Annons

Integritetsskyddsmyndigheten stoppar SLs kroppskameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett enkelt sätt för SL att slippa kameror på kontrollanter är att sluta använda kontrollanter vilket är lätt ordnat genom att göra det gratis att åka kommunalt vilket troligen ytterligare skulle stimulera nyttjande av dessa färdsätt som då också kanske skulle gagna miljön.
I så fall måste nog kapaciteten byggas ut en del, och landstingsskatten höjas med cirka 4 kronor (mellan tummen och pekfingret).
 
Jag syftar på att när det står om brott i tidningen så tjatar folk om att man skulle haft övervakningskameror.
O när ngn använder en vanlig kamera så börjar de tjafsa om rättigheter hit & dit.
O nu när man försöker förbättra för personal så kommer en sådan här brasklapp.
Det kanske inte är samma människor som uttalar sig i de olika situationerna?
Vore enklare om SL ger bort kameror till anställda o låter dem använda dem som de vill. Sen kan de filma hur mycket de vill.
Hur skulle det förändra det rättsliga läget?
 
SLs kontrollanter får ha ett hatt på sig när de arbetar, som på ena sida har texten "privatperson" och på andra "SL-kontrollant". Annars går det nog inte så bra.
 
I så fall måste nog kapaciteten byggas ut en del, och landstingsskatten höjas med cirka 4 kronor (mellan tummen och pekfingret).
Det finns civilisationer där det är gratis med tunnelbana - vad jag har hört. Det går säkert att få samhällsekonomi i det så länge man kan räkna helhet istället för bara utgifter.
 
Var åker man tunnelbana gratis?

Det är möjligt att det går att få ekonomi i det, men det brukar ofta vara så att när de som använder en resurs inte belastats av det så används resursen suboptimalt, och blir ofta överutnyttjad..

En variant av det är det som brukar kallas tragedy of the commons.
 
Var åker man tunnelbana gratis?

Det är möjligt att det går att få ekonomi i det, men det brukar ofta vara så att när de som använder en resurs inte belastats av det så används resursen suboptimalt, och blir ofta överutnyttjad..

En variant av det är det som brukar kallas tragedy of the commons.
On 29 February 2020, Luxembourg became the first country in the world to make all public transport in the country (buses, trams, and trains) free to use.[2][3][4][5] Germany is considering making their public transit system fare-free
 
Det var en lite rörig websida. Jag lyckades inte hitta några detaljer utan att läsa källreferenserna. Bra om det har lyckats.

När jag en kort period bodde i Austin, Texas, fanns gratisbussar i stadskärnan, men utanför behövde man biljett för att åka.

Sånt här bör följas upp noga för att se hur mycket "okynnesåkande" som görs.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar