Annons

Instegsmodeller med bra grepp - finns dom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Jag hade efter en del research på nätet siktet inställt på en Nikon D5000 som första systemkamera, men efter att ha känt på den i butik och jämfört med en D90 känns det som att jag måste kosta på mig en D90. Jag har inte stora händer, men ändå upplever jag att D5000 är alldeles för liten för mitt grepp. Jag kände även på Canons modeller (450D/550D) och de var ännu mindre! Pentax K-x var väl som D5000 ungefär.

Finns det någon motsvarighet till D90 på Canonsidan storleks- och prismässigt? 50D?

Nu har jag ingen erfarenhet av att fota med systemkamera och vet knappt hur jag ska hålla den på bästa sätt, men intrycket jag får är att instegsmodellerna är alldeles för små för att ligga bra i handen. Finns det inga kameror i budgetklassen som passar ett par normala händer?

Hm.. jag tycker alla instegskamerorna ligger bra i handen.. Men jag jämför alltid dom med kompakter iofs.. Kanske är därför jag tycker de har ett bra grepp :)

Köp ett batterigrepp till vilken av Nikons instegsmodeller som helst, och ergonomin förändras radikalt till det bättre. Dessa kameror borde inte ens få säljas utan batterigrepp tycker jag, så stor betydelse har det faktiskt för ergonomin och handhavandet. (Jag skulle i och för sig inte köpa ens en D700 utan batterigrepp för den delen..). Det lär dock inte finnas några original batterigrepp till Nikons instegsmodeller, men bland tredjepartstillverkarna finns det ett antal som man kan välja emellan.

Till samtliga Canons instegsmodeller som fortfarande säljs nya finns det såvitt jag vet i alla fall batterigrepp i original - 450D, 500D och 1000D har BG-E5 och 550D har ett helt nytt, BG-E8.

(Jag instämmer i lovsången till batterigreppet som den bästa uppfinningen sedan färdigstekta köttbullar.)

50D är rejäl och säljs billigt på en del ställen, troligtvis pga 7D. I helgen såg jag priset 8000kr för huset på Media Markt i Västerås.

/K

Jag vet inte ens vad batterigrepp är, men efter lite googlande har jag förstått att det placeras på undersidan av kameran. Jag antar då att det sitter en avtryckarknapp på greppet. Annars förstår jag ingenting.

Jag vet inte ens vad batterigrepp är, men efter lite googlande har jag förstått att det placeras på undersidan av kameran. Jag antar då att det sitter en avtryckarknapp på greppet. Annars förstår jag ingenting.

Hej ! Batteri grepp är precis som det låter,ett grepp med plats för extra batteri.Funkar som ett grepp-kameran blir större plus att du får mer kraft med extrabatterierna i det,men batterierna ingår inte dom får du köpa själv ! Men det är värt att köpa ett, till men D90 kostade det 1200kr och då orginal(Nikon) MVH.

Förr i tiden kallades det "vertikalgrepp", och jag tycker faktiskt det beskriver den största nyttan med dem även nu. Dels sitter kameran lite bättre i handen när man håller åt det "vanliga" hållet, men framför allt så blir det mycket lättare att hålla naturligt och ta kort även i porträttläge (dvs vertikalt om man nu kallar landskapsläget horisontellt). Avtryckare med flera knappar är dubblerade på greppet så man kommer åt dem i vertikalläge.

Har man ett extra batteri, så blir det ju dubbla batteritiden dessutom, men det tycker jag personligen är mest en bonus - det är inte den största anledningen för mig till att skruva på greppet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto