Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Instant messenger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på att införa funktionen Instant Messenger på Fotosidan, dvs att man som inloggad medlem kan med något enkelt klick skicka meddelande till någon medlem som när denne medlem loggar in dyker upp på något smart ställe i någon tydlig meny.

Som det är nu skickas ju meddelandena via mail till ens mailbox och det blir ett fasligt växlande mellan diverse olika fönster, varför inte samla allt på ett ställe?

Mmm, det skulle vara en trevlig funktion. Och då skulle vi slippa en massa onödiga inlägg i forumen också. Ibland urartar trådar och det blir mest en konversation mellan ett par personer. Så det här är en bra idé tycker jag!

Finns inte PM (Private Message) inbyggt i vBullentin som default? I så fall borde det vara en smal sak att införa.

Jag har kört det på ett par forum som jag har drivit tidigare, fast med forumprogramvaran phpBB, och det var mycket populärt!

Jo, när vi gått över på vbulletin 3 tänkte jag kika på vilka fler funktioner man skulle kunna använda och "personal messages" (vad skall man översätta det med, "internpost"? :) kan vara en sådan grej.

Låter bra med möjlighet till privat kommunikation.

Skulle följande variant vara bra för att minska en del käbbel i forumen?

När man besvarar ett inlägg i en tråd har man möjlighet att välja om svaret ska vara privat eller publikt. Ett "Publikt" svar är som idag, dvs alla kan se inlägget. Ett "Privat" svar kommer endast att synas för den vars inlägg man svarar på. "Privata" svar syns som vanliga inlägg för mottagaren men med någon form av markering som visar att detta var ett privat svar, t ex med en ikon eller textattribut.
Om man svarar på ett "privat" svar blir även detta svar privat. Privata svar ligger alltså osynliga för alla andra, men ligger synligt i tråden för de två deltagarna för att behålla kontext.

Även inlägg som inte är ett svar på annat inlägg skulle kunna vara privat. Tänk att kunna lägga en kommentar i en tråd som bara syns för någon utvald.

Mottagaren av ett privat inlägg får alltid en notifikation via e-post oavsett om mottagaren har bevakning av tråden eller inte.

En mycket bra användning skulle kunna vara att man vill få en kompis att uppmärksamma ett inlägg i en tråd. Gör ett privat inlägg riktat till kompisen som då får en notifikation via e-post trots att denne inte har bevakning på tråden. Kompisen går då in i tråden och kan se ditt privata inlägg och vad du ville göra denne uppmärksam på.

müsli skrev:
En mycket bra användning skulle kunna vara att man vill få en kompis att uppmärksamma ett inlägg i en tråd. Gör ett privat inlägg riktat till kompisen som då får en notifikation via e-post trots att denne inte har bevakning på tråden. Kompisen går då in i tråden och kan se ditt privata inlägg och vad du ville göra denne uppmärksam på.

Eller så använder man funktionen "Tipsa en kompis", längst upp till vänster på sidan.

Att blanda privata och publika inlägg i forumen blir nog tyvärr rörigt, då delar av en konversation kan synas men inte andra - det kan bli än svårare att hålla ämnet och tråden för den som inte ser allt. (Dessutom är det väldigt mycket jobb att ge sig på forumprogramvaran och ändra)

Men man kunde ju göra det enklare; ha "kontakta medlem"-länk redan under varje foruminlägg tex.

clindh skrev:
Men man kunde ju göra det enklare; ha "kontakta medlem"-länk redan under varje foruminlägg tex.

Det är nog det bästa alternativet. Annars kommer nog både trådarna och databasen bli en enda röra.

Walle skrev:
Det är nog det bästa alternativet. Annars kommer nog både trådarna och databasen bli en enda röra.
Varför blir det en röra? Man ser ju inte andras privata inlägg.
Databasen är inget problem, problemet skulle isåfall vara att hantera cachning av trådsidor när de kan se olika ut för olika användare. Men det är inget större problem då de kan cachas precis som idag för alla som inte deltagit i privata meddelanden i tråden.

müsli skrev:
Databasen är inget problem, problemet skulle isåfall vara att hantera cachning av trådsidor när de kan se olika ut för olika användare. Men det är inget större problem då de kan cachas precis som idag för alla som inte deltagit i privata meddelanden i tråden.

Därför att jag tror att det blir rörigt att hålla isär privata och publika meddelanden i tråden som man läser. Och det skulle med all säkerhet postas en del meddelanden publikt av misstag...

Nej, då tror jag faktiskt att det är bättre med "vanliga" privata meddelanden. I forumprogramvaran phpBB, som jag har använt en hel del, så är PM uppbyggt som "intern email". Tror inte att det är nån skillnad i vBullentin, då phpBB är en klon av vBullentin.

müsli skrev:

Kan man säkerställa att ingen svarar publikt på ett privat inlägg så funkar det ju iofs, men då skulle inlägg behöva ordnas mer hierarkiskt och vara ihopkopplade med varandra än de är idag (i nya versionen finns dock detta).

Jag tycker det räcker att man kan skicka vanliga enkla meddelande till varandra via en knapp bredvid vederbörandes namn vart det nu dyker upp.

När medlemmarna sedan loggar in så blir texten "Din sida" i en annan färg om man har nya meddelande sen sist man loggat in. Meddelande finns under "inbox" i "Din Sida"-menyn.

Enkelt, snabbt och smidigt,

Jag förstår verkligen inte vitsen med privata meddelanden i forumen. Tanken är väl ändå att alla ska kunna läsa forumen?

Privata meddelanden kan man ju skriva på annat sätt. T.ex genom sådana direkmeddelanden som föreslagits här, det tycker jag verkar vara vettigt.

mazeson skrev:
Använd ICQ till Instant messaging.
Om man vill ha denna funktion, så finns den ju där.

Det finns flera nackdelar med det:

1: Alla vill inte installera separata program, speciellt inte för att bara skicka meddelanden till folk på en speciell hemsida.

2: Alla kör inte ICQ. Det finns MSN, YIM och AIM också...kompatibilitetsproblem...

3: Det blir en jäkla massa kontakter att lägga till. Varje gång man ska skicka ett "Instant message" så måste man lägga till användaren till sina kontakter. Till slut så har man en herrejösses massa kontakter.

Dessutom snackar vi inte om "Instant Messages", utan om privata meddelanden. Det är inte riktigt samma sak. Ett PM kan mer liknas vid ett internt email.
Det är i mitt tycke betydligt smidigare att ha funktionen på hemsidan.

Walle skrev:
Det finns flera nackdelar med det:

1: Alla vill inte installera separata program, speciellt inte för att bara skicka meddelanden till folk på en speciell hemsida.

Men man kanske inte vill ha denna funktion med automatik heller.

2: Alla kör inte ICQ. Det finns MSN, YIM och AIM också...kompatibilitetsproblem...

Då kan man köra Miranda eller Trillian, som klarar alla dessa protokoll, inklusive gamla hederliga IRC också. Jag använder Trillian.

3: Det blir en jäkla massa kontakter att lägga till. Varje gång man ska skicka ett "Instant message" så måste man lägga till användaren till sina kontakter. Till slut så har man en herrejösses massa kontakter.

Men är det inte det som är meningen, dvs att snabbt kunna chatta med sina närmaste vänner?

Dessutom snackar vi inte om "Instant Messages", utan om privata meddelanden. Det är inte riktigt samma sak. Ett PM kan mer liknas vid ett internt email.
Det är i mitt tycke betydligt smidigare att ha funktionen på hemsidan.

Men visst går det att ordna, även om http är inte gjort för sådant. VAd jag menar är att det finns ju lösningar bredvid redan. Detssutom har Fotosidan en chatt, som mycket sällan är befolkad.

Forumet är ju egentligen ett asynkront medium, fast det biland används som om det vore synkront.
Var med och byggde en http-baserad chatt för några år sedan, där man sedan kunde omvandla chatten till ett forum, dvs gå från synkron till asynkron kommunikation. Därmed kunde de som inte kunde/ville vara med i chatten läsa och kommentera efteråt. Det systemet fungerar fint än idag.

hils/mats

missförstå mig rätt ;-) ;-)

mazeson skrev:
Men visst går det att ordna, även om http är inte gjort för sådant. VAd jag menar är att det finns ju lösningar bredvid redan. Detssutom har Fotosidan en chatt, som mycket sällan är befolkad.

Forumet är ju egentligen ett asynkront medium, fast det biland används som om det vore synkront.
Var med och byggde en http-baserad chatt för några år sedan, där man sedan kunde omvandla chatten till ett forum, dvs gå från synkron till asynkron kommunikation. Därmed kunde de som inte kunde/ville vara med i chatten läsa och kommentera efteråt. Det systemet fungerar fint än idag.

hils/mats

missförstå mig rätt ;-) ;-)

Jag förstår vad du menar, även om jag inte är hundra på att du förstår exakt vad jag/vi menar. Eller så är det jag som missuppfattat dig :)

När man skickar ett PM så skulle det alltså hamna i mottagarens inbox (på fotosidan), ungefär som ett vanligt email. Det är altså en helt asynkron kommunikation. Jag skickar ett meddelande till en medlem. Mottagaren får det nästa gång han loggar in på siten, alternativt nästa gång han kontrollerar sin inbox.

När jag körde en egen site med phpBB (en "konkurrerande" forumprogramvara) så fanns det systemet inbyggt. När man fick ett nytt medelande så fick man en liten diskret popup om att det fanns ett nytt meddelande i inboxen.

/Christoffer

Walle skrev:

Så här började ola tråden

Jag är lite sugen på att införa funktionen Instant Messenger på Fotosidan,
Så det är just instant messages som debatteras.
Och då finns det som sagt alternativ i dag för dem som är intresserade.
Att bygga in IM eller chatfunktionalitet på fotosidan skulle inte förbättra sidan ett dugg tycker jag. Mina 20 öre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar