fotobollfoto
Aktiv medlem
Inspelningen borde kunna tjäna två syften. Det är ju inte helt ovanligt att personal i ”ordningsyrken” tillgriper onödigt mycket våld, vilket borde stävjad ifall utövaren vet att hans handlingar dokumenteras.Så i stället för att kontrollanten har två eller en minut på sig att avgöra om det här är en incident som kan behöva spelas in för att visa upptakten till en händelse som kan leda till olika sorters anmälningar och rättegångar så får han eller hon nu bara 15 sekunder på sig att bestämma detta. Den här sortens händelser tror jag har egenheten att de eskalerar långsamt, från en sansad dialog till en mera högljudd och skrikande sådan och som eventuellt mynnar ut i våldshandlingar. Jag tror nog att processen kan ta längre än 15 sekunder. För att inte viktiga detaljer som hände tidigare än för 15 sekunder sedan ska försvinna kommer detta leda till att kontrollanterna trycker på knappen oftare för säkerhets skull skulle jag tippa, och därmed kommer mera data att sparas än innan, vilket jag tycker direkt motverkar syftet med den här bestämmelsen.
Själv är jag inte övertygad om att videoövervakning är lösning på världens problem. Videoövervakning - VAR - på fotbollsplan är ett otyg som stör spelet.