Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Internationella salonger!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har också undrat över samma sak, läser FOTO ganska ofta men inte riktigt greppat hur det går till. Nån som har någon erfarenhet av att deltaga?
/Roger

Har visserligen deltagit, men är väl mest att betrakta som ett "olycksfall i arbetet". Ville gärna ha katalogen - också efter inspiration från Foto! - skickade in en bild, och fick accept på köpet.... Vill nu göra en lite mer målinriktad satsning - men vad ska man tänka på? Vad gäller?

Har precis gått i samma funderingar. Kastar man ner en bunt diabilder i ett kuvert och skickar in eller hur går man tillväga?

Detta intresserar även mig. Finns det information på nätet nånstans. Har någon här på FS deltagit med framgång? Vilka salonger ska man satsa på? Hur gör man?

jag skulle gärna också vissa lite bilder,,,kan man inte skicka färdiga bilder,,efter som mina finns bara digitalt så blir det svårt med dia ??

f

Man bmåste vara med i en fotoklubb som är ansluten till RSF, Riksförbundet Svensk Fotografi. De är nämligen i sin tur anslutna till världsorganisationerna som anordnar/samordnar tävlingarna.

Magnus Fröderberg
ordförande Enskede Fotoklubb
www.enskedefotoklubb.nu

jannesfoto skrev:
Varför måste man det?

Världsorganisationernas ekonomi bygger på att de nationella organisationerna betalar medlemsavgift till dem liksom riksorganisationerna (Som Riksförbundet Svensk Fotografi) bygger på avgifter från sina medlemmar - fotoklubbarna. Man kan därför inte komma utifrån och ta del av en organisations fördelar utan att vara med och betala.

Å andra sidan är det inte så dyrt att vara med i en fotoklubb. De hjälper dessutom ofta till med att skicka iväg bilderna. Sedan får man ju vara med och tävla nationellt, regionalt och i den loka klubbens tävlingar.

Kolla in: Riksförbundet Svensk Fotografi

Jag måste få skryta lite. Två medlemmar i Enskede FK vann guld i porträttklassen på Austian Super Circut. Kul :)

det här med poäng

Hejsan

Skickade lite bilder till en internationell salong i Helsingfors och fick mitt rapportkort idag. Jag hade väl inte väntat mig så mycket, men så här låga poäng trodde jag inte att jag skulle få (trodde jag ingen kunde få, om inte bilderna är riktigt kassa...). Hur bedömmer de bilder och vad innebär det att få accept. Kan någon berätta lite om hur hela tävlingen går till?

(har försökt surfa fram information på nätet, men jag hittar inget vettigt).

// Mari

Om det till någon tröst så ansåg dem i HELLsinki att mina bilder också var helt kass :)

Jag kan tyvärr inte ge en bra förklaring på hur dem bedömer bilderna. Det skiljer sig nog ganska mycket från salong till salong. Men kolla här på lite bilder på jury som jobbar.
http://www.supercircuit.at
Välj 'history'
välj 'highligts'

Accept innebär att din bild väljs till utställningen.

///Janne

Monterade bilder

Åsikter om montering av påsiktsbilder mottages tacksamt!

Tänkte delta just i http://www.supercircuit.at/ och där får bilderna vara 30x40cm inklusive montage. (De skriver även +/- 10cm hur nu det skall tolkas, innebär det i praktiken även en min.gräns på storleken)?

Bör man se till att ha en snygg montering för att ha största möjliga chans i tävlingen?

Om man mot all förmodan skulle få ett "accept" så kommer bilderna med i en utställning. Därför tänkte jag att en bild med bra montering har en praktisk fördel i det läget? Eller skannar de i vilket fall och gör egna kopior/monteringar anpassade till utställningarna?

Ser fram emot åsikter eller egna erfarenheter!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar