Annons

inte så bra ...

Produkter
(logga in för att koppla)

kxaxax

Medlem
Hej - är nybörjare och tog denna bild - det var i morgonljuset och färgerna var goa men bilden blev inge´ bra , vad har jag gjort för fel, några tips ?
 

Bilagor

  • kor.jpg
    kor.jpg
    94.8 KB · Visningar: 459
kxaxax skrev:
Hej - är nybörjare och tog denna bild - det var i morgonljuset och färgerna var goa men bilden blev inge´ bra , vad har jag gjort för fel, några tips ?
Tycker den där lite ljusslöjande effekten uppstår ganska så ofta. Det verkar som om kamerans automatik inte riktigt fattar nivåförhållandena i bilden. Testa autonivåer i photoshop alternativ gå in manuellt med svart och vitpunkt, så fixar sig nog bilden.
 
Istället för en massa efterbehandlingstips är mitt förslag att du provar igen någon annan morgon och då ställer in en kortare slutartid, alternativt en mindre bländaröppning.

Bilden är klart överexponerad vilket gör att färgerna blir dassiga och både himlen och djuren blir kritvita.
 
Himmel och ett par kor är utbrända (helvita). Det är ofta svårt att göra något åt, om inte delar av bilden skall bli helsvarta.

Kontrast, färgmättnad och en S-kurva kan ge en del mer stuns. Jag tog mig friheten att leka lite med din bild, och målade också himlen blå.
 

Bilagor

  • kossor.jpeg
    kossor.jpeg
    45.6 KB · Visningar: 319
Det tekniska är väl lättfixat men bilden är ju ärligt talat ingen vidare landskapsbild? Gå lite närmare djuren och försök få dom iförgrunden så kanske det blir mera intressant?
 
dovearea skrev:
Istället för en massa efterbehandlingstips är mitt förslag att du provar igen någon annan morgon och då ställer in en kortare slutartid, alternativt en mindre bländaröppning.

Bilden är klart överexponerad vilket gör att färgerna blir dassiga och både himlen och djuren blir kritvita.

Precis så ja! Prova exponera den olika.. testa först med automatik, skriv upp bländar/slutarvärdena du får då, sen testar du ner och upp en tre fyra steg på både bländare och slutartid tills du hittar en du gillar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.