Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interlaced vs. progressive

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
På min Nikon V1 kan jag välja mellan att filma i HD i 60fps (interlaced) och 30fps (progressive).
Har försökt googla lite men förstår mig inte riktigt på när man bör använda de olika lägena. Det står inget i kamerans manual. Tittade lite snabbt här på forumet men hittade inget direkt.

Kan någon ge en kortfattad beskrivning för vilket läge som är lämpligast vid olika typer av filmning?

Tack på förhand (och förlåt om det redan finns en tråd för detta).

Hej,

Skillnaden mellan progressive och interlace är hur bilden ritas upp.

Bilden ritas uppifrån och ner linje för linje.

När filmen visas i interlace så ritas varannan, alltså linje 1,3,5,7 osv när sedan hela sidan är ritad så fylls resterande linjer i 2,4,6,8 osv

I progressive så ritas linjerna i turordning, 1,2,3,4,5,6 osv.

I interlace kan bilden upplevas som lite skakig / orolig.

Det är alltså en kvalitetsskillnad i bilden. hur den upplevs
Filma alltid i Progressive är mitt råd

MVH
Thomas

Senast ändrad:
Om du vill kunna sakta ner filmen och få lite slow motion-effekt, kör 60. Annars håll dig till progressivt. Interlaced är en uråldrig teknik som (har jag fått det förklarat) uppkom i TVns första dagar, då man hade problem att rita ut hela bilden i rutan så att ögat uppfattade rörelser som mjuka och följsamma. Så man delade upp det i linjer precis som föregående postare beskrev. Sen har det bara hängt med.

Mången timme har gått för att försöka ordna upp fel-flätade videoklipp. Olika standard för PAL och NTCS, övre, nedre, odd, even. Blir det fel så hackar det rejält.

För övrigt är Europas videostandard PAL 25p/50i bps. Sen finns det 29.97 (NTCS, brukar skrivas 30p/60i) och film som kör 24. Inte helt enkelt att byta däremellan utan få ryck i bilden eller osynk i ljudet. Så om du kan välja 25/50 så är det nog att föredra, beroende på vad du ska göra med materialet.

Tack för två mycket bra svar! Då håller jag mig till 30(p).

Eftersom V1an har ett specifikt slow motion läge (400bps) kommer jag nog använda det exklusivt om jag är ute efter en slow motion-effekt. :) Annars kör jag progressiv då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar