Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Integritetsskyddsmyndigheten stoppar SLs kroppskameror
- Trådstartare PMD
- Start datum
fotobollfoto
Aktiv medlem
Det handlar nog allra mest om subventioner för att stimulera befolkningen till lokaltrafiken för sina resor hellre än att proppa igen trafiklederna med en person i varje femsitsig bil.[…]
Storstockholm är rätt stort i jämförelse med andra delar av Sverige vilket kanske medför stordriftsfördelar för SL.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nej
De nådde inte Moskva för:
Dåligt rustade. = de frös ihjäl pga en förbannat kall vinter.
Inget underhåll. = inget material/bränsle.
Ingen mat. = de svalt ihjäl. Dessutom på Hitlers direkta order.
Deras underrättelse om Rysslands underlägsenhet var helt fel. = Ryssland kunde kasta in hur mycket folk som helst. En del tom utan vapen, man delade på vapnet.
Det var nog en hel del rena militärer som gravt trötta på alla resurser man lade på judetrålningen - inte minst logistiskt - som man skulle haft betydligt större nytta av i själva kriget. Det motverkade i grunden hela iden med blixtkriget. Detta var en av de stora orsakerna på marginalen till det dåliga underhållet som du ju själv lyfte fram. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med järnvägskapacitet för båda verksamheterna parallellt och flyget klarade inte heller av vad Göring lovade.
Hade de kunnat fenomföra blixtkriget med fullt fokus på det istället för annat så kanske de faktiskt skulle hunnit avsluta angreppet på Moskva innan vintern kom. Det var ju först efter 1942 som ryssarna kunde bygga upp sin flyttade industri bakom Ural som man kunde omgruppera på allvar och flytta trupper från fjärran östern när man insåg att japanerna inte tänkte öppna någon front mot Sovjet.
PMD
Aktiv medlem
SS-einsatzgruppen kom efter Wehrmacht och deltog inte i striderna. Wehrmacht försåg SS med logistiskt stöd och deltog lite grann i mördandet, men det var till allra största delen SS som mördade judar och andra misshagliga.Det var nog en hel del rena militärer som gravt trötta på alla resurser man lade på judetrålningen - inte minst logistiskt - som man skulle haft betydligt större nytta av i själva kriget. Det motverkade i grunden hela iden med blixtkriget.
Vad i hela friden hade det här med SL och IMY att göra? Vänligen starta en ny tråd, den som vill diskutera östfronten.
PS. Vad Göring lovade och inte kunde hålla handlar om slaget om Storbritannien. DS.
Senast ändrad:
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Storstockholms lokaltrafik är inte en stat. Inte heller är Region Stockholm en stat.
Nej, det var inte därför. Den tyska armén hade för få lastbilar för att nå Moskva i tid innan vintern. Alla vet ju att den som har flest lastbilar vinner kriget.
Ibland är det relevant, ibland inte. Jag tycker mer illa om övervakningsdata som staten och andra samlar in om oss som inte består av video. Alla ekonomiska transaktioner vi gör, t.ex.
Bevakningskameror har löst en del brott, men iband gödslar man nog lite mycket med dem.
Vägtrafiken är däremot alldeles för dåligt övervakad.
Min poäng är inte vem som är huvudman utan om man faktiskt gör rätt saker. Jag håller med Mikael Steisner som ju påpekat att risken är överhängande att SL drar på sig ett berg av svåradministrerade videoupptagningar som x-antal tvingas administrera och analysera till ofta tvivelaktig nytta och ökad ineffektivitet och större kostnader. Frågan är fortfarande om all denna data verkligen kommer tjäna sitt syfte.
Sedan undrar jag om det spelar någon större roll idag om det är stater eller privata företag som står för den primära datainsamlingen. Kinesiska staten får nog sin data ändå via exv. Huawei och vi vet ju idag att exv. Facebooks sociogram och övriga data kan hamna i både nationella och internationelka polisorganisationers händer - även kinesiska. Även om Huawei sägs gå den kinesiska statens ärenden och läcker teledata om andra länder, företag i dessa och misshagliga personer för regimen, så läcker våra svenska operatörer teledata till den svenska polisen.
De företag som sitter på dessa data är ju ofta i en beroendeställning till statsorganisationerna i de länder man verkar i för koncessioner, frekvensband och tillstånd av olika slag och då får man nog ofta krypa till korset. Världens statsledningar har nog också lärt sig att dessa storföretag oftast är betydligt bättre och effektivare på att aggregera dessa data än de själva är och dessutom kan de lättare flyga under radarn än om det bedrivit denna registrering i egen regi.
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Än så länge är Sverige mycket, mycket långt från Kinas nivå när det gäller övervakning. Det här BBC-reportaget är snart fyra år gammalt. Kina har på sätt och vis överträffat "1984".Sedan undrar jag om det spelar någon större roll idag om det är stater eller privata företag som står för den primära datainsamlingen. Kinesiska staten får nog sin data ändå via exv. Huawei och vi vet ju idag att exv. Facebooks sociogram och övriga data kan hamna i både nationella och internationelka polisorganisationers händer - även kinesiska. Även om Huawei sägs gå den kinesiska statens ärenden och läcker tekedata om andra länder, företag i dessa och misshagliga personer för regimen, så läcker våra svenska operatörer teledata till den svenska polisen.
En av de senaste övervakningslagarna i Sverige (lagen om penningtvätt) har dock ställt till en hel del elände.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
SS-einsatzgruppen kom efter Wehrmacht och deltog inte i striderna. Wehrmacht försåg SS med logistiskt stöd och deltog lite grann i mördandet, men det var till allra största delen SS som mördade judar och andra misshagliga.
Vad i hela friden hade det här med SL och IMY att göra? Vänligen starta en ny tråd, den som vill diskutera östfronten.
PS. Vad Göring lovade och inte kunde hålla handlar om slaget om Storbritannien. DS.
Nä det handlade om Stalingrad som de inte klarade av att försörja med flyget.
Mördandet är en sak men det jag menade är att detta logistiska stöd slukade knappa transportresurser man var i desperat behov av. Lastbilar och tåg kunde använts bättre än att transportera judar man trålat in om det nu var ett krig man ville vinna på så kort tid som möjligt.
Har någon stat i modern tid illustrerat det bättre än Öst-Tyskland där hela befolkningen var satt under övervakningslupp hos Stasi. Vad hjälpte det?
Så återigen allt har en alternativkostnad - det handlar om att göra rätt saker och jag är verkligen tveksam till denna besatthet att övervaka allt och alla som i många diktaturer idag och samla data om precis allt i enorma system. Jag undrar verkligen över vad de håller på med. Kineserna säljer nu sina Safe City-system till många länder inte minst i Afrika där de främst används i storstäderna.
Vi i Sverige är amatörer i sammanhanget ännu och hela denna SL-historia är ju nästan lite rörande. Känns lite som att denna INTEGRITETSSKYDDSMYNDIGHET silar mygg och sväljer kameler. I en del andra sammanhang häpnar man över hur tafflig vår hantering av exv. vår gränssäkerhet sköts, vilket väl ändå måste anses vara ett sammanhang då det kunde varit motiverat att ha lite extra koll på folk.
Ända sedan början på 2010-talet när jag åkt till gamla U-länder såsom exv. Kenya och Tanzania så har de skannat mina fingrar och kollat mot mina biometriska data i passen. Första gången skannade de vartenda finger och de senare gångerna bara ett enda finger och vips dök jag upp där på dataskärmarna. Likadant i Israel. I Sverige har jag sett att det funnits sådan utrustning på Arlanda när man landat från länder utanför Schengen - MEN JAG HAR ALDRIG SETT DEN ANVÄNDAS. Jag tror att det kunde varit till viss nytta för migrationsverket i Sverige och motsvarande myndigheter i hela EU.
Istället har vi öppnat för en del som kunnat ansöka om asyl i flera olika EU-länder, ofta med olika påstådda identeter därför att vi saknat möjligheter att knyta dessa identiteter till en fysisk person. Det tycker jag är svårförståeligt. Jag har heller aldrig sett någon bra förklaring till varför vi i "världens mest moderna land" inte klarar av det som gamla U-länder i Afrika haft järnkoll på i över 15 år.
Om man nu ska samla ihop all denna data så kan man väl åtminstone se till att den kommer till någon vettig användning - annars kan jag inte se annat än att den i bästa fall mest är en onödig kostnad som riskerar att skapa en massa meningslösa jobb åt en massa "skärmnissar" som bara sitter och tokglor på en massa monitorer istället för att göra något vettigare. De är ju i praktiken bara en ny och modernare variant av Stasis meningslöshet.
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Fortsätt diskussionen om den tyska invasionen av Ryssland i den här tråden.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Än så länge är Sverige mycket, mycket långt från Kinas nivå när det gäller övervakning. Det här BBC-reportaget är snart fyra år gammalt. Kina har på sätt och vis överträffat "1984".
En av de senaste övervakningslagarna i Sverige (lagen om penningtvätt) har dock ställt till en hel del elände.
SVT hade en dokumentär med samma tema som hette "Vem är rädd för Huawei?" , om jag inte missminner mig. Där hade man ju tydligen kollat att AU:s nya enorma kinesbyggda lokaler (som är klart större än FN:s) att Huawei slussade data därifrån till Kina. Kina bygger nu telesystemen i de flesta afrikanska länderna.
---> Se gärna denna 3D-presentation av det imponerande kongresscentret som byggts av Kina för African Unity i Addis Ababa Etiopien
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Kina klarar av det betydligt bättre. De tyska kommunisterna hade, trots allt, lite skrupler. Det har inte kineserna. Det har ingen sådan tradition. Jag förutspår att inom 20-30 år kommer Kina att dominera världen.Har någon stat i modern tid illustrerat det bättre än Öst-Tyskland där hela befolkningen var satt under övervakningslupp hos Stasi. Vad hjälpte det?
Om du frågar Integritetsskyddsmyndigheten så kanske den kan ge svar på frågan. :–)Jag har heller aldrig sett någon bra förklaring till varför vi i "världens mest moderna land" inte klarar av det som gamla U-länder i Afrika haft järnkoll på i över 15 år.
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Det låter faktiskt inte som riktigt samma tema.SVT hade en dokumentär med samma tema som hette "Vem är rädd för Huawei?" , om jag inte missminner mig. Där hade man ju tydligen kollat att AU:s nya enorma kinesbyggda lokaler (som är klart större än FN:s) att Huawei slussade data därifrån till Kina. Kina bygger nu telesystemen i de flesta afrikanska länderna.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det låter faktiskt inte som riktigt samma tema.
Jodå. De hade en rätt extensiv genomgång av kinesernas övervakningssystem. Väldigt bra och kunnigt. Det var inte SVT som gjort de reportagen utan de var inköpta.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
[/QUOTE]Kina klarar av det betydligt bättre. De tyska kommunisterna hade, trots allt, lite skrupler. Det har inte kineserna. Det har ingen sådan tradition. Jag förutspår att inom 20-30 år kommer Kina att dominera världen.
Om du frågar Integritetsskyddsmyndigheten så kanske den kan ge svar på frågan. :–)
Det berodde nog mest på att de var analoga, manuella och mycket ineffektiva ordentligt begravda i sina papper som de var. Vad skulle de skruplerna bestått av? Öst-Tyskland var väl mest en syntes av Tredje Rikets administrativa kultur spetsat med lite Sovjetiskt "know how" på området. Inga av de förebilderna är väl främst kända för sina brister på "skrupler"
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Fortsätt diskussionen om den tyska invasionen av Ryssland i den här tråden.
Jag är ointresserad av den tyska invasionen utom som just ett exempel här på hur det kan gå när ett samhälle tappar sitt fokus på den stora uppgiften för att det går vilse i
Tysk kultur är influerad av upplysningen. Det är inte kinesisk.
Den tyska kuturen har överlevt både nazismen och kommunismen och nu finns det en del säkerhetsspärrar mot framtida "ism"-er. Inga garantier, förstås.
Administrativ kultur i Östtyskland var ämnet. Tyskland 2021 har gjort upp rätt grundligt med arvet från Nazitiden men jag ger inte särskilt mycket för "kulturförnissan" för den har väl ändå visat sig rätt tunn åtskilliga gånger. Upplysningens rationalitet gjorde väl mest tyskarna till ojämförligt effektiva industriella mördare även om de tydligen uppskattade judarnas violinkoncerter i Theresienstadt.
Ett modernt datoriserat övervakningssamhälle kan nog fungera i nästan vilket administrativt kulturarv som helst eftersom övervakningsprogramvarornas inbyggda regelverk styr upp det mesta betydligt mer än någonting annat.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Ett enkelt sätt för SL att slippa kameror på kontrollanter är att sluta använda kontrollanter vilket är lätt ordnat genom att göra det gratis att åka kommunalt vilket troligen ytterligare skulle stimulera nyttjande av dessa färdsätt som då också kanske skulle gagna miljön.
Det är alltså inte kameror och ljudinspelning som är rotorsaken till trådens ämne
Det är alltså inte kameror och ljudinspelning som är rotorsaken till trådens ämne
fotobollfoto
Aktiv medlem
[…]
Ända sedan början på 2010-talet när jag åkt till gamla U-länder såsom exv. Kenya och Tanzania så har de skannat mina fingrar och kollat mot mina biometriska data i passen. Första gången skannade de vartenda finger och de senare gångerna bara ett enda finger och vips dök jag upp där på dataskärmarna. Likadant i Israel. I Sverige har jag sett att det funnits sådan utrustning på Arlanda när man landat från länder utanför Schengen - MEN JAG HAR ALDRIG SETT DEN ANVÄNDAS. Jag tror att det kunde varit till viss nytta för migrationsverket i Sverige och motsvarande myndigheter i hela EU.
Istället har vi öppnat för en del som kunnat ansöka om asyl i flera olika EU-länder, ofta med olika påstådda identeter därför att vi saknat möjligheter att knyta dessa identiteter till en fysisk person. Det tycker jag är svårförståeligt. Jag har heller aldrig sett någon bra förklaring till varför vi i "världens mest moderna land" inte klarar av det som gamla U-länder i Afrika haft järnkoll på i över 15 år.
Om man nu ska samla ihop all denna data så kan man väl åtminstone se till att den kommer till någon vettig användning - annars kan jag inte se annat än att den i bästa fall mest är en onödig kostnad som riskerar att skapa en massa meningslösa jobb åt en massa "skärmnissar" som bara sitter och tokglor på en massa monitorer istället för att göra något vettigare. De är ju i praktiken bara en ny och modernare variant av Stasis meningslöshet.
Ja, på sätt och vis vore det ärligare att skanna av folk innan resan med SL. En biometrisk in- och utpassage.
Personens bankkonto skulle belastas automatiskt. Medan den som inte vill hamna i register kunde välja annat färdmedel.
Erik Schalin
Aktiv medlem
NäDå handlar det alltsomoftast inte om övervakningskameror, och det brukar ofta bli protester mot att bli fotograferad. Menar du att folk skriker efter övervakningskameror när en gatufotograf tar bilder av dem?
Jag syftar på att när det står om brott i tidningen så tjatar folk om att man skulle haft övervakningskameror.
O när ngn använder en vanlig kamera så börjar de tjafsa om rättigheter hit & dit.
O nu när man försöker förbättra för personal så kommer en sådan här brasklapp.
Vore enklare om SL ger bort kameror till anställda o låter dem använda dem som de vill. Sen kan de filma hur mycket de vill.
Erik Schalin
Aktiv medlem
NejDet var nog en hel del rena militärer som gravt trötta på alla resurser man lade på judetrålningen - inte minst logistiskt - som man skulle haft betydligt större nytta av i själva kriget. Det motverkade i grunden hela iden med blixtkriget. Detta var en av de stora orsakerna på marginalen till det dåliga underhållet som du ju själv lyfte fram. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med järnvägskapacitet för båda verksamheterna parallellt och flyget klarade inte heller av vad Göring lovade.
Hade de kunnat fenomföra blixtkriget med fullt fokus på det istället för annat så kanske de faktiskt skulle hunnit avsluta angreppet på Moskva innan vintern kom. Det var ju först efter 1942 som ryssarna kunde bygga upp sin flyttade industri bakom Ural som man kunde omgruppera på allvar och flytta trupper från fjärran östern när man insåg att japanerna inte tänkte öppna någon front mot Sovjet.
Tyskarna letade inte judar under anfallet mot Ryssland. Däremot Bolsjeviker, alltså Ryssar. Hitler hade eldat upp sina trupper att behandla dem helt hänsynslöst.
De hade ingen kapacitet att ta hand om fångar. Senare tvångsrekryterade Tyskarna en del för att skjuta på andra ryssar men då är vi närmare Stalingradstiden.
Ryssarna tillämpade brända jordens taktik.
När vintern kom så finns det dokument om att Tyskarna gick in i hus och stal all mat och strippade dem på kläder och sen bara lämnade man dem för att frysa ihjäl. Man sparade ammunition på det sättet.