Klumpig är väl inte ett problem, men bara den inte är liksom 1kg tung och känns som en börda att ha med sig. Kameran kommer jag mest använda för att fota "planerade" objekt, men även ha den med mig då och då om jag bara känner för att gå ut och hitta slumpmässiga ställen att fota på. Låter det rimligt?
Som jag ser det, så som du beskrivit dig själv, är du nog en sån som skulle kunna ha en spegellös kamera? Det löser nog inte frågan om vilken. Det är fortfarande så att mindre sensor = mindre objektiv = mindre bulk & vikt att bära. Det leder också till att extremare objektiv är mer tekniskt och ekonomiskt rimliga. Men samtidigt är naturligtvis bildkvaliten sämre, särskilt i dåligt ljus. Där har du balansen du måste komma underfund med. Och det här med bildkvaliten måste också vägas mot kreativiteten hos en flexiblare kamera (större brännviddsomfång i optiken + med ut oftare pga mindre storlek).
Jag skulle nog vilja säga att APS-C sensorstorlek kameror "känns som en börda" att ha med sig, om man bara skulle gå ut, inte för att fotografera men vill "vara påklädd". Oavsett om de är spegellösa eller inte. Dvs, förutsatt att man inte bara spikar ett 35mm objektiv på den och är nöjd med det. Därför att annars tenderar man normalt att ha mer än ett objektiv med sig och/eller klumpiga zoomar. Men för all del, en enda universalzoom, kanske 18-135, är någorlunda smidigt.
Men går man faktiskt ut med tanken att fotografera, oavsett om det är motiv "of opportunity" eller planerat mål, är det mycket lättare att bära med sig en kameraväska.
Jag (och många av oss) löser problemet med flera kameror. Skall jag fotografera "på riktigt" tar jag med mig nåt av mina Canon system i väska, ev. ibland, bara kamera o påsittande objektiv. Går jag ut på vintern (stora fickor), till o från jobb etc, stoppar jag min Olympus (m4/3 spegellös) i fickan. Går jag ut på sommaren, ligger en pocketkamera i shortsfickan eller skjortfickan.
Som jag sagt, tror jag du skulle kunna leva med en spegellös kamera. Jag kan det inte. Och alla fördelarna med en spegelkamera, DSLR, har inte nämnts. Visst, det är väldigt skönt med en riktig sökare så man ser ordentligt, oavsett ljus och glasögonförhållanden. Och det är också nästan helt nödvändigt för all form av actionfotografering. Och direkta kontroller istället för en massa meny-tjafs.
Men det finns mer. En Nikon/Canon/Pentax DSLR kan du gå omkring med, påslagen och med avtaget objektivlock, hela dagen. Bara lyft och fotografera. Med fulladdat batteri och 32GB minne kan du ta ca 1000 bilder i RAW. Sensorn är inte aktiv och skyddad av både slutare och spegel från sol och dagsljus. Denna beredskap och överlägsen följande autofokus och autofokus i dåligt ljus, är det som gör spegelkameran, "tjock-kameran" till en "riktig kamera".
En spegellös måste du göra iordning när du skall fotografera. Det är visserligen bara att sätta på strömbrytaren och ta av objektivlocket. Men det är ändå fotografering på ett annat plan. Du kan t.ex inte avvakta ett fototillfälle särskilt länge, därför att skärmen kommer att släckas ner för att spara batteri, osv.
Det är, enligt min mening, mycket roligare och aktivare att fotografera med spegelreflex.
Å andra sidan är nog spegellösa, åtminstone Sony, bättre att filma med. Och de är nog också bättre som undervattenskameror.