Annons

Instruktionsböcker för Photoshop CS6

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Visste inte var jag skulle lägga den här tråden, men det handlar ju om just Photoshop så hoppas det funkar här.

Utöver eget experimenterande och Moderskeppets kurser, vilka instruktionsböcker för Photoshop CS6 tycker ni bäst om? Tänker alltså på böcker i stil med Evenings och Kelbys, Adobes övningsbok etc.

Jag lägger min röst på Kelby. En säregen stil men jag gillar det. Tycker att hans böcker täcker det behovet som finns för mig och den retusch som jag gör på mina bilder.

En till för Kelby. Han vet vad han pratar om, och vad som fungerar i verkliga världen.

För mig som arbetar professionellt med detta är Kelbys böcker lite för mycket lekstuga. Du får en massa förslag om »balla metoder«, men du lär dig inte hur det fungerar så att du kan göra dina egna bilder. Den bok jag lärt mig mest av är Real World Photoshop-serien.

Stefan

För mig som arbetar professionellt med detta är Kelbys böcker lite för mycket lekstuga. Du får en massa förslag om »balla metoder«, men du lär dig inte hur det fungerar så att du kan göra dina egna bilder. Den bok jag lärt mig mest av är Real World Photoshop-serien.

Stefan

För en som inte kan just något vill jag påstå att kelby's böcker är bra. Jag visste egentligen inget förrän jag läste elements 8 för digitalfotografer men tack vare exemplen så började jag förstå lite mer och unsharp mask blev mer än tre reglage som oftast förstörde bilden :).
Hans humor i början av kapitlen ger jag dock inget för men jag har också skaffat hans lightroom 4 för digitalfotografer i kindleversion, men papper är alltid papper.
Jag antar att TS är lite mer än nybörjare så då kanske Kelby går bort.

Tack för alla svar!

Jag har Kelbys bok för CS3 och visst tycker jag han är rolig, men han lär väl mest ut färdiga tricks och jag skulle istället vilja ha något i stil med hur de olika funktionerna fungerar. Lite mer djupgånde grunder så att man sedan själv kan skapa egna tricks om man så vill. Alltså inte "såhär fixar du häftigaste HDR-bilden på ett ögonblick" utan mer "så här fungerar de olika reglagen i HDR-funktionen". Till exempel. Det är därför jag är inne på att det ska vara en bok om just CS6, annars såg Eismanns böcker väldigt trevliga ut.

Den lät ju bra, så den hamnar absolut på listan över tänkbara köp:)

Kan tillägga att jag har Moderskeppets kurser Photoshop för naturfotografer och Mästerjusteraren sedan tidigare (mycket uppskattade!) och en bok i liknande stil hade varit jättebra tror jag.

Den lät ju bra, så den hamnar absolut på listan över tänkbara köp:)

Kan tillägga att jag har Moderskeppets kurser Photoshop för naturfotografer och Mästerjusteraren sedan tidigare (mycket uppskattade!) och en bok i liknande stil hade varit jättebra tror jag.

Det är så otroligt, fruktansvärt jobbigt och ångestfyllt att skriva böcker. Du kan ju ändra varenda tecken och illustration i all evighet. Men vi får se. Just nu skriver jag för Lightroom 5.

Det är så otroligt, fruktansvärt jobbigt och ångestfyllt att skriva böcker. Du kan ju ändra varenda tecken och illustration i all evighet. Men vi får se. Just nu skriver jag för Lightroom 5.

Samtidigt så otroligt spännande att se om man kan hitta på ett bättre sätt att överföra den visuella kunskap som man har om hur tekniskt sätt bra bilder ser ut till ord och beskrivningar.

Samtidigt så otroligt spännande att se om man kan hitta på ett bättre sätt att överföra den visuella kunskap som man har om hur tekniskt sätt bra bilder ser ut till ord och beskrivningar.
Tycker att dina två böcker Digital bild är lagom torra. Bra upplägg o layout och inget tramsande som bara tar tid att läsa.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto