ANNONS
Annons

Instegsmodell spegellös digital systemkamera - råd och tips

Produkter
(logga in för att koppla)
själv köpte jag en Samsung nx1000 för två månader sen och är väldigt nöjd med den. bra pris som dessutom kommer sänkas ännu mer då nx300 kommer snart.

Fördelar:
rätt smidig och förhållandevis bra ergonomi
genomtänkta menyer och knapplacering
mycket bra bildkvalitén på iso-tal under 800 men fullt duglig upp till 1600-3200.
Bästa objektivutbudet till spegellösa enligt mig, dessutom är dom mycket prisvärda.
bra kitzoom.
Priset på kameran+ kitzoom. kostade 3990 och så fick man med en surfplatta som jag sedan sålde för 1500.

Nackdelar:
Höga iso
Lite plastig
den följande autofokusen är inte mycket att hurra för.
Programvaran som följer med (silkypics)
Ingen focuspeaking(dock inget som jag saknat då samsungs Fa mätare funkar prima)
Och möjligen kan det vara en nackdel att den inte har någon inbyggd blixt men du får med en liten extern blixt istället som inte ökar storleken så mycket.

Sedan kan man ju fråga sig varför man ska behöva programmera vanligt använda funktioner så att de blir lätta att nå.

Individanpassningbart tror jag det kallas:

"100" finesser totalt, kan anpassa så att "10" av dina största behov kan nås/väljas snabbare, baksidan är att en ny- eller sällan-använd knapp/meny/funktion befinner sig på det mer udda/ovana stället.

Bra exempel när man har mycket yta för många fysiska strömbrytare:
Canon EOS 1X

Bra exempel när den fysiska ytan saknas:
En kompakt med 3" skärm och kameran i sig är 4" stor totalt.

Men en meny som upplevs som "grötig" eller "ologisk" är ingen ursäkt i sig.

Men skilj gärna på "bra"-menyer och van vid en sort av upplägg.

Michael - Med större valfrihet kommer även mer komplexa innehåll -

Jag var ute på Siba och där hade dom NEX-F3, Nikon 1 J2 och Nikon D3100. Ärligt talat så var det inte alls stor skillnad på varken vikt eller storlek tycker jag. Förväntade mig att D3100:an skulle vara större men den kändes faktiskt kompakt också, på ett annorlunda sätt. Så vad tycker ni, spegellös eller ska jag försöka satsa på en DSLR? Så länge det är inom min budget spelar det ingen roll för mig!

Jag tycker att du ska välja ett system som har de objektiv som du tror att du kommer att vilja köpa de närmaste fem åren eller så.

Det är mycket trevligare att fotografera med en DSLR, så om inte det större formatet är till hinder tycker jag att du ska gå på det.

Du kan ju komplettera senare om du märker att du vill ha något kompaktare. Det har de flesta andra medlemmarna på fotosidan gjort gissar jag .

För att vid alla är olika.

Ja, det är vi, och det är inget fel i att göra all knappar och reglage programmerbara.
Det är bara det att deras förvaalda inställning bör vara programmerad så att denpassar de flesta.
Och det bör finnas bra möjligheter att ångra en förändrad inställning.

Jag valde NEX-F3 med ett 8GB Class 10 SDHC och Anderson CAT 1.1 stativ. Jag har ett iStabilizer Flex stativ som jag använder för mina Lumia 920 men jag är ganska säker på att det inte kommer att kunna hålla NEX-F3 med det objektivet som medföljer.

Jag tror att jag kommer att vara nöjd med detta val. Jag tror jag målade in mig i ett jobbigt hörn istället för att bara välja NEX-F3 från första början då det är en bra kamera och jag gillar hur den fungerar och ser ut.

Ja, det är vi, och det är inget fel i att göra all knappar och reglage programmerbara.
Det är bara det att deras förvaalda inställning bör vara programmerad så att denpassar de flesta.
Och det bör finnas bra möjligheter att ångra en förändrad inställning.

Jag tror att standardinställningarna passar de flesta. Det är nog rätt få kameraköpare som bryr sig om att använda annat än helautomatik.

Jag var ute på Siba och där hade dom NEX-F3, Nikon 1 J2 och Nikon D3100. Ärligt talat så var det inte alls stor skillnad på varken vikt eller storlek tycker jag. Förväntade mig att D3100:an skulle vara större men den kändes faktiskt kompakt också, på ett annorlunda sätt. Så vad tycker ni, spegellös eller ska jag försöka satsa på en DSLR? Så länge det är inom min budget spelar det ingen roll för mig!

Välj något där du kan titta i en riktig sökare där du kan ha kameran till ögat när du fotograferar, som jag tror jag sagt tidigare är en sådan kamera lättare att hålla stilla, och det är inget problem att använda i starkt soljus vilket ibland kan vara fallet om man bara har en display på baksidan som sökare.

Sedan spelar det mindre roll om det är gjort på elektronisk väg (EVF), eller om det är ett spegelreflexsystem (SLR) . Spegelreflexsystemet har fördelen att det inte går åt någon ström för att titta i sökaren. En spegelreflexsökare ger heller aldrig någon fördröjing mellan vad du ser i sökaren och vad som händer i verkligheten. Förutom att man kan använda huvudet som stödjepunkt har en om man har en sökare man tittar i, så skärmar den av omgivningen bättre och du har mindre störande detaljer runt omkring dig när du komponerar din bild.

Om du väljer något med EVF kolla så att det inte tar för lång tid för sökaren att starta när du sätter kameran till ögat, eller att du kan se till att den alltid är på med någon knapp någonstans.
Det är ganska irriterande att mötas av en kolsvart bild när man sätter kameran till ögat, och det behövs inte många millisekunder av svart i början för att det ska bli irriterande i längden.

Visserligen kan du lösa problemet med soljus på displayen med ett svart skynke över huvud och baksidan av kameran, men det är en lösning som passerade sitt bäst före datum någon gång i början på nittonhundratalet. Kvar blir dock problemet att displayen på baksidan drar ström, och de flesta modeller att på ett eller annat gå i viloläge för att spara ström, vilket innebär att du måste göra något för att vara redo att fotografera igen.

Och vad det gäller Nikon D3200, så om du inte tycker den är för klumpig eller för dyr är den ett bra val dels med tanke på sökaren, och dels med tanke på att den är insteget i ett större kamerasystem som funnits länge på marknaden. Detta innebär att det kommer att vara lättare att hitta billiga begagnade objektiv och tillbehör om dina behov skulle växa i framtiden. Det kommer också att ge dig större utbud av andra tillbehör som t.ex. blixtar även från andra tillverkare än Nikon.

Främsta argumentet för spegellöst är att de är kompakta, men för att det egentligen ska bli ett meningsfullt argument fordras det att man väljer något system med liten sensor som t.ex. Nikon J1, annars blir objektiven lik förbaskat ganska stora. Och väljer man liten sensor så blir bildkvaliteten vanligtvis sämre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar