i att "fritt använda bilden"?

Nu blir jag en aning trött. Om jag nu går med i en tävling, typ den som tråden handlar om, och sedan får bilden spridd, manipulerad och vad du vill. Vad är då problemet??? Jag har gått med i tävlingen med vetskap om vad som gäller !!

Förstår fortfarande inte vad du och andra förfasas över. TRAMS!!
 
Helgesson skrev:
Nu blir jag en aning trött. Om jag nu går med i en tävling, typ den som tråden handlar om, och sedan får bilden spridd, manipulerad och vad du vill. Vad är då problemet??? Jag har gått med i tävlingen med vetskap om vad som gäller !!

Förstår fortfarande inte vad du och andra förfasas över. TRAMS!!

Det var inget svar på min fråga.
 
Graal skrev:
Om du den du överlåtit din bild skulle redigera den och förändra den för att passa en speciell användning, och du inte skulle tycka detta var snyggt eller passande, skulle du vara lika stolt då? Det är väl också innebörden i att "fritt använda den". Man kan ju också tänka sig att används på en stor informationstavla (vid infarterna till en kommun t.ex), skulle det då vara lika roligt att inte få ett öre i ersättning? Eller om de helt sonika säljer bilden till andra företag som vill använda den. Det skulle väl också kunna innefattas i att "fritt använda bilden"?

Spelar ingen roll om det är roligt eller ej, du missar poängen.Om man är så korkad att man bidrar med en bild (hög upplösning) som man inte vill ge bort.. ja då får man skylla sig själv.

De har inte gjort något fel, det står klart och tydligt vad som gäller, om man inte förstår vad reglerna/villkoren säger, ja då får man väl ta och fråga någon som gör....


/P.L
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Spelar ingen roll om det är roligt eller ej, du missar poängen.Om man är så korkad att man bidrar med en bild (hög upplösning) som man inte vill ge bort.. ja då får man skylla sig själv.

De har inte gjort något fel, det står klart och tydligt vad som gäller, om man inte förstår vad reglerna/villkoren säger, ja då får man väl ta och fråga någon som gör....


/P.L

Frågan var ju inte om det var rätt eller fel utan vad konsekvenserna skullle kunna bli eftersom det var någon som frågade om detta. Det var det vi spann vidare på. Att det är helt rätt kan vi lämna bakom oss. Hur skulle du själv reagera om de sålde din bild för publicering till 10 andra företag för 2000 kr styck eller om de förändrade den på ett sätt som inte tilltalar dig och tryckte upp den på en affish eller liknande?
 
Graal skrev:
Frågan var ju inte om det var rätt eller fel utan vad konsekvenserna skullle kunna bli eftersom det var någon som frågade om detta. Det var det vi spann vidare på. Att det är helt rätt kan vi lämna bakom oss. Hur skulle du själv reagera om de sålde din bild för publicering till 10 andra företag för 2000 kr styck eller om de förändrade den på ett sätt som inte tilltalar dig och tryckte upp den på en affish eller liknande?

Jag skulle tycka att det var försmädligt att jag inte kollade reglerna innan jag deltog i tävlingen.
 
Graal skrev:
Frågan var ju inte om det var rätt eller fel utan vad konsekvenserna skullle kunna bli eftersom det var någon som frågade om detta. Det var det vi spann vidare på. Att det är helt rätt kan vi lämna bakom oss. Hur skulle du själv reagera om de sålde din bild för publicering till 10 andra företag för 2000 kr styck eller om de förändrade den på ett sätt som inte tilltalar dig och tryckte upp den på en affish eller liknande?

Skulle tycka det var helt okej, eftersom jag gett bort bilden.

/P.L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.