Annons

Instegsmodell spegellös digital systemkamera - råd och tips

Produkter
(logga in för att koppla)

LostMySelf

Aktiv medlem
Är ute efter en systemkamera för ungefär 3-4000kr. Jag är mer av en hobbyfotograf som tar kort på allt som faller mig i smaken, har ingen dedikation till enbart ett scenario. De kamerorna jag tittat och fastnat för är Sony NEX-F3 + 18-55mm, Nikon 1 J1 + 10-30/3,5-5,6 VR + 30-110/3,8-5,6 VR eller Nikon 1 J1 + 10-30/3,5-5,6 VR (samma prisklass som NEX-F3). Vilken av dessa skulle ni rekommendera för mig? Jag vet hur kameror fungerar med inställningar och sånt förövrigt.

Notera att J1:en är ungefär 1000kr dyrare med 30-110mm objektivet men det stör mig inte. Kan även tillägga att jag kommer använda tripod från och till, ge gärna orsaker om varför ni föredrar den ena modellen över den andra osv.

Kan bero på att din fråga är så bred att det går att ge dig nästan vilka svar som helst... :)

Lite grand går väl i och för sig att skriva. Först och främst, du har väl klart för dig att NEX-kamerornas bildsensoror är mer än tre gånger större än Nikon Series 1-kamerornas? Och vad det betyder när det gäller bildkvalitet?

Sedan är NEX-systemet det klart mest mångsidiga på marknaden. De har kamerahus hela vägen från nybörjare och till semipro/prokameror (i detta användningsområde - de ersätter naturligtvis inte några värstingkameror). Det finns också tusentals olika adaptrar till NEX-systemet så att man kan använda i stort sett alla objektiv som finns (och har funnits) med i de allra flesta fall suveränt bra resultat. Även ifall man skulle köra med Nikons "tjockkameror" så ger dessa Nikon-objektiv väsentligt bättre bildkvalitet med en NEX än med Nikons eget Series 1-system. Nikons APS-C objektiv utnyttjas till 100% på NEX, och deras FF-objektiv lika bra som de gör på Nikons APS-C kameror, dvs allt från D3200 och till D300. Vilket Series 1-kamerorna naturligtvis inte kan klara, med sin lilla sensor.

Sedan kan det finnas andra anledningar till att välja Nikons spegellösa. Fast inte så särskilt många - det förefaller väldigt tydligt att de är livrädda för att lansera ett spegellöst kamerasystem som är tillräckligt bra för att kunna "kannibalisera" på deras billigare APS-C kameror (säkert samma anledning till att Canons M-system är så slätstruket - de två som säljer mest APS-C och FF-kameror har de klart minst intressanta spegellösa systemen). De har ju länge själva sagt att den mesta vinsten får de på att sälja dessa billiga APS-C kameror i stora massor, inte på att sälja sina värstingkameror. Dessa är visserligen väldigt dyra, men det är inte så många som säljs.

Vidare har NEX:arna ett antal avancerade funktioner som inga andra har. Sony har ju här en väldig fördel genom att de är en av de ledande elektronikproducent-företagen i världen. De tillverkar ju bl.a. datorer och TV-spel, vilket som bekant vare sig Canon, Nikon, Pentax eller Olympus gör. Detta har kunnat märkas mer och mer allt eftersom kamerorna blir mer och mer elektronik- och datorbaserade.
.

Jag valde Nikon V1 av ett par anledningar (som också gäller J1):
# Rapp autofokus, vilket är väldigt viktigt för mig.
# Den lilla sensorn (fast betydligt större än i vanliga kompakter) ger bra bildkvalitet med rimligt lätta och små objektiv. Jag har ett fast 10mm och då kan kameran följa med utan problem. Ju större sensor destå större och tyngre objektiv blir det!

Alltså en vettig blandning av funktion, bildkvalitet och att den är lätt att ta med!

Jag hade valt Nikon J1 för att den är liten, främst på grund av att den mindre sensorn resulterar i att man kan bygga kompaktare optik. Den mindre sensorn ger sannolikt något sämre bildkvalitet men de flesta skriver sällan ut bilder större än A2, eller tittar på dem på en bildskärm och det bör J1 klara alldeles utmärkt

Möjligheten att använda nikon FX och DX objektiv med hjälp av en adapter som bevarar autofocus är en annan fördel, speciellt om man är behöver långa telen eftersom kameran motsvarar en "crop factor" på 2.7 ggr. Dvs ett 200/2.0 mm FX objektv kommer att ge samma bildutsnitt som ett 540 mm objektiv skulle gjort om man fotograferat med en fullformatkamera, och att hitta ett 540/2.0 till småbild lär bli svårt, och om något sådant någonsin skulle tillverkas skulle det bli alldeles för tungt för att hantera. Nackdelen är dock att bara den centrala autofokus sensorn fungerar och att man inte kan använda förljande autofokus.

Det finns visserligen diverse adaptrar för småbildsoptik från olika märken till Sony NEX också men oftast förloras då alla form av automatik.

Med optik blir Sonyn ganska stor och klumpig även om huset är litet och då kan man lika gärna välja något i stil med nikon D3200 och få en riktig sökare. Det är mycket lättare att hålla en kamera still om man kan ta stöd både under den och stödja den mot huvudet, som man kan göra när man ser genom en traditonell sökare. Dessutom fungerar en spegelreflex sökare bättre om man fotograferar utomhus i startkt soljus

Jag hade valt Nikon J1 för att den är liten, främst på grund av att den mindre sensorn resulterar i att man kan bygga kompaktare optik. Den mindre sensorn ger sannolikt något sämre bildkvalitet men de flesta skriver sällan ut bilder större än A2, eller tittar på dem på en bildskärm och det bör J1 klara alldeles utmärkt

Möjligheten att använda nikon FX och DX objektiv med hjälp av en adapter som bevarar autofocus är en annan fördel, speciellt om man är behöver långa telen eftersom kameran motsvarar en "crop factor" på 2.7 ggr. Dvs ett 200/2.0 mm FX objektv kommer att ge samma bildutsnitt som ett 540 mm objektiv skulle gjort om man fotograferat med en fullformatkamera, och att hitta ett 540/2.0 till småbild lär bli svårt, och om något sådant någonsin skulle tillverkas skulle det bli alldeles för tungt för att hantera. Nackdelen är dock att bara den centrala autofokus sensorn fungerar och att man inte kan använda förljande autofokus.

Det finns visserligen diverse adaptrar för småbildsoptik från olika märken till Sony NEX också men oftast förloras då alla form av automatik.

Med optik blir Sonyn ganska stor och klumpig även om huset är litet och då kan man lika gärna välja något i stil med nikon D3200 och få en riktig sökare. Det är mycket lättare att hålla en kamera still om man kan ta stöd både under den och stödja den mot huvudet, som man kan göra när man ser genom en traditonell sökare. Dessutom fungerar en spegelreflex sökare bättre om man fotograferar utomhus i startkt soljus

Tack för svaret. Att du nämnde D3200 gjorde mig ganska nyfiken, är det så stor skillnad på bildkvalité mellan NEX-F3 och D3200 för den extra tusingen man betalar?

Tack för svaret. Att du nämnde D3200 gjorde mig ganska nyfiken, är det så stor skillnad på bildkvalité mellan NEX-F3 och D3200 för den extra tusingen man betalar?

Jag har använt en Nex5 från andra generationen och kan inte annat än avråda ett köp:
1. Alla funktioner ligger gömda i menyer och undermenyer.
2. Autofokusen gör mer fel än rätt.
3. Kameran låser sig med jämna mellanrum och startar på nytt först efter 1/2 h utan batteri,
4 Originalobjektivet (zoomen) var verkligen under all kritik.

Jag har använt en Nex5 från andra generationen och kan inte annat än avråda ett köp:
3. Kameran låser sig med jämna mellanrum och startar på nytt först efter 1/2 h utan batteri,

Så vad skulle du rekommendera? Jag vet inte riktigt vad jag kan skriva för att få lite mer tips än vad jag fått. Vi tar det från början!

Hobby fotograf
Tar bilder på vad som faller mig i smaken (endast stillbilder, har ett litet portabelt tripod)
Budget runt 4000kr, kan säkerligen gå upp mot 5000kr
Bra skärpa på bilder (går väl att redigera i Lightroom och Snapseed annars)
En kamera som fungerar bra i både dagsljus och lite mörkare ljus
En kamera som inte är alltför klumpig att ha med sig, runt 500g i vikt?

Det har är ju två helt skillda nischer som du jämför här tycker jag och då bör man väl inte låta en tusenlapp styra. Det är väl långt viktigare att fråga sig vad man kommer trivas bäst med, en DSLR eller en spegellös systemkamera och ta det vidare därifrån..

Köp en Olympus så får du bildstabilisering i kamerahuset, och därmed blir alla objektiv stabiliserade.
Mycket bra om man är darrhänt eller fotograferar i halvskumt ljus (vilket ju gäller för ungefär halva året i Sverige).

Köp en Olympus så får du bildstabilisering i kamerahuset, och därmed blir alla objektiv stabiliserade.
Mycket bra om man är darrhänt eller fotograferar i halvskumt ljus (vilket ju gäller för ungefär halva året i Sverige).

Darrhänt är jag inte och oftast använder jag ett tripod.

Jag är väldigt nöjd med resultaten från min Panasonic GX1 som jag har EVF till samt Panasonic Leica DG 25/1,4 till. Jag har även haft Panasonic 14/2,5 samt Olympus 45/1,8 och var väldigt nöjd med dessa objektiv också. Överhuvudtaget är Micro4/3 ett trevligt format med många bra objektiv tillgängliga.

Det finns enl mig två vattendelare bland spegellösa:
1. EVF eller ingen sökare. Jag vill personligen absolut ha EVF: a. Lättare att se i solsken b. Lättare hålla kameran stadig då den är tryckt mot ansiktet ffa med telen. Finns ingen inbyggd är EVF som tillbehör ofta dyrt där det ens finns.

2. Möjlighet till följande autofokus som fungerar - gör foto på springande barn och sport mycket lättare. Det finns ett fåtal spegellösa kameror med denna möjlighet p g a inbyggda PDAF pixlar i sensorn. Finns i Nikon 1 serien och Sony NEX 5R och 6 (tror även i F3 men inte säker) samt Canon EOS M (i den här kameran gör den däremot ingen nytta - AF är seg). Det fungerar bara i bra ljus p g a de små AF pixlarna. Funkar bra i Nikon 1 serien vet för lite hur de fungerar i praktiken på Sony NEX. Vilken vanlig DSLR som helst ger dock bättre förutsättningar för följande AF under fler omständigheter än någon såegellös.

EVF: Sony NEX 6 och 7, Panasonic G och GH serien inte GF eller GX, Olympus OM-D EM5, Nikon V1,V2, Samsung NX20.

Fas detekt pixlar för följande AF: Nikon 1 serien, Sony NEX (5R,6 möjligen F3) och Canon EOS-M (men värdelöst i den här kameran enl tester).

Skall man ha både PDAF och EVF finns bara NEX 6 och Nikon V1&V2 alltså.

Rent sensor- och optikmässigt tror jag inte det blir så stor skillnad. Men en kamera med riktig sökare är lättare att hålla stilla, och lättare att se vad man gör i starkt soljus och det kan mycket väl göra skillnad på vilket resultat man faktiskt får med sig hem.

Därimot kommer bildkvaliteten för både NEX:en och D3200 att vara bättre än nikon J1, framför allt vid dåliga ljusförhållanden. Men bildkvalitet spelar inte så stor roll om kameran inte är med för att den är för klumpig.

Som jag ser det välj J1 om du vill ha en liten smidig kamera som alltid är med. Om du ändå ska välja en större kamera är det bättre att välja någon som är enklare att hantera och hålla stilla.

Rent sensor- och optikmässigt tror jag inte det blir så stor skillnad. Men en kamera med riktig sökare är lättare att hålla stilla, och lättare att se vad man gör i starkt soljus och det kan mycket väl göra skillnad på vilket resultat man faktiskt får med sig hem.

Därimot kommer bildkvaliteten för både NEX:en och D3200 att vara bättre än nikon J1, framför allt vid dåliga ljusförhållanden. Men bildkvalitet spelar inte så stor roll om kameran inte är med för att den är för klumpig.

Som jag ser det välj J1 om du vill ha en liten smidig kamera som alltid är med. Om du ändå ska välja en större kamera är det bättre att välja någon som är enklare att hantera och hålla stilla.

Klumpig är väl inte ett problem, men bara den inte är liksom 1kg tung och känns som en börda att ha med sig. Kameran kommer jag mest använda för att fota "planerade" objekt, men även ha den med mig då och då om jag bara känner för att gå ut och hitta slumpmässiga ställen att fota på. Låter det rimligt?

Klumpig är väl inte ett problem, men bara den inte är liksom 1kg tung och känns som en börda att ha med sig. Kameran kommer jag mest använda för att fota "planerade" objekt, men även ha den med mig då och då om jag bara känner för att gå ut och hitta slumpmässiga ställen att fota på. Låter det rimligt?

I sådana fall kanske det inte gör något om kameran är lite större och då kan du räkna bort J1 eftersom litenheten är det viktigaste argumentet för denna

Som jag ser det, så som du beskrivit dig själv, är du nog en sån som skulle kunna ha en spegellös kamera? Det löser nog inte frågan om vilken. Det är fortfarande så att mindre sensor = mindre objektiv = mindre bulk & vikt att bära. Det leder också till att extremare objektiv är mer tekniskt och ekonomiskt rimliga. Men samtidigt är naturligtvis bildkvaliten sämre, särskilt i dåligt ljus. Där har du balansen du måste komma underfund med. Och det här med bildkvaliten måste också vägas mot kreativiteten hos en flexiblare kamera (större brännviddsomfång i optiken + med ut oftare pga mindre storlek).

Jag skulle nog vilja säga att APS-C sensorstorlek kameror "känns som en börda" att ha med sig, om man bara skulle gå ut, inte för att fotografera men vill "vara påklädd". Oavsett om de är spegellösa eller inte. Dvs, förutsatt att man inte bara spikar ett 35mm objektiv på den och är nöjd med det. Därför att annars tenderar man normalt att ha mer än ett objektiv med sig och/eller klumpiga zoomar. Men för all del, en enda universalzoom, kanske 18-135, är någorlunda smidigt.
Men går man faktiskt ut med tanken att fotografera, oavsett om det är motiv "of opportunity" eller planerat mål, är det mycket lättare att bära med sig en kameraväska.

Jag (och många av oss) löser problemet med flera kameror. Skall jag fotografera "på riktigt" tar jag med mig nåt av mina Canon system i väska, ev. ibland, bara kamera o påsittande objektiv. Går jag ut på vintern (stora fickor), till o från jobb etc, stoppar jag min Olympus (m4/3 spegellös) i fickan. Går jag ut på sommaren, ligger en pocketkamera i shortsfickan eller skjortfickan.

Som jag sagt, tror jag du skulle kunna leva med en spegellös kamera. Jag kan det inte. Och alla fördelarna med en spegelkamera, DSLR, har inte nämnts. Visst, det är väldigt skönt med en riktig sökare så man ser ordentligt, oavsett ljus och glasögonförhållanden. Och det är också nästan helt nödvändigt för all form av actionfotografering. Och direkta kontroller istället för en massa meny-tjafs.
Men det finns mer. En Nikon/Canon/Pentax DSLR kan du gå omkring med, påslagen och med avtaget objektivlock, hela dagen. Bara lyft och fotografera. Med fulladdat batteri och 32GB minne kan du ta ca 1000 bilder i RAW. Sensorn är inte aktiv och skyddad av både slutare och spegel från sol och dagsljus. Denna beredskap och överlägsen följande autofokus och autofokus i dåligt ljus, är det som gör spegelkameran, "tjock-kameran" till en "riktig kamera".

En spegellös måste du göra iordning när du skall fotografera. Det är visserligen bara att sätta på strömbrytaren och ta av objektivlocket. Men det är ändå fotografering på ett annat plan. Du kan t.ex inte avvakta ett fototillfälle särskilt länge, därför att skärmen kommer att släckas ner för att spara batteri, osv.
Det är, enligt min mening, mycket roligare och aktivare att fotografera med spegelreflex.
Å andra sidan är nog spegellösa, åtminstone Sony, bättre att filma med. Och de är nog också bättre som undervattenskameror.

OJ! Du måste ha fått ett måndagsex i alla bemärkelser!!
Jag har kört min NEX5, första generationen i drygt två år nu och känner inte igen något av det du skriver. Menyerna kan man programera så att de man använder till 90& är lättillgängliga. För mig sitter fokus rätt till 97%. Min kamera har Aldrig, låst sig. Och kit-zoomen, är i mina ögon riktigt bra för pengarna. ISO-egenskaperna är mycket bra.
Så, vi har helt klart olika erfarenheter. Den är ett mycket gott komplement till min D7000.

Är ute efter en systemkamera för ungefär 3-4000kr. Jag är mer av en hobbyfotograf som tar kort på allt som faller mig i smaken, har ingen dedikation till enbart ett scenario. De kamerorna jag tittat och fastnat för är Sony NEX-F3 + 18-55mm, Nikon 1 J1 + 10-30/3,5-5,6 VR + 30-110/3,8-5,6 VR eller Nikon 1 J1 + 10-30/3,5-5,6 VR (samma prisklass som NEX-F3). Vilken av dessa skulle ni rekommendera för mig? Jag vet hur kameror fungerar med inställningar och sånt förövrigt.

Notera att J1:en är ungefär 1000kr dyrare med 30-110mm objektivet men det stör mig inte. Kan även tillägga att jag kommer använda tripod från och till, ge gärna orsaker om varför ni föredrar den ena modellen över den andra osv.

Olympus E-PM2 är inte att förglömma om vi snackar bildkvalitet, litenhet i är i alla fall i närheten av din maxbudget. För 5490 hos Cyberphoto tex kommer även ett 8 GB trådlöst minneskort med. (Kanske det gör hos fler säjställen)

*Kan ta extern blixt, monterad på kameran såväl som trådlöst styrd
*Mkt snabb AF
*högupplöst sensor och med modern (= låg) nivå på brus, i stort sett likvärdig med en bra APS-C
*stort optiksystem
*lättare pilla med egna inställningar än J1 (men menyer etc är alltid mkt individuellt hur bra/dåliga de är på respektive kameror) Jag gillar Olympus "Super Control Panel"
*inbyggd stabilisering i kameran
(men visst, går ju att använda ett *stativ* också till denna

Minus:
*har klart sämre kontinuerlig AF än Nikon J1
*inte riktigt lika liten som J1
*lite dyrare än J1

OJ! Du måste ha fått ett måndagsex i alla bemärkelser!!
Jag har kört min NEX5, första generationen i drygt två år nu och känner inte igen något av det du skriver. Menyerna kan man programera så att de man använder till 90& är lättillgängliga. För mig sitter fokus rätt till 97%. Min kamera har Aldrig, låst sig. Och kit-zoomen, är i mina ögon riktigt bra för pengarna. ISO-egenskaperna är mycket bra.
Så, vi har helt klart olika erfarenheter. Den är ett mycket gott komplement till min D7000.

Sedan kan man ju fråga sig varför man ska behöva programmera vanligt använda funktioner så att de blir lätta att nå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar