Annons

Inte nöjd med förstoringar hos fuji, var ska jag framkalla?

Produkter
(logga in för att koppla)

misselemi

Medlem
Hej, har ett problem med framkallning främst av förstoringar, de blir inte bra hos fuji, jag redigerar Raw-filer i cs5 bridge och har märkt att jag måste göra bilderna ljusare för annars blir de mörka när de framkallas. Men en del ser jättekonstiga ut, vad beror det på?? Var ska jag framkalla bilder annars?
Jag ska eventuellt börja ta fotojobb nästa år och då vill jag ju att bilderna ser lika bra ut efter framkallning som på datorn.
 
Crimson har bra kvalitet, kan rekommenderas.

/Roger


Hej, har ett problem med framkallning främst av förstoringar, de blir inte bra hos fuji, jag redigerar Raw-filer i cs5 bridge och har märkt att jag måste göra bilderna ljusare för annars blir de mörka när de framkallas. Men en del ser jättekonstiga ut, vad beror det på?? Var ska jag framkalla bilder annars?
Jag ska eventuellt börja ta fotojobb nästa år och då vill jag ju att bilderna ser lika bra ut efter framkallning som på datorn.
 
Du måste kalibrera skärmen mha det lab du skall använda.
Sök lite i forumen så hittar du massor av info till denna djungel som jag själv inte hunnit börja vandra i.
 
Jag printar på crimson och använder följande metod för att fulkallibrera min laptop mot dom.

Från Crimson kan du beställa testbild för skärmen gratis (enbart fraktkostnad).

Printa nån eller några av dom bilderna du vill framkalla.
När du fått printen öppnar du samma bild på skärmen och öppnar tex energihanteraren (om du kör pc-laptop utan färginställningsmöjlighet, annars använder du inställningsfunktionerna på skärmen eller nån annan funktion). Justerar ljusheten på skärmen till skärmbilden och printen är lika ljusa/mörka.

Nu vet du hur din skärm förhåller sig till labbet. Ställ in bilden så den ser bra ut på den nya skärminställningen och skicka iväg på print.

Det här behöver man ju bara göra en gång (typ). Sen vet du hur du ska ställa in skärmen för att justera skärmen innan printbeställning.
 
Du måste kalibrera skärmen mha det lab du skall använda.
Sök lite i forumen så hittar du massor av info till denna djungel som jag själv inte hunnit börja vandra i.

Vore rätt märkligt om vi skulle behöva ställa om våra skärmar för vart och ett av de labb vi använder. Om du kalibrerar din skärm på ett vettigt sätt så är det sedan labbets uppgift att se till att de gör en utskrift som matchar det du ser på skärmen.

Stefan
www.profiler.nu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.